Tråd för klimatdebatt

Lägst dödlighet månaderna Jun ,Juli, Aug o September.
Du kan säkert hitta någon liten partickel för det oxå.
Jag förstår faktiskt inte vad du menar. Jag har inte hittat på någon "partickel". Jag pratade om virus och infektionssjukdomar såsom vinterinfluensan.

Det här torde vara ren allmänbildning. Förstår inte var du vill komma med ditt "resonemang". Folk dör både under vintern, av infektionssjukdomar (mestadels under vintern, men förekommer även under sommaren) och under värmeböljor under sommaren. Det är det svårt att säga något om. Finns forskning: https://www.folkhalsomyndigheten.se/pubreader/pdfview/112090?browserprint=1
 
De som vill hitta fel hittar fel.

Följande är fakta:
- Det slås värmerekord
- Koldioxidhalten i atmosfären ökar, varpå växthuseffekten blir kraftigare och det blir varmare

De två sakerna kan ingen förneka. Det är fakta.
Då är vi tillbaka till det jag tror jag påpekat tidigare: Sverige HAR låga utsläpp och det har kostat att komma dit. OM man nu enligt dig ska ta ansvar för övriga länders utsläpp kommer kostnaden bli astronomisk. Vad inom statens områden utbildning, vård och omsorg skall då budgeteras ner om inte skatterna kraftigt skall höjas på statlig nivå ?
Det är JUST DEN tanken du aldrig tänkt som godhetsknarkare utan konsekvenstänk.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Det kan man hålla med om. Det är oxå fakta att ingenting vi gör i Sverige har någon som helst inverkan på att bromsa global uppvärmning. Det verkar en del ha svårt att förstå.
och alla kan säga sig tillhöra en tillräckligt liten grupp av männsikor vars grupp inte påvkerar klimatet - om du ser dig som europe istället, vilket du också är så är det några hundra miljoner människor och då gör det skillnad när alla börjar göra annorlunda.

Sluta använda lilleput som ursäkt!

Jämför med tråden om bajskortet: om bara jag själv går i en skog kan jag bajsa var jag vill för det stör eller påverkar ingen, men om det går flera i skogen måste vi bajsa hänsynfullare.

/Patrik
 
  • Gilla
Reactions: HPT
och alla kan säga sig tillhöra en tillräckligt liten grupp av männsikor vars grupp inte påvkerar klimatet - om du ser dig som europe istället, vilket du också är så är det några hundra miljoner människor och då gör det skillnad när alla börjar göra annorlunda.

Sluta använda lilleput som ursäkt!

Jämför med tråden om bajskortet: om bara jag själv går i en skog kan jag bajsa var jag vill för det stör eller påverkar ingen, men om det går flera i skogen måste vi bajsa hänsynfullare.

/Patrik
Tycker ändå det är en poäng att ett litet land i praktiken inte kan göra en skillnad om de inte får med sig andra länder.

Att släppa ut en massa med argumentet att andra länder är större och släpper ut mer är inget bra argument.

Att hålla sig på en nivå som är bättre eller liknande andra länder med argumentet att det ändå inte gör någon skillnad om man blir mycket bättre tycker jag är ett ok argument.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Det pratas mycket om vad olika länder hit och dit gör/inte gör. Men faktum är att flera av de största aktörerna är privatägda/börsnoterade företag: https://wwf.panda.org/discover/our_...ed-companies-on-track-for-3-2C-global-warming

Primärt är det konsumtions- energi- och den finansiella sektorn som är de stora globala utsläpparna, samt vissa länder där statligt och privat är mer flytande. De samlade målsättningarna hos dessa företag leder enligt ovanstående studie till över 3 graders ökning av den globala medeltempraturen. Där finns det väl massor att göra, både på individuell och politisk nivå, tänker jag. Det är inte hållbart! Antingen måste det regleras mer, eller tas faktisk kontroll över. Jordens resurser och ekosystem är inget oändligt ymnighetshorn.

Här mer: https://www.theguardian.com/environ...-to-80-of-greenhouse-gas-emissions-since-2016
 
Senast ändrad:
Då är vi tillbaka till det jag tror jag påpekat tidigare: Sverige HAR låga utsläpp och det har kostat att komma dit. OM man nu enligt dig ska ta ansvar för övriga länders utsläpp kommer kostnaden bli astronomisk. Vad inom statens områden utbildning, vård och omsorg skall då budgeteras ner om inte skatterna kraftigt skall höjas på statlig nivå ?
Det är JUST DEN tanken du aldrig tänkt som godhetsknarkare utan konsekvenstänk.
Jag menar bara att Sverige ska bidra tillsammans med andra i den gemensamma ekonomin för att arbeta för minskade koldioxidutsläpp. Det som de på klimatkonferenserna inte kan komma överens om.
Jag har ingen åsikt om hur mycket Sverige ska bidra med.

Jag tolkar det som att du redan ser att Sverige skulle bidra med så mycket att vår välfärd hotas. Så har jag aldrig tänkt.

Jag har inte alla svaren...knappt några.

Varför hugger alla på mig? Jag tolkar det som en osäkerhet och att man måste agera aggressivt. Det biter dock inte på mig, och jag agerar inte i affekt. Luttrad som sagt.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.