Träning inför paddling

Vingpaddlar började användas någon gång under 1980-talet av tävlingspaddlare eftersom det gick något snabbare med dessa än med vanliga paddlar. Idag finns det knappast någon som tävlingspaddlar med en "vanlig" paddel. Vingpaddeln är betydligt mer skålad än en vanlig paddel och ger ett mycket bättre grepp i vattnet. Den finner också sin egen väg genom vattnet på ett helt annat sätt en en vanlig paddel. Man sätter ner den så långt fram och så nära kajaken som möjligt och under draget glider den snett utåt. Med rätt teknik använder man ryggens muskler på ett mycket effektivt sett och armarna används i stort sett bara till att hålla paddeln i rätt läge. När man är van att paddla med en vanlig paddel känns det väldigt avigt i början när man börjar med vingpaddel och man får nog räkna med att det tar (minst) en säsong innan man vant sig och kan utnyttja dess egenskaper helt och hållet. Björn Thomasson http://www.thomassondesign.com/doc/choosepaddle.htm har skrivit väldigt bra om olika paddeltyper för havskajaker. Han är ju rätt skeptisk till att använda vingpaddel till havskajak och det kan nog ligga något i det.. Min uppfattning är att en vingpaddel passar bäst när man verkligen vill paddla snabbt, t ex vid träning och tävling. Bra bilder på vingpaddlar finns bl a här: http://www.braca-sport.com/paddle/bcsivi.html

Om t ex Siven har en annan uppfattning om något av ovanstående så får han gärna framföra denna. Han har ju minst sagt en större erfarenhet av vingpaddlar än vad jag har..
[Ändrat av mielo 2002-12-04 kl 18:01]

Bättre paddelteknik?
- Hälsa på hos en kajakklubb som pysslar med motion och tävling. Där kan du säkert få hjälp. Det kan dock ta en del tid (paddlingsrörelsen är rätt komplex).

Problem med muskler/muskelfästen?
- Sjukgymnast och idrottsläkare, kan det vara ett tips? Jag gick inte dit och har fortfarande problem nu två år senare... Det finns de som menar att dessa proffesionella verkligen kan sin sak och att det verkligen gör nytta att följa deras person- och situationspecifika råd och träningsprogram. Det kan dock ta en jävla tid (inflammationer suger stort).

Hade jag vetat nu vad jag inte visste tidigare så hade jag tagit både teknikdelen och sjukdomsdelen på allvar...

Patric

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips