Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Tråd för klimatdebatt
- Trådstartare Gamla_Sverige
- Start datum
Det undrar jag också utifrån att ha levt med fru och 2 döttrar i många år.Varför använder kvinnor mer toapapper?
Vi gjorde ett test där alla hade sin egen rulle och min räckte i nästan 1 månad medan deras räckte i 4-5 dagar vardera.
Det är alltså en enorm skillnad på toapappersåtgång!
Betalt samarbete
Månadens produkt: Trangia Nest
De nya tallrikarna, skålarna och muggarna packas smidigt och kompakt ihop med Trangias klassiska kök. Ta chansen att vinna och testa serien!
Ja eftersom det vore ett politiskt självmord att öppna den frågan!Det är i alla fall förvånansvärt tyst om dessa skillnader i miljödebatten.
/Niklas
Jag är ingen politiker som tur är.
Vi har kanske lite lättare att skaka av efter att ha gjort ettan än tjejerna har?Det undrar jag också utifrån att ha levt med fru och 2 döttrar i många år.
Vi gjorde ett test där alla hade sin egen rulle och min räckte i nästan 1 månad medan deras räckte i 4-5 dagar vardera.
Men bortsett från det så har jag inte upplevt att min fru eller döttrar i snitt använt mer toapapper än mig. Detta är dock ren empirisk forskning från min sida. Väntar med spänning på en doktorsavhandling i frågan
Den s.k. nånannanismen! Lätt att leka med andras pengar. Å behövs det påfyllning, så är det bara att höja skatten lite till...Precis.
Det var ju inte direkt så att bilisterna fick farmartankar på parkeringarna intill hyresfastigheterna för att slippa åka iväg för att tanka när bilismen kom igång på 50-60talen.
Fyll elbilen vid närmasta elbilsladdare, precis som dom som har bensinbil fyller sin bil vid en mack.....men lägg inte kostnaden för vissas privata bilägande på övriga hyresgästerna som i förlängning blir hyreshöjningar.
Det verkar uppenbarligen finnas en ovanligt stark önskan hos "klimatmedvetna" till att någon annan ska finasiera just deras val av fortskaffningsmedel.
/Niklas
Översvämning efter skyfall kan nog mer förklaras av att det blir mer hårdgjorda ytor p.g.a. förändrad markanvändning, än av klimatförändring.Vi ser konsekvenserna i skyfall och översvämning, kraftiga snöfall, vår- och höstsådd som kraftigt försämras. Till exempel. Så ja, civilsamhället påverkas i allra högsta grad.
Mildare klimat borde i de flesta fall leda till ökade skördar och nya grödor som t.ex. majs och åkerböna.
/Niklas
Aktuellt
och det går därmed utmäkrt vetenskapligt att med ett anekdotisk bevis, inom din familjm säga att ALLA kvinnor anävnder mer toapapper än män. Eller hur var det nu med vetenskap, stora mätserier, väl spidda och slumpmässigt utvalda.....Det undrar jag också utifrån att ha levt med fru och 2 döttrar i många år.
Kort sagt, din observation att 3 kvinnor i din närhet använder mer papper än dig (en man) bevisar inte att kvinnor i allmänhet förbrukar mer toapapper än män i allmänhet.
/Patrik
För mig är det bevis nog eftersom alla dom 3 gjorde av med 4 ggr mer toapapper än mig.och det går därmed utmäkrt vetenskapligt att med ett anekdotisk bevis, inom din familjm säga att ALLA kvinnor anävnder mer toapapper än män. Eller hur var det nu med vetenskap, stora mätserier, väl spidda och slumpmässigt utvalda.....
Kort sagt, din observation att 3 kvinnor i din närhet använder mer papper än dig (en man) bevisar inte att kvinnor i allmänhet förbrukar mer toapapper än män i allmänhet.
/Patrik
Dock så ger global uppvärmning mer fukt i luften vilket leder till kraftigare regnoväder. Dvs mer regn faller per tidsenhet vilket gör att marken inte hinner ta hand om mängden. Det medför i sin tur översvämningar.Översvämning efter skyfall kan nog mer förklaras av att det blir mer hårdgjorda ytor p.g.a. förändrad markanvändning, än av klimatförändring.
Mildare klimat borde i de flesta fall leda till ökade skördar och nya grödor som t.ex. majs och åkerböna.
/Niklas
Men visst påverkar även ändrad markanvändning.
Jag bad AI ge några förslag på sadant som skulle kunna anses som gynnsamt om Sverige fick 1 grad högre medeltemperatur.Översvämning efter skyfall kan nog mer förklaras av att det blir mer hårdgjorda ytor p.g.a. förändrad markanvändning, än av klimatförändring.
/Niklas
Här är svaret om sidor av klimatförändringen som det sällan eller aldrig talas om i slaskmedia som uppenbarligen har mest intresse att belysa alla nackdelarna:
Jordbruk
- Längre växtsäsong, särskilt i norra Sverige.
- Möjlighet att odla fler grödor som idag är svåra att odla kommersiellt.
- Högre skördar för vissa grödor under gynnsamma förhållanden.
- Fler odlingsbara marker längre norrut.
Skogsbruk
- Snabbare tillväxt hos många trädslag, särskilt gran och tall.
- Kortare vintrar kan ge längre tillväxtperiod.
- Potentiellt större virkesproduktion.
