Traditionell 2:nd tool för alpin klättring

Funderar på att skaffa en bra 2:nd tool för alpin klättring.

Men det verkar som de bästa yxorna försvunnit de senaste åren och ersatts av antingen superlätta light-alloy eller etremt tekniska yxor som är för böjda och har alla möjliga fangs.

Jag har som first tool en rak Black Diamond Shirke. Fantastiskt bra yxa med T-skaft. Rak så man kan slå ner den i snön, tål mycket stryk etc, helt enkelt perfekt.

Behöver nu en kompletterande hammaryxa, som har t-skaft, stryktålig, går att hammra med så man kan smälla ner first tool i backen. Helst helt rak, alternativt svagt, svagt böjd.

Tidigare lånade jag en riktigt gammal grivel, som var underbar. Blytung, oförstörbar, gummi längst hela skaftet, bytbart blad.

Vad finns det för bra alternativ?

Eller är det någon idé att köpa en sk. third tool på 40 cm och ha som second tool for klassisk alpinism?
 
Terrodactyl

Fundera på en Peck Macinnes Terrodactyl.
Den är ruggigt stryktålig. I värsta fall kan bladet hamras in som bult i en spricka.

Visserligen tillverkas den inte längre, men dels kan man få tag i den på eBay och liknande:
http://cgi.ebay.co.uk/MacInnes-Peck...temZ7189993909QQcategoryZ109117QQcmdZViewItem

Eller också gör man som jag gjorde, jag fick tag i mannen (Peck?) som en gång i tiden gjorde och sålde de här verktygen. Det visade sig att han numera gör möbler eller något, men han hade fortfarande ett lager med delar till verktyg och för en summa som jag inte längre minns (det här var 8 år sedan) satte han ihop en hammare åt mig. Snyggt grön hammarlack; ser ut som en sovjetisk konstruktion från 50-talet, men är som sagt ohyggligt stryktålig.

Bara att leta...
 
Mr Peck

Kan det vara denhär butiken?

Peck's Furniture
3505 West Rd
Cortland, NY 13045-3542
(607) 756-5628

Ser ut att vara en väldigt bra 3rd tool.

Skulle egentligen behöva något på 50 cm också.
 
Re: Mr Peck

Carlarmfelt; sa:
Kan det vara denhär butiken?

Peck's Furniture
3505 West Rd
Cortland, NY 13045-3542
(607) 756-5628

Ser ut att vara en väldigt bra 3rd tool.

Nej, den är det inte. Den Peck jag tänker på finns i Storbritannien, antagligen i Skottland eller norra delen av England.

Skulle inte tro att internet är sättet att leta efter honom, inte annat än indirekt. Jag minns att när jag hittade honom skrev jag mail (eller var det kanske brev på den tiden) till några av de större klätterbutikerna och tillverkarna, t.ex. Mountain Technology i Skottland, Joe Brown i Wales, Ellis Brigham i Manchester, och några andra. Någon av dem kunde hänvisa vidare och så småningom fick jag tag i Mannen.
Lycka till.

/Per
[Ändrat av pecall 2005-11-08 kl 09:08]
 
Jag kör med en gammal BD black prophet med rakt skaft och hammarhuvud. Byter blad beroende på vad jag ska ha den till. Borde inte vara så svårt att få tag på beggad men den kanske inte uppfyller dina krav...?
 
BD black prophet

BD black prophet är väldigt bra, jag lånade en sådan förut och använde under en längre tid.

Mountain Technology verkade ha hyfsat bra producter, men jag tror att jag ska försöka få tag på en Shrike 50 cm från Ebay.

vore iofs kul om man också kan få tag på en terrordactyl också, men det borde kännas lite lustigt att använda en yxa designad på 70-talet.


tack för tipsen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
iceman123 Alpin klättring i Norden Alpin / Bigwall 1
robert.karlstrom.77 Vill lära mig alpin klättring! Alpin / Bigwall 3
mBengtson Svensk till G2 i alpin stil. Alpin / Bigwall 5
orren86 Alpin kurs? Alpin / Bigwall 27
zardoz Alpin klättring - inknytning? Alpin / Bigwall 5
Edvin m Alpin förare över Chamonix området? Alpin / Bigwall 2
seon Alpin stil, vad är det, och vilka har gjort det i Himalaya? Alpin / Bigwall 7
E9climbing Nyhetsrapporter om alpin klättring Alpin / Bigwall 539
Edvin m Lätt alpin isyxa Alpin / Bigwall 16
Nedar Alpin grundkurs sökes Alpin / Bigwall 6
simonthegraf alpin rock climbing in sweden? Alpin / Bigwall 1
chrtur [TR] - Alpin superklassiker Alpin / Bigwall 4
GrpCAndersson Alpin klættring 2008 Alpin / Bigwall 0
owahlund Alpin klättring i chamonix Alpin / Bigwall 5
langby Vill börja med alpin klättring Alpin / Bigwall 11
chem alpin stil Alpin / Bigwall 41
realout Börja med alpin klättring? Alpin / Bigwall 2
owahlund Alpin utbildning Alpin / Bigwall 8
Ix Alpin ryggsäck Alpin / Bigwall 12
LRF Alpin klättring och vandring i Iran? Alpin / Bigwall 6
mattias_tornudd Alpin klättring St Anton Alpin / Bigwall 0
Jervhed Alpin sele Alpin / Bigwall 17
Pask Ny alpin hemsida! Alpin / Bigwall 2
0399 Hög alpin kurs Alpin / Bigwall 7
grawin Alpin kurs Alpin / Bigwall 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.