Tragisk olycka - vi bör läsa för att lära

Det kan nog vara bra att öva lite sånt här. Inte främst för att det är svårt att genomföra, men för att man då i ett skarpt läge vet vilken metod som är att föredra.
Jag kan tänka mig att det funkar rätt bra att nån hasar upp på akterdäck, särskilt på havskajaker/motionskajaker. Om benen släpar på varsin sida i så kyler det, men balansen borde vara helt OK.
 
Vandrare; sa:
Mezzner; sa:
Att dra en person som ligger i vattnet genom att paddla sin egen kajak är säkert tungt. Att man valde att den plurrade skulle hänga på akterdäck gjorde säkert att det blev lättare att paddla, men risken för ytterligare kantring ökade möjligen.

Det är faktiskt en mycket bra metod. Det går betydligt snabbare än att simma, som forspaddlings-blåbär har jag både bogserats och blivit bogserad på det viset många gånger. Möjligen kan det ha varit svårt att hålla sig kvar på kajaken om den saknar lastnät, lucka eller lämpligt placerade lyfthandtag att hålla i. Sen kan en "snabb" kajak kanske vara för rank för att detta ska funka, men som det stod i rapporten så funkade det bra så länge den bogserade orkade hålla sig kvar ordentligt.

Jag har nog aldrig sett en ”multisportkajak” mer än på mässor så jag kollade lite bland de favoriter på kajaker jag har i datorn.

Och vad jag kan se på bilderna på vissa webbsidor, så saknar vissa ”multisportkajaker” däckslinor och vissa kajaker till och med handtag i för och akter.

Saknar kajaken både däckslinor och handtag finns det inget att hålla sig i. Bortprioriterat av viktsskäl?


f1_p.jpg


opustop.jpg


På min kajak var det några löjligt korta ”stumpar” till däckslinor monterade av fabriken, men jag tog bort dessa ”linstumpar” och drog en däckslina som går genom att linfästen på akterdäck

Per Brune
 
Mezzner; sa:
Det kan nog vara bra att öva lite sånt här. Inte främst för att det är svårt att genomföra, men för att man då i ett skarpt läge vet vilken metod som är att föredra.
Jag kan tänka mig att det funkar rätt bra att nån hasar upp på akterdäck, särskilt på havskajaker/motionskajaker. Om benen släpar på varsin sida i så kyler det, men balansen borde vara helt OK.

Precis. Genom att "leka" lite tillsammans med sina paddelkamrater under den varmare perioden av året så får man en rätt bra uppfattning om vad som funkar och vad som definitivt inte funkar. Alltid värdefullt.

/Samme
 
Mycket trist historia, verkligen en enormt strong insats av den överlevande, inte många som skulle fixat det han gjorde.

I övrigt, vad det gäller den preventiva säkerhetsbiten; När konsekvenserna av att hamna och bli kvar i vattnet en längre stund är så allvarliga, ska man nog prioritera sin säkerhet väldigt högt. Vara beredd att offra ganska mycket toppfart, paddelglädje och bekvämlighet som man kan unna sig att satsa på under sommaren. Dvs, använda sig av en "vinterkajak" som är rejält stabil och förlåtande, som har gott om greppytor för bogsering, som kanske har snabbfästen för flottörer med mera. Som flyter högt även om cockpit är vattenfylld. Paddla i torrdräkt kanske, även om det blir väldigt svettigt. Helt undvika rutter som går långt från land. Skippa paddelturen de dagar det blåser för mycket och göra nåt annat istället.

Alla vuxna människor får göra sina egna val men ovanstående vore rimligt för mig åtminstone. (Som ännu inte är någon vinterpaddlare i nordiska iskalla vatten)
 
jamo; sa:
I övrigt, vad det gäller den preventiva säkerhetsbiten; När konsekvenserna av att hamna och bli kvar i vattnet en längre stund är så allvarliga, ska man nog prioritera sin säkerhet väldigt högt. Vara beredd att offra ganska mycket toppfart, paddelglädje och bekvämlighet som man kan unna sig att satsa på under sommaren. Dvs, använda sig av en "vinterkajak" som är rejält stabil och förlåtande, som har gott om greppytor för bogsering, som kanske har snabbfästen för flottörer med mera. Som flyter högt även om cockpit är vattenfylld. Paddla i torrdräkt kanske, även om det blir väldigt svettigt. Helt undvika rutter som går långt från land. Skippa paddelturen de dagar det blåser för mycket och göra nåt annat istället.

