Tråd för klimatdebatt

Jag bad AI ge några förslag på sadant som skulle kunna anses som gynnsamt om Sverige fick 1 grad högre medeltemperatur.
Här är svaret om sidor av klimatförändringen som det sällan eller aldrig talas om i slaskmedia som uppenbarligen har mest intresse att belysa alla nackdelarna:

Jordbruk​

• Längre växtsäsong, särskilt i norra Sverige.
  • Möjlighet att odla fler grödor som idag är svåra att odla kommersiellt.
  • Högre skördar för vissa grödor under gynnsamma förhållanden.
  • Fler odlingsbara marker längre norrut.

Skogsbruk​

• Snabbare tillväxt hos många trädslag, särskilt gran och tall.
  • Kortare vintrar kan ge längre tillväxtperiod.
  • Potentiellt större virkesproduktion.

Energi​

• Minskad energiförbrukning för uppvärmning under vintern.
  • Lägre uppvärmningskostnader för hushåll och företag.
  • Färre köldrelaterade problem i energisystem och infrastruktur.

Hälsa​

• Färre dödsfall och sjukdomsfall relaterade till extrem kyla.
  • Mildare vintrar kan vara lättare för äldre och personer med vissa hjärt- och kärlsjukdomar.

Transporter​

• Mindre snö- och isbekämpning på vägar och järnvägar.
  • Färre störningar i trafiken under vintern.
  • Lägre kostnader för vinterunderhåll.

Turism​

• Längre sommarsäsong.
  • Mer attraktivt klimat för friluftsliv, bad och camping.
  • Fler utländska turister som söker svalare somrar än i Sydeuropa.

Boende och livskvalitet​

• Fler dagar med behagligt väder.
  • Kortare perioder med mörka, kalla vinterförhållanden.
  • Ökad användning av parker, uteserveringar och fritidsaktiviteter.

Sjöfart​

• Kortare perioder med is i norra hamnar.
  • Längre säsong för sjöfart i delar av Bottenviken.

Internationell konkurrenskraft​

Om delar av södra Europa blir betydligt varmare och torrare kan Sverige få relativa fördelar som:
  • Mer stabil livsmedelsproduktion.
  • Attraktivare klimat för boende och företag.
  • Ökat intresse för investeringar och turism.
Det är också värt att notera att en ökning på 1 °C i Sveriges medeltemperatur inte skulle innebära att varje dag blir exakt 1 grad varmare. Förändringen märks ofta mest genom mildare vintrar, färre kalla extremdagar och en längre varm säsong. Därför är många av de potentiella fördelarna kopplade just till vinterklimatet.

//Slut citat

Vi får väl se hur många minuter det ta innan någon lägger upp en lista med nackdalarna (som om det skulle behöva belysas ytterligare) ;)
Klart att det kan finnas vissa fördelar om man bara tittar på Sverige.

Vore som sagt intressantare att se nackdelarna för världen...och Sverige för den delen.

Fast, en sådan lista behövs inte. Det är bara att titta ut i världen och se vad som händer.
Klimatförändringarna pågår...och det är bra anser man? Ibland läser jag i tråden att det som händer sker naturligt, på 200-300 års sikt. Hur kan det som sker vara naturligt, när förändringarna sker så snabbt?

Klimatförnekare...törs man nämna det? Alltså att förneka att det sker klimarförändringar. Ser tecken på det i tråden. Sverige har ett klimat, det är inte det som förnekas.

Jag googlade på ordet "klimatförnekare":

1780891230863.png

Tror att toapapper lägger nivån i denna tråd...

Klimatförnekare...törs man nämna det? Alltså att förneka att det sker klimarförändringar. Ser tecken på

Jag googlade på ordet "klimatförnekare":

Visa bilaga 48501

Tror att toapapper lägger nivån i denna tråd...

Man behöver ju inte bli stött och försöka fösa in folk i fack för att någon tar upp något man inte gillar att läsa, men det här är ganska typiskt i dagens hysteriska debattklimat.

Vi matas av klimatförändringarna negativa konsekvenser dagligen i tex SR, SVT och T4 men tål tydligen inte att någon försöker nyansera frågan.

