Tråd för klimatdebatt

Jag förstår ärlig talat inte hur du tänker här om du är allvarlig med ditt inlägget.

Utgår därför ifrån att inlägget är sarkasm som understryker att motargumenten tryter.
Ingen sarkasm, utan jag undrar bara hur du tänker. Om vi har gjort vårt och inte ska bidra ekonomiskt till att minska utsläpp i världen så kanske Sverige har en annan roll.
Om vi inte ska betala kanske vi ska få betalt? Det är min fråga till dig, eftersom jag inte riktigt förstår hur du tänker. Vore det mer rättvist? Vad mer kan Sverige göra nu?
Tre frågor som jag inte tror du vill svara på.

Ingen sarkasm, utan jag undrar bara hur du tänker. Om vi har gjort vårt och inte ska bidra ekonomiskt till att minska utsläpp i världen så kanske Sverige har en annan roll.
Om vi inte ska betala kanske vi ska få betalt? Det är min fråga till dig, eftersom jag inte riktigt förstår hur du tänker. Vore det mer rättvist? Vad mer kan Sverige göra nu?
Tre frågor som jag inte tror du vill svara på.

Varför skulle vi ha betalt och av vem i så fall....förstår fortfarande inte din tanke här ?

Vart land får väl ta sitt ansvar över sina utsläpp, statistiken säger att vi har tagit oss längre än nästa alla andra I-länder och ligger under Världssnittet.
Hög tid att andra länder börja jobba för att komma ikapp, dom får väl höja skatterna till vår nivå om det saknas pengar.

Vad ska Sverige göra nu ?
Det som skulle göra störst skillnad skulle i så fall vara att se till att bygget av dom nya kärnkraftverken kommer i gång så vi kan sälja mera el dom tillfällen vi inte är i behov av den själva.
Klimatsmarta elen vi sålt ner till Europa besparar EU mer co2 utsläpp per år än hela Svenska personbilsflottan släpper ut under samma tid....här gör det ju skillnad på riktigt.
Samtidigt som det kommer tillbaka pengar när vi säljer el skulle det trygga för vår egen framtida ökade efterfrågan på el och därmed ökad elproduktion.

En annan sak som är viktig är att försöka bromsa slit och släng tänket vi har vid konsumtion av varor, inte minst för miljö och naturresursers skull.
Hård nöt att knäcka då folk vill ha billigt eller den absolut senaste modellen.

Rent praktiskt skulle det förmodligen behövas högre tullar mot Asiatiskt lågpris-skit då jag är skeptisk till att "folkupplysning" skulle fungera.

Senast ändrad:
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Varför skulle vi ha betalt och av vem i så fall....förstår fortfarande inte din tanke här ?

Vart land får väl ta sitt ansvar över sina utsläpp, statistiken säger att vi har tagit oss längre än nästa alla andra I-länder och ligger under Världssnittet.
Hög tid att andra länder börja jobba för att komma ikapp, dom får väl höja skatterna till vår nivå om det saknas pengar.

Vad ska Sverige göra nu ?
Det som skulle göra störst skillnad skulle i så fall vara att se till att bygget av dom nya kärnkraftverken kommer i gång så vi kan sälja mera el dom tillfällen vi inte är i behov av den själva.
Klimatsmarta elen vi sålt ner till Europa besparar EU mer co2 utsläpp per år än hela Svenska personbilsflottan släpper ut under samma tid....här gör det ju skillnad på riktigt.
Samtidigt som det kommer tillbaka pengar när vi säljer el skulle det trygga för vår egen framtida ökade efterfrågan på el och därmed ökad elproduktion.

En annan sak som är viktig är att försöka bromsa slit och släng tänket vi har vid konsumtion av varor, inte minst för miljö och naturresursers skull.
Hård nöt att knäcka då folk vill ha billigt eller den absolut senaste modellen.

Rent praktiskt skulle det förmodligen behövas högre tullar mot Asiatiskt lågpris-skit då jag är skeptisk till att "folkupplysning" skulle fungera.
Betalt:
Tack då vet jag, det var bara en fråga. Du vill i alla inte att vi ska betala för att lösa problem i andra länder, där utsläppen är högre än i Sverige.

Göra nu:
Tror på många olika saker.
Framför allt det man kan göra nu direkt utan tunga investeringar. Bara att börja.

Rättvist:
Har vi gjort mer än nog? Ska andra göra mer utan Sveriges medverkan? Vem/vilka ska betala det i så fall?

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Publika laddplatser borde i förlängningen betalas utav de som använder laddplatserna. Förslagsvis genom att en extra avgift tas ut för laddning. Om det sedan ska vara en löpande avgift per kwh, en extra startavgift per laddning, eller en kombination, låter jag vara osagt.
/Niklas

Precis.

Det var ju inte direkt så att bilisterna fick farmartankar på parkeringarna intill hyresfastigheterna för att slippa åka iväg för att tanka när bilismen kom igång på 50-60talen.

Fyll elbilen vid närmasta elbilsladdare, precis som dom som har bensinbil fyller sin bil vid en mack.....men lägg inte kostnaden för vissas privata bilägande på övriga hyresgästerna som i förlängning blir hyreshöjningar.

Det verkar uppenbarligen finnas en ovanligt stark önskan hos "klimatmedvetna" till att någon annan ska finasiera just deras val av fortskaffningsmedel.

Senast ändrad:
Betalt:
Tack då vet jag, det var bara en fråga. Du vill i alla inte att vi ska betala för att lösa problem i andra länder, där utsläppen är högre än i Sverige.

Göra nu:
Tror på många olika saker.
Framför allt det man kan göra nu direkt utan tunga investeringar. Bara att börja.

Rättvist:
Har vi gjort mer än nog? Ska andra göra mer utan Sveriges medverkan? Vem/vilka ska betala det i så fall?

Självklart ska länder själva bära ansvar och kostnader kring sina egna utsläpp enligt gällande regler.

Senast ändrad:
Det är i alla fall en enkel och konkret åtgärd som alla förstår, och som kommer att leda till mindre utsläpp. Antar att regeringen / Eu har en massa pengar för sånt. Get to it !

Du förstår att det är våra skattepengar som går åt ?
Vilken annan kommunal eller statlig verksamhet ska vi skära ner på för att ha råd med detta ?

Du förstår att det är våra skattepengar som går åt ?
Vilken annan kommunal eller statlig verksamhet ska vi skära ner på för att ha råd med detta ?
Vilken annan kommunal eller statlig verksamhet ska vi skära ned på för att ha råd att bekosta konsekvenserna av att inte ta klimatfrågan på allvar?
För global uppvärmning har liksom påverkan även på Sverige.

Vilken annan kommunal eller statlig verksamhet ska vi skära ned på för att ha råd att bekosta konsekvenserna av att inte ta klimatfrågan på allvar?
För global uppvärmning har liksom påverkan även på Sverige.

Har det gjorts någon genomgripande forkning på negativa kontra possitiva effekter av en något förhöjd medeltemperatur för Sveriges del ?

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.