Energi
- Minskad energiförbrukning för uppvärmning under vintern.
- Lägre uppvärmningskostnader för hushåll och företag.
- Färre köldrelaterade problem i energisystem och infrastruktur.
Hälsa
- Färre dödsfall och sjukdomsfall relaterade till extrem kyla.
- Mildare vintrar kan vara lättare för äldre och personer med vissa hjärt- och kärlsjukdomar.
Transporter
- Mindre snö- och isbekämpning på vägar och järnvägar.
- Färre störningar i trafiken under vintern.
- Lägre kostnader för vinterunderhåll.
Turism
- Längre sommarsäsong.
- Mer attraktivt klimat för friluftsliv, bad och camping.
- Fler utländska turister som söker svalare somrar än i Sydeuropa.
Boende och livskvalitet
- Fler dagar med behagligt väder.
- Kortare perioder med mörka, kalla vinterförhållanden.
- Ökad användning av parker, uteserveringar och fritidsaktiviteter.
Sjöfart
- Kortare perioder med is i norra hamnar.
- Längre säsong för sjöfart i delar av Bottenviken.
Internationell konkurrenskraft
Om delar av södra Europa blir betydligt varmare och torrare kan Sverige få relativa fördelar som:- Mer stabil livsmedelsproduktion.
- Attraktivare klimat för boende och företag.
- Ökat intresse för investeringar och turism.
//Slut citat
Vi får väl se hur många minuter det ta innan någon lägger upp en lista med nackdalarna (som om det skulle behöva belysas ytterligare)
Senast ändrad:
Det där ser ju bra ut!Jag bad AI ge några förslag på sadant som skulle kunna anses som gynnsamt om Sverige fick 1 grad högre medeltemperatur.
Här är svaret om sidor av klimatförändringen som det sällan eller aldrig talas om i slaskmedia som uppenbarligen har mest intresse att belysa alla nackdelarna:
Jordbruk
- Längre växtsäsong, särskilt i norra Sverige.
- Möjlighet att odla fler grödor som idag är svåra att odla kommersiellt.
- Högre skördar för vissa grödor under gynnsamma förhållanden.
- Fler odlingsbara marker längre norrut.
Skogsbruk
- Snabbare tillväxt hos många trädslag, särskilt gran och tall.
- Kortare vintrar kan ge längre tillväxtperiod.
- Potentiellt större virkesproduktion.
Energi
- Minskad energiförbrukning för uppvärmning under vintern.
- Lägre uppvärmningskostnader för hushåll och företag.
- Färre köldrelaterade problem i energisystem och infrastruktur.
Hälsa
- Färre dödsfall och sjukdomsfall relaterade till extrem kyla.
- Mildare vintrar kan vara lättare för äldre och personer med vissa hjärt- och kärlsjukdomar.
Transporter
- Mindre snö- och isbekämpning på vägar och järnvägar.
- Färre störningar i trafiken under vintern.
- Lägre kostnader för vinterunderhåll.
Turism
- Längre sommarsäsong.
- Mer attraktivt klimat för friluftsliv, bad och camping.
- Fler utländska turister som söker svalare somrar än i Sydeuropa.
Boende och livskvalitet
- Fler dagar med behagligt väder.
- Kortare perioder med mörka, kalla vinterförhållanden.
- Ökad användning av parker, uteserveringar och fritidsaktiviteter.
Sjöfart
- Kortare perioder med is i norra hamnar.
- Längre säsong för sjöfart i delar av Bottenviken.
Internationell konkurrenskraft
Om delar av södra Europa blir betydligt varmare och torrare kan Sverige få relativa fördelar som:
Det är också värt att notera att en ökning på 1 °C i Sveriges medeltemperatur inte skulle innebära att varje dag blir exakt 1 grad varmare. Förändringen märks ofta mest genom mildare vintrar, färre kalla extremdagar och en längre varm säsong. Därför är många av de potentiella fördelarna kopplade just till vinterklimatet.
- Mer stabil livsmedelsproduktion.
- Attraktivare klimat för boende och företag.
- Ökat intresse för investeringar och turism.
//Slut citat
Vi får väl se hur många minuter det ta innan någon lägger upp en lista med nackdalarna (som om det skulle behöva belysas ytterligare)![]()
Intressant att turister kommer hit för att få en svalare semester, för det är faktiskt redan så.
En hårdjgjord yta kan inte hålla något vatten, utan allt regn kommer att rinna iväg med en gång. En mjuk yta kan däremot ta emot stora mängder nederbörd på relativ kort tid och sedan "pyttsa ut" nederbörden under lång tid.Dock så ger global uppvärmning mer fukt i luften vilket leder till kraftigare regnoväder. Dvs mer regn faller per tidsenhet vilket gör att marken inte hinner ta hand om mängden. Det medför i sin tur översvämningar.
Men visst påverkar även ändrad markanvändning.
Å hur mycket hårdgjorda ytor som finns i ett avrinningsområde har en direkt avgörande betydelse hur stora maxflöden man behöver dimensionera för. Å inte sällan hårdgörs betydande mängder ytor utan att dimensionera om de hydrotekniska flödessystemen.
Å den dagen det skiter sig, så skylls det snabbt på klimatförändringar, fast boven är en inaktuell hydroreknisk dimensionering av flödessystemet.
/Niklas
Dela: