Efter att använt Trangia i många år läste jag om att hålen i underdelen ska vara mot vinden. Tänk att jag överlevt detta i så många år. När man missat en sån detalj tänker man vidare och vad har jag missat mer. Då fortsätter frågor ned i detaljnivå. Ska stekpannan som lock ha insidan nedåt eller uppåt? Ser hur flera undrar hur nördiga frågor det finns i livet.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Trangia detaljer
- Trådstartare avslutmedlemskap0904
- Start datum
Ska Trangiastekpannan som lock ha insidan nedåt eller uppåt?
Som lock:
Insidan nedåt - för bästa verkningsgrad. Detta eftersom det bromsar upp flödeshastigheten
hos den varma gasen längs kastrullens sidor iom att den tvingas göra en extra bromsande
kullerbytta runt vindskyddets kant.
Insidan uppåt - om du har någon form av non-stick-beläggning i stekpannan. Detta eftersom
lockets vibrationer (de små som trots allt uppstår) kommer att skava på stekpannans non-
stick-beläggning där ytan vilar mot kastrullens kant.
(Och! Om du sk--er i den ytterst minimala lilla verkningsgradsdifferensen - för då kan du [för-]
värma något i stekpannan/kastrullocket medan du kokar X i kastrullen under...)
Som lock:
Insidan nedåt - för bästa verkningsgrad. Detta eftersom det bromsar upp flödeshastigheten
hos den varma gasen längs kastrullens sidor iom att den tvingas göra en extra bromsande
Insidan uppåt - om du har någon form av non-stick-beläggning i stekpannan. Detta eftersom
lockets vibrationer (de små som trots allt uppstår) kommer att skava på stekpannans non-
(Och! Om du sk--er i den ytterst minimala lilla verkningsgradsdifferensen - för då kan du [för-]
Lästips
ANNONS
Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro
Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...
Tack för svar
Härligt du förde in några små åsikter. Mina tankar har varit om att insidan nedåt bromsar förbränningen och lägre effekt. Provat båda men har aldrig märkt någon skillnad. Men det är lite trixigare att få tag om locket med insidan nedåt. Insidan uppåt har skapat skräp några gånger i maten.
Nästa fråga är man ska inte fylla mer än 2/3 i brännaren. Varför ?
Vad har ni för tankar om vintertillsatsen eller vad den heter.
Som lock:
Härligt du förde in några små åsikter. Mina tankar har varit om att insidan nedåt bromsar förbränningen och lägre effekt. Provat båda men har aldrig märkt någon skillnad. Men det är lite trixigare att få tag om locket med insidan nedåt. Insidan uppåt har skapat skräp några gånger i maten.
Vad har ni för tankar om vintertillsatsen?
Den är bra på att få spritbrännaren att stormkoka om den används under annat än rejäl kyla. Och en stormkokande spritbrännare brinner MYCKET kraftigare än normalt - vilket leder till ytterligare eldande för kråkorna och slöseri med bränsle. Lagom är alltid bäst - och ofta räcker det mer än väl att elda spritbrännaren med simmerringen på. Full eldstorm är lika oönskat under en campingkastrull som det var när ordet uppfanns...
Den är bra på att få spritbrännaren att stormkoka om den används under annat än rejäl kyla. Och en stormkokande spritbrännare brinner MYCKET kraftigare än normalt - vilket leder till ytterligare eldande för kråkorna och slöseri med bränsle. Lagom är alltid bäst - och ofta räcker det mer än väl att elda spritbrännaren med simmerringen på. Full eldstorm är lika oönskat under en campingkastrull som det var när ordet uppfanns...
När jag kör med gas i varmt väder kan jag få problem att brännaren slocknar om jag har insidan nedåt. Tolkat det som att det blir för mycket avgaser som inte ventileras ut. Nån som haft samma bekymmer?
När jag kör med gas i varmt väder kan jag få problem att brännaren slocknar om jag har insidan nedåt. Tolkat det som att det blir för mycket avgaser som inte ventileras ut. Nån som haft samma bekymmer?
Säkert fler än du med samma bekymmer, bl a jag. Jag har tolkat det på samma sätt som du. Sedan hör jag till dem som har haft hålen i lä men har tänkt om. Brukar oftast, om det inte blåser väldigt lite, laga mat i skydd av den öppna absiden. Drar betydligt mindre med bränsle då.
Kanter neråt innebär också mer dropp mot marken. Vilket iof borde innebära mindre kondens om man lagar mat i tältet då vattnet är enklare att torka upp på golvet än i hela taket. Å andra sidan inte bra om syretillförseln stryps med ökad risk för kolmonoxidförgiftning.
Jag kör kanterna uppåt för det mesta.
Btw. En så enormt nördig diskussion. Älskart.
/Gustav
/Gustav
Kanter neråt innebär också mer dropp mot marken. Vilket iof borde innebära mindre kondens om man lagar mat i tältet då vattnet är enklare att torka upp på golvet än i hela taket. Å andra sidan inte bra om syretillförseln stryps med ökad risk för kolmonoxidförgiftning.
/Gustav
En fundering jag har är att Trangia fått sin form av att funka med spritbrännare. Sen sätter jag dit en gasbrännare med betydligt större effekt och därmed större behov av syre. Frågan är om hålen i undetdelen borde vara större då? Funderar på stt testa på ett gammalt 25-kök och se om det blir skillnad
För övrigt håller jag med, en härligt nördig diskussion!!! Mer sånt!
Jag har både ett 25 HA för paddling och ett 27HA för vandring. Underbsra kök made in Jämtland! Har varit otrogen med ett Primus Eta Spider super duper men efter att brännaren gått sönder två gånger (trots verkstadbesök hos Primus) så är det nu trangia all in!!!
En fundering jag har är att Trangia fått sin form av att funka med spritbrännare. Sen sätter jag dit en gasbrännare med betydligt större effekt och därmed större behov av syre. Frågan är om hålen i undetdelen borde vara större då? Funderar på stt testa på ett gammalt 25-kök och se om det blir skillnad
Reaktionsformel Propan:
C3H8 + 5O2 -> 4H20 + 3CO2 (ger ca 2,2KJ/mol)
Dvs
2,2KJ/5=0,55KJ per luftenhet
Reaktionsformel Etanol:
3O2 + C2H5OH -> 3H20 + 2CO2 (ger ca 1.2KJ/mol)
Dvs
1,2KJ/3=0,4KJ per luftenhet
Antag:
Effekt GB74 = 2000W
Effekt spritbrännare = 1000W
Vilket ger 1,44 (2*0,4/0,55) mer luftbehov.
Slutsats1: ca 50% mer luftbehov
Slutsats2: köksnörderi är kul
Liknande trådar
- Svar
- 3
- Visningar
- 3 K
- Svar
- 1
- Visningar
- 1 M
- Svar