Det är ungefär vad jag själv använder från sen höst till en bit in på våren.
Efter att ha läst om olyckan på Vänern så inser jag allt mer värdet av en användbar pump. Att behöva lämna kajaken pga att den sjunker, eller i vart fall inte kan användas som flythjälp, måste vara en mardröm. Om man har möjlighet att komma tillbaka i kajaken och pumpa ur den så borde möjligheten öka drastiskt att, antingen själv eller genom att bli bogserad, komma in till land och få upp värmen.

En annan sak som jag funderat på en del är händerna. Det är otympligt och svårpaddlat med tjocka neprenhandskar. Neopren-poggies fungerar vanligen bra även vid minusgrader ... men efter en kapsejsning har man inte stor nytta av dem. Den som har jobbat i kallt vatten vet att händerna relativt snart blir obrukbara. Det blir svårt att greppa saker och hålla i. Själv har jag ett par neopren-handskar lätt tillgängliga om olyckan skulle vara framme ... och vid flera minusgrader så uppväger säkerheten bekvämligheten och jag använder ett par tumvantar i neopren.
 
Brune; sa:
Saknar kajaken både däckslinor och handtag finns det inget att hålla sig i. Bortprioriterat av viktsskäl?

Per Brune

Har alla forskanoter däckslinor och lyfthandtag?

Visst finns det vinster med att handtag och/eller däckslinor, men om de nästan aldrig används?

Jag tror inte att det enbart är en kostnadsfråga utan även att kanoten blir "renare" och enklare att hålla fräsch.

Vissa tävlingar har som krav att däckslinor eller lyfthandtag finns för att underlätta bärgning av kanoter.

Det som Fredrik skriver om att flytblock bara sitter där för att styva upp konstruktionen är inte riktigt sant. I motionskajak och racers sitter de där både för att ge flytkraft och stadga åt akterdäcket. Det är inte direkt ovanligt att kanotister kapsejsar i racers och det skulle ju vara tråkigt ifall kanoterna sjönk.
Valley Rapier som Svima har haft hemma har flytblock i de vattentäta utrymmena för att styva upp skrovet.
 
tiddelipom; sa:
En annan sak som jag funderat på en del är händerna. Det är otympligt och svårpaddlat med tjocka neprenhandskar. Neopren-poggies fungerar vanligen bra även vid minusgrader ... men efter en kapsejsning har man inte stor nytta av dem. Den som har jobbat i kallt vatten vet att händerna relativt snart blir obrukbara. Det blir svårt att greppa saker och hålla i. Själv har jag ett par neopren-handskar lätt tillgängliga om olyckan skulle vara framme ... och vid flera minusgrader så uppväger säkerheten bekvämligheten och jag använder ett par tumvantar i neopren.

Jag har de senaste 2 veckorna läst alla kanotkataloger och broschyrer jag har samlat på mig, för jag funderar på att köpa en ny kajak.

Kajaktiv http://www.kajaktiv.se/ har 3 olika fingerneoprenhandskar i katalogen för 2007, varav 2 finns med på webbsidan (uppdatering pågår).
Jag har ett par ”fiskeneoprenhandskar”, som jag använt en gång. Friktionen, greppet klibbar på paddeln med mina handskar. Men det verkar de ta tänkt på, på de handskar som Kajaktiv säljer, för dessa handskar är gjorda för paddling.

Per Brune
 
I årets sista nummer av

tidningen Paddling finns en lång artikel om olyckan på Vänern, med en hel del för mig ny information om hur de var klädda samt detaljerat händelseförlopp.

Jag har en del synpunkter på artikeln men har bara skummat än så länge, så jag återkommer senare när jag detaljläst med några tankar.

Thure
 
why no deck lines on a fors kajak...

There seems to be a few questions about what a Multisposrt kayak or a white water kayak should have in regards to safety features, so here is are some pointers:

A white water kayak should have:
Airbags rear and if possible front so its easier to swim in with. And to help handles front and back should be strong enough to lift it full of water off the ground.

A white water kayak should not have:
Deck lines on the deck, these can get hooked on trees rocks etc when paddling on moving water posing a greater risk than benefit ( Personal experience includes a tragic accident in Austria where a girl had deck line caught between her neck and a bridge pylon the inflatable canoe was wrapped on).