Varför ?

Månadens produkt: Trangia Nest
De nya tallrikarna, skålarna och muggarna packas smidigt och kompakt ihop med Trangias klassiska kök. Ta chansen att vinna och testa serien!
Man behöver ju inte bli stött och försöka fösa in folk i fack för att någon tar upp något man inte gillar att läsa, men det här är ganska typiskt i dagens hysteriska debattklimat.

Vi matas av klimatförändringarna negativa konsekvenser dagligen i tex SR, SVT och T4 men tål tydligen inte att någon försöker nyansera frågan.

Varför ?
Det mesta är inte positivt? I världen.

Senast ändrad:
Jag bad AI ge några förslag på sadant som skulle kunna anses som gynnsamt om Sverige fick 1 grad högre medeltemperatur.
Här är svaret om sidor av klimatförändringen som det sällan eller aldrig talas om i slaskmedia som uppenbarligen har mest intresse att belysa alla nackdelarna:

Jordbruk​

• Längre växtsäsong, särskilt i norra Sverige.
  • Möjlighet att odla fler grödor som idag är svåra att odla kommersiellt.
  • Högre skördar för vissa grödor under gynnsamma förhållanden.
  • Fler odlingsbara marker längre norrut.

Skogsbruk​

• Snabbare tillväxt hos många trädslag, särskilt gran och tall.
  • Kortare vintrar kan ge längre tillväxtperiod.
  • Potentiellt större virkesproduktion.

Energi​

• Minskad energiförbrukning för uppvärmning under vintern.
  • Lägre uppvärmningskostnader för hushåll och företag.
  • Färre köldrelaterade problem i energisystem och infrastruktur.

Hälsa​

• Färre dödsfall och sjukdomsfall relaterade till extrem kyla.
  • Mildare vintrar kan vara lättare för äldre och personer med vissa hjärt- och kärlsjukdomar.

Transporter​

• Mindre snö- och isbekämpning på vägar och järnvägar.
  • Färre störningar i trafiken under vintern.
  • Lägre kostnader för vinterunderhåll.

Turism​

• Längre sommarsäsong.
  • Mer attraktivt klimat för friluftsliv, bad och camping.
  • Fler utländska turister som söker svalare somrar än i Sydeuropa.

Boende och livskvalitet​

• Fler dagar med behagligt väder.
  • Kortare perioder med mörka, kalla vinterförhållanden.
  • Ökad användning av parker, uteserveringar och fritidsaktiviteter.

Sjöfart​

• Kortare perioder med is i norra hamnar.
  • Längre säsong för sjöfart i delar av Bottenviken.

Internationell konkurrenskraft​

Om delar av södra Europa blir betydligt varmare och torrare kan Sverige få relativa fördelar som:
  • Mer stabil livsmedelsproduktion.
  • Attraktivare klimat för boende och företag.
  • Ökat intresse för investeringar och turism.
Det är också värt att notera att en ökning på 1 °C i Sveriges medeltemperatur inte skulle innebära att varje dag blir exakt 1 grad varmare. Förändringen märks ofta mest genom mildare vintrar, färre kalla extremdagar och en längre varm säsong. Därför är många av de potentiella fördelarna kopplade just till vinterklimatet.

//Slut citat

Vi får väl se hur många minuter det ta innan någon lägger upp en lista med nackdalarna (som om det skulle behöva belysas ytterligare) ;)
Jag nappar: Det gamla talesättet "Den enes bröd, den andres död" tycker jag går utmärkt att applicera på dain påståenden, du som även nämner nyansering i debatten.

Givet att du litar på nån stokastisk papegoja-funktion som kallas AI. AI är ju trots allt bara en ord-sannolikhetsmaskin så matar man den mycket felaktig indata så kommer det ut felaktigheter ut. Jag säger inte att ditt AI-svar är fel, men att okritiskt ta ett AI-svar för sanning är vanskligt.

Högre energikostander på sommaren pga mer luftkonditionering, fler död och sjukdomsfall pga värme, fler solukurvor på järnvägen, färre vinterturister till svenska fjällen på vintern pga mindre snö/kortare säsong, mer algblomning ger färre badturister, färre dagar med behaglig vinter-temp (mycket värdering i det svaret från AIn, inte så mycket fakta) , ...

Allt har två sidor.

/Patrik

Jag nappar: Det gamla talesättet "Den enes bröd, den andres död" tycker jag går utmärkt att applicera på dain påståenden, du som även nämner nyansering i debatten.

Givet att du litar på nån stokastisk papegoja-funktion som kallas AI. AI är ju trots allt bara en ord-sannolikhetsmaskin så matar man den mycket felaktig indata så kommer det ut felaktigheter ut. Jag säger inte att ditt AI-svar är fel, men att okritiskt ta ett AI-svar för sanning är vanskligt.

Högre energikostander på sommaren pga mer luftkonditionering, fler död och sjukdomsfall pga värme, fler solukurvor på järnvägen, färre vinterturister till svenska fjällen på vintern pga mindre snö/kortare säsong, mer algblomning ger färre badturister, färre dagar med behaglig vinter-temp (mycket värdering i det svaret från AIn, inte så mycket fakta) , ...

Allt har två sidor.

/Patrik
Myntet har ju två sidor, men båda sidorna måste belysas på ett öppet och objektivt sätt, innan man ser hela bilden.
/Niklas

Aktuellt

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap
För Karin Strandberg och Karin Wallén är det självklart att hunden ska med på vandringen. Nu har de samlat sina kunskaper i en handbok!

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt
Inför vår- och sommarsäsongen lanserar flera svenska varumärken nyheter med låg vikt. Utsidans redaktion listar fem favoriter!
AI tar man ofta när man själv är okunnig eller vill ha ett snabbt ”svar”. Huruvida det är rätt svar kan diskuteras.

Undrar vad AI säger om orsakerna till klimatförändringarna?

Någon som vill kolla?

AI är ett fantastiskt verktyg när man vill få lite snabb info och lära sig mer. Tycker det ofta ger en bra sammanfattning på en bra nivå. Men man får vad man frågar efter och inget annat, så bra med lite uppföljningsfrågor osv. Samt att man bedömer själv om det är ett bra svar.
Riktigt kul utveckling, jag använder det ofta !

Jag tror du har missat det stora i att koldioxidutsläppen inte känner till att finns landsgränser. Utsläppen slår ju över hela världen. Hela världen påverkas.

Om utsläppen i exempelvis Kina bara skulle hamna i Kina skulle det bli ganska jobbigt för de. Nu påverkar deras utsläpp allt och alla.

Klimatförhandlingar behöver ske på ett annat sått än nu, där man tittar på att fasa ut kol och olja. Finansieringsmässigt behöver man komma överens om en vettig modell som fungerar.

Fast...det här vet ju alla redan. Vi tittar istället på när klimatförändringarna sker. Vilken värmebölja, brand eller klimatrelaterad händelse blir det som vänder på allt?
Fast du vet väl om att Sverige har negativa koldioxidutsläpp? Och varför skall Sverige bekosta t ex Kinas klimatarbete , vad skall vi då försaka ? Skola, vård, eller omsorg ?

Ni ser, bara fördelar för Sverige enligt #970. Jag har ändå slutat åka skidor. Ska bli skönt med lite varmare väder här.

Jag var tydlig i inlägget att jag bad AI ta fram exempel på vad som kan vara gynnsamt för Sverige med en grad högre medeltemperatur av anledningen att det är något som våra slaskmedia undviker att ens nämna.

Jag bad inte om en jämförelse om vad som kan vara positivt kontra negativt.

Läs om, läs rätt.

Senast ändrad:
Fast du vet väl om att Sverige har negativa koldioxidutsläpp? Och varför skall Sverige bekosta t ex Kinas klimatarbete , vad skall vi då försaka ? Skola, vård, eller omsorg ?
Så blir det ju om vi ska bidra. Tror Sveriges bidrag i eventuella överenskommelser vid klimatutsläppskonferenser exakt är så: vi bidrar till att minska utsläpp i länder som har utsläpp. Något annat kan det ju inte handla om, då Sveriges utsläpp är förhållandevis låga i jämförelse med hur mycket energi som produceras.
Så tror jag det blir.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.