Tråd för klimatdebatt

Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Vilket då? Jag förstår inte frågan.
Var ett svar till det du skrev.
"Bara för att vi ligger bra till kan vi inte sätta oss i passagerarsätet, klappa oss på magen och säga att vi gjort vårt."

Är det verkligen många som argumenterar för det?

Tror väl snarare att en del menar att vi ligger rätt bra till just nu och om inte andra också minskar utsläppen så är det ingen poäng att ruinera landet. I framtiden då situationen är annorlunda ska man göra mer.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Var ett svar till det du skrev.
"Bara för att vi ligger bra till kan vi inte sätta oss i passagerarsätet, klappa oss på magen och säga att vi gjort vårt."

Är det verkligen många som argumenterar för det?

Tror väl snarare att en del menar att vi ligger rätt bra till just nu och om inte andra också minskar utsläppen så är det ingen poäng att ruinera landet. I framtiden då situationen är annorlunda ska man göra mer.
Aha. Jag förstår.
Jag läser in en del svar i tråden att vi gjort vårt och nu är det andra som ska börja göra.
Angående ruinera landet så har i alla fall inte jag sagt någonting om omfattning på bidrag eller vad det nu kan handla om.

Vi kan bidra ekonomiskt såklart, men även på andra sätt. Med kunskap, olika tekniker/metoder och goda exempel. I bland pratar man om "best practice", men det diskuteras inte alls i tråden. istället är det ofta ifrågasättanden, om andras inlägg. Energitjuvar kallar jag de som skriver inläggen.

Nåja...nu är det dags att fylla på med energi...helgen börjar nu.

Ha en fin helg.
 
Man kan skita i saker som privatperson och media kan börja skita i att pressa politikerna att göra mer. Det är den svenska skulden och det dåliga samvetet som tvingar fram de högra krav svenskar har på sig själva. Man får lära sig att skita i saker. Det tror jag är hälsosammare än att bara pressa sig mer och mer för att signalera godhet och ansvarstagande.

Det är ett sundhetstecken om fler svenskar lär sig säga - äh fuck it, jag orkar inte mer, och går och grillar istället för att sopsortera i 14 olika kärl.
 
Man kan skita i saker som privatperson och media kan börja skita i att pressa politikerna att göra mer. Det är den svenska skulden och det dåliga samvetet som tvingar fram de högra krav svenskar har på sig själva. Man får lära sig att skita i saker. Det tror jag är hälsosammare än att bara pressa sig mer och mer för att signalera godhet och ansvarstagande.

Det är ett sundhetstecken om fler svenskar lär sig säga - äh fuck it, jag orkar inte mer, och går och grillar istället för att sopsortera i 14 olika kärl.
Fredagsskoj nr 2…Tack!

Klart du sorterar!

Du försöker med något nu, men lyckas inte riktigt!

Haha!

Ha en fin helg!
 
Ja om 5 miljoner Svenskar dör imorgon så sjunker vår andel av globala utsläpp från 0.001 till 0.0005.
Alla möniskor i hela världen kan nog bekänna sig till någon form grupp som är mindre än 10 miljoner t ex har de flesta städer < 10M invånare. Så då kan alla säga "Vad spelar det för roll om att vi i Miensota/Bogota/Washington DC/Bangalore/valfri stad , när ändå alla andra inte ändrar sig?

Alla kan lilleputta in sig i en grupp som är liten nog att inte spelar avgörande roll för världens klimat men om tillräckligt många grupper gör lite till så kan vi tillsammans minska utsläpp och miljöförstöring.

/Patrik
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.