A multisport kayak is a broad description, does it include ocean or open water padling then decklines are something to consider, but on the river the same rule for ww kayak applies. And naturally good floatation is very important. Handles should always be there font and back or if not back a rudder to hold onto.

The accident was a great loss, Jonas has paddled in ÅEC for many years successfully, and has been here on a course at least once with us. I can say we all missed his presence last year.

What we need to learn most of all, any of us could easily find ourselves in a similar situation, I can admit I have taken risks like they did this day, but fortunately I got away with it. ( Do you always wear a helmet riding a bike? I would consider this a bigger risk, or how many of us paddle alone even in winter, "guilty on this one your honour"). But to look into what could be better and learn is important, it was this reason I learnt to teach river rescue after loosing a rafting client to an accident 20 years ago.

So there are definitely things they could have done better and we will learn from them and other incidents, for example correct clothing, correct flotation in the kayak, and the right skills and judgement to go out, but these will only minimise risks and accidents will continue to happen.

Have a great xmas, and if you go out on the water be safe.

James / Kajaktiv :)
 
Trist tråd. Jag skall bara göra några kommentarer sen tänker jag lämna detta ämne.

Motionskajaker/tävlingskajaker skall ändast paddlas i skyddade vatten eller med följebåt. Spektaklet i årets TDG visar med tydlighet detta.

En havskajak typ Trappers Barracuda är ungefär 2-3 ggr så stadig som en Dansk turbåt. Sedan kan man ha åsikter om det men så är det faktiskt. Och man behöver alltid stabiliteten när det kärvar till sig

Skall man göra självräddningar/kamraträddningar på större vatten underlättar däckslinor/handtag otroligt. Kajaker gjorda för fors är något helt annat trillar man i forsen är det oftast bara en fråga om minuter innan man har simmat in till stranden. Dock är rejäla handtag bra om man vi släpa någon iland eller dra upp kajaken ur vattnet

Har man däckslinor är det dock otroligt viktigt att däcket är stadigt byggt så att linorna sitter kvar. Tunna "papp" däck av typ racinglaminat håller helt enkelt inte för påkänningarna. Detta är viktigt att testa innan man ger sig ut.

Skall man motionspaddla (paddla lite snabbare) är en tunn våtdräkt perfekt och ger bra skydd även om man ramlar i vattnet. Dock skall man förstås så snabbt som möjligt ta sig i land och få på sig torra kläder. Men det är en väsenskild skillnad på att bada med en våtdräkt jämfört med utan. Då gäller förstås att våtdräkten är i princip heltäckande.

Torrdräkter funkar säker bra för lättare paddling där man inte riskerar att bli så svettig. Detta är självklart även en fråga om teknisk utveckling. Material och liknande utvecklas hela tiden så man skall förstås aldrig vara kategorisk

Hans Friedel
 
Senast ändrad:
tidningen Paddling finns en lång artikel om olyckan på Vänern, med en hel del för mig ny information om hur de var klädda samt detaljerat händelseförlopp.

Jag har en del synpunkter på artikeln men har bara skummat än så länge, så jag återkommer senare när jag detaljläst med några tankar.

Thure
Thure, du som är läkare: Är det inte så att det är framförallt bålen man ska skydda mot kyla? Armar och ben klarar väldigt mycket och stängs av vid stark kyla? Som jag förstår det hade han våtdräktsbyxor och goretexjacka, dvs endast benen var skyddade. Skyddar det något alls att ha endast våtdräktsbyxor vid längre kontakt med kallt vatten eller måste man ha väst/jacka för att det ska ge någon effekt? Jag har badat, kajakrelaterad ofrivillig simtur, med endast våträktsbyxor och det kändes som att det hjälpte, men det vara bara ett kort bad. Hur är det vid längre exponering? (Självklart är våträktsbyxor bättre att simma i än något annat)
 
Kort kommentar

Värmeförlusterna är störst från huvud och bål. En neoprenhuva är vettig därför att det går att variera isolationen. Säkert mycket svårt att ha en klädsel som fungerar både som isolation i kallt vatten och som är tillräckligt sval vid rejäl kroppsansträngning vid paddling.

Jag har skrivit lite om detta på http://www.paddlingsnyaadress.com/MAP/index.htm

Återkommer med en mer utförlig kommentar senare till artikeln i Paddling.

Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.