Tråden för oss som räknar steg

Jag har en Garmin Forerunner 255, ja det finns många olika klockor där ute. Både bättre och sämre beroende på ditt behov. För mig tycker jag det är en rätt så ultimat klocka då den har allt. Okej nu jobbar jag inte på reklamavdelningen på Garmin hehe.... Hur som helst så räknar den mina steg och det är något jag följt i några år. Det fascinerar mig, och har ibland gått till överdrifter men men.....

Tycker mig se ett uppsving i medierna (Youtube och Tiktok) där ungdomar försöker sig på 100 000 steg under 24 timmar vilket är rätt kul att kolla på. Jag har själv gjort det några gånger och det är brutalt... Jag genomför det dock utan "fusk" som jag ser det - Alltså inga värktabletter eller annat. Smärtan är en del av utmaningen, tar man bort den är det lika bra skita i det enligt mig då. Alla får självfallet göra sitt eget upplägg.

Jag har en dröm att en dag ta 200 000 steg under 24 timmar. Och 1 miljon steg på 10 dagar.

Finns det någon annan som jagar steg?
Vad har du för mål?
Vad har du för utrustning som håller koll?

Du har ordet!

Om man kortar ner steglängden och ökar frekvensen borde det bli många fler steg va?

Men mäter inte sånt själv, är mer intresserad av km och mil och det brukar jag logga på min Suunto-klocka eller på mobilen.

Jag har slutat att räkna steg. När jag jobbade på fritids tävlade vi i personalen om att ta mest steg. Nu mäter jag bara tiden och distansen.

Har en enkel Garmin 45 Plus, som räcker gott för vardagsträningen. Den räknar steg också.
Jag fokuserar inte på steg, utan konstaterar ofta att det bli många steg när man rör på sig. Med lite mer fokus på promenader blir det såklart fler steg.
När jag känner att jag mår bra går jag ofta fler steg...det hänger nog ihop på något sätt.
Steg loggar jag inte, men vi börjar med en stegtävling på jobbet nu, så jag behöver gå ett antal steg per dag, och denna gång ska jag inte medvetet gå fler bara för att maximera det. Jag vann en stegtävling för ett par år sedan, men det var jobbigt och tog många timmar av dygnet. Denna gång ska jag bara ha näsan ovanför vattenytan. Målet med denna tävling är att många ska gå mer.
När jag var med i Fotrally gick jag 66 km, och jag vet inte hur många steg det blev...jag fick ont på lite här och där i alla fall. Den tävlingen är brutal...

Om man kortar ner steglängden och ökar frekvensen borde det bli många fler steg va?

Men mäter inte sånt själv, är mer intresserad av km och mil och det brukar jag logga på min Suunto-klocka eller på mobilen.

Ja vissa gör det säkert, ungefär som värktabletter för mig. Hur andra gör, får stå för andra. Jag "fuskar" inte. Jag pratar i alla fall riktiga normala steg utomhus.

Ja vissa gör det säkert, ungefär som värktabletter för mig. Hur andra gör, får stå för andra. Jag "fuskar" inte. Jag pratar i alla fall riktiga normala steg utomhus.
behöver väl inte vara fusk, det är bara en annan teknik. blir väl som olika växlar man använder, som när man cyklar eller åker längdskidor.

och långa personer borde väl få färre steg på samma sträcka än en kortvuxen. Dessutom tycker jag apparaterna mäter väldigt olika.

behöver väl inte vara fusk, det är bara en annan teknik. blir väl som olika växlar man använder, som när man cyklar eller åker längdskidor.

och långa personer borde väl få färre steg på samma sträcka än en kortvuxen. Dessutom tycker jag apparaterna mäter väldigt olika.

Ingenting är självklart fusk då det inte existerar några regler (självklart) Mer min egen syn på det hela bara och hur jag ser på det.

Jag har räknat stegen mot vad klockan registrerar och min är i alla fall korrekt för mig. Stämmer också mot vad telefonen visar, men visst någon exakt vetenskap är det inte. Däremot kan man enkelt få extra streg genom att göra olika armövningar.

Ingenting är självklart fusk då det inte existerar några regler (självklart) Mer min egen syn på det hela bara och hur jag ser på det.

Jag har räknat stegen mot vad klockan registrerar och min är i alla fall korrekt för mig. Stämmer också mot vad telefonen visar, men visst någon exakt vetenskap är det inte. Däremot kan man enkelt få extra streg genom att göra olika armövningar.
När jag hade ett Fitbit, så visade den att jag hade gått en promenad på 30 min, när jag hade spelat gitarr på jobbet. :ROFLMAO:

Ehhh...fusk?
Det är väl steg man räknar?
Allt annat är fel.
Min erfarenhet är att stegräknare i mobil, separat stegräknare och stegräknare i pulsklockor räknar rätt om man går en specifik sträcka utan att det störs av något.
Så...allt annat är fel...
Fusk? Haha...ja sitter man i soffan och har tics i benen så att knäet trummar upp å ner...det är ju fusk om man sätter stegräknaren där.
12000 steg idag...om någon är intresserad...

Jag och frugan har båda en Samsung mobil av samma modell. När vi tar promenader tillsammans så går min mobil ca 500 steg längre per 5 km än hennes. Jag har även en Samsung smartwatch. Den brukar gå 200 steg längre än min mobil på samma sträcka.
Så man ska nog ta antalet steg med en nypa salt och endast jämföra mot sig själv och samma typ av mätutrustning.

Fast det var å andra sidan rätt kul när jag var på min systerdotters gymmastiktävling och applåderade mig till 3000 steg på klockan. Behövde ju bara ta en kort kvällspromenad då för att komma upp i dagens stegmål 😂

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg