Tradklättring i spanien

• Trådstartare andersnilsson77@hotmail (Anders Nilsson)
  • Start datum

andersnilsson77@hotmail (Anders Nilsson)

Gäst
Tjena!

Funderar på att bege mig ned till spanien i höst.
Har hittat en hel del sportklättrings ställen men
få ställen där "naturlig säkring" tillämpas.
Vore tacksam om någon hade några tips.....
Mvh
Anders

Anonym från gamla forumet

Gäst
Untitled

Kolla in Desnivel, www.desnivel.es. Fast den kommer bara på spanska...

/ Jonas

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Anonym från gamla forumet

Gäst
Untitled

Rätta mig om jag har fel, men iaf Riglos är bultat. Naturliga säkringar och koglomeratklippa tenderar att vara en dålig kombination.

/ J

henrik.johansson@stockholm.mail.telia.com (HenrikJ

Gäst
Kilsäkrad klättring i Spanien

Det finns två ställen utanför Alicante på Costa Blanca.
Puig Campana vid byn Finestrat och Ponoig vid byn Polop. Jag har själv bara klättrat på Puig Campana; klippan är kalksten, många av turerna säkras med egna säkringar eller med bladbultar och sandur.
Rekommenderade förare är "Guia de escalada del Puig Campana" och "Guia de escalada del Ponoig" av Carlos Tudela. De finns att köpa i sportaffärerna runt Alicante - trakten.

Tradklättring i sportmecka???

Spansk klättring är nästan definitionen av sportklättring
Men;
Det finns långa turer uppe i norr.
Sen finns det lite spritt här och där. Fast naturliga säkringar på limestone är sällan det roligaste.
Köp den engelska föraren Rockfax 07 Costa Blanca Mallorca och El Chorro och sitt hemma och dregla en vecka. Utanför Calpé mitt på Costa Blanca ligger halvön Penon d'Ifach, 300 meter och med plenty leder, fast ganska mycket är bultat där med.

gerry

Gäst
Falso

Du har fel, det är ingen dålig kombination, den borgar för äventyrsklättring på högsta nivå. För de med svagt hjärta finns det retrobultade turer.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips