Ingen sarkasm, utan jag undrar bara hur du tänker. Om vi har gjort vårt och inte ska bidra ekonomiskt till att minska utsläpp i världen så kanske Sverige har en annan roll.
Om vi inte ska betala kanske vi ska få betalt? Det är min fråga till dig, eftersom jag inte riktigt förstår hur du tänker. Vore det mer rättvist? Vad mer kan Sverige göra nu?
Tre frågor som jag inte tror du vill svara på.
Varför skulle vi ha betalt och av vem i så fall....förstår fortfarande inte din tanke här ?
Vart land får väl ta sitt ansvar över sina utsläpp, statistiken säger att vi har tagit oss längre än nästa alla andra I-länder och ligger under Världssnittet.
Hög tid att andra länder börja jobba för att komma ikapp, dom får väl höja skatterna till vår nivå om det saknas pengar.
Vad ska Sverige göra nu ?
Det som skulle göra störst skillnad skulle i så fall vara att se till att bygget av dom nya kärnkraftverken kommer i gång så vi kan sälja mera el dom tillfällen vi inte är i behov av den själva.
Klimatsmarta elen vi sålt ner till Europa besparar EU mer co2 utsläpp per år än hela Svenska personbilsflottan släpper ut under samma tid....här gör det ju skillnad på riktigt.
Samtidigt som det kommer tillbaka pengar när vi säljer el skulle det trygga för vår egen framtida ökade efterfrågan på el och därmed ökad elproduktion.
En annan sak som är viktig är att försöka bromsa slit och släng tänket vi har vid konsumtion av varor, inte minst för miljö och naturresursers skull.
Hård nöt att knäcka då folk vill ha billigt eller den absolut senaste modellen.
Rent praktiskt skulle det förmodligen behövas högre tullar mot Asiatiskt lågpris-skit då jag är skeptisk till att "folkupplysning" skulle fungera.