Trad vintertid

Långt senare, men äntligen vid en dator med tangentbord....
Patagonien har leder av världsklass, ffa långa. Men.
Det är långt att gå till dem, de är väldigt äventyrliga. Och framför allt.
Patagonien har världens kanske mest osäkra väder, med stormar som kommer in ofta och oväntat. Eller inte oväntat, utan utan förvarning för det finns dels inga väderstationer ute i södra Pacific och stormarna dels rör sig så fort att det inte är någon idé att 'spå' dem...
Så vill du ha äventyr och är beredd på att ge dig på knappt klättrade leder och eventuellt inte få en meters klättring på hela resan. Då är Patagonien för dig.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Om man inte vill gå över allt för många åar efter vatten så finns det tradklättring på Costa Blanca. Har klättrat där många gånger kring nyår, ofta i perfekta temperaturer ( 15-20 grader ).
På berget Puig Campana, nån mil från kusten o Benidorm, finns fina, långa turer i säkringsvänlig superkalk, upp till 1000 m långa. Strax intill ligger Ponochmassivet, där finns både bultat o trad, 2-500 m långa leder. Peñon d'Ifach vid Calpe har en del trad, även om det bästa är bultat eller blandsäkrat. Därutöver finns många mindre kända berg/väggar.

Det är inte så att du har någon förare/guide för Costa Blanca att låna ut eller sälja? Vi åker dit över jul och nyår för att klättra, tack för tipset.

Daniel

efter att ha varit i iran i nio dagar och klättrat kan jag bara säga: åk dit! funkar nog finfint på vintern, flyget kostade 2500 kronor, inget problem att få visum. finns lite bilder på min sida för dem som vill ha lite inspiration. vi var på tre ställen: bistoun wall, 1200 meters klippa, Sport/trad utanför staden Kermanshah samt trad/sportklättring utanför huvudstaden Tehran, samtliga klippor var otroligt bra kvalitet.

trad vintertid

Jo, det är så att jag har ett antal spanska förare över diverse massiv på Costa Blanca. RockFax-föraren har ju bara en bråkdel av allt som finns. Jag kan tänka mig att låna ut dem oxå.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips