Jag tror att han var ironisk och egentligen menade att om man inte tycker att man kan påverka miljön själv, så kan man inte påverka i andra sammanhang heller typ.Varför skriver du här?
Senast ändrad:
Jag tror att han var ironisk och egentligen menade att om man inte tycker att man kan påverka miljön själv, så kan man inte påverka i andra sammanhang heller typ.Varför skriver du här?
Alla kan påverka och bidra, även i lilla Sverige.Jag tror att han var ironisk och egentligen menade att om man inte tycker att man kan påverka miljön själv, så kan man inte påverka i andra sammanhang heller typ.
Alla kan påverka och bidra, även i lilla Sverige.
Det är inte ironi
Klart jag förstår att den typen av inlägg är ironi. De flesta som skriver här har koll om ett inlägg är ironiskt eller inte. Jag har inte upplevt motsatsen.??
Hans inlägg var ironiskt alltså, som du inte tycktes förstå.
Nix, jag roar mig bara åt att elbilsägare så ofta säger sig köpa elbil för miljön, precis som att de skulle rena luften varje gång de kör. Då borde man ju aldrig stänga av dessa "reningsverk" och låta de gå hela tiden?!
Det signalerar tankefel när man drar upp "köpa elbil för miljön". Det är inte elbilen som gör att ditt privat klimatavtryck kanske minskar, utan att du avstår en bensin eller dieselbil.
Det är möjligt, men människor brukar inte sluta konsumera bara för att man köpt en ny grej, man kommer vilja köpa fler precis som man inte bara köpte 1 bensinbil, utan många genom åren då de slits och går sönder, det kommer nya fräcka modeller, man tjänar mycket pengar och får råd osv osvSå det är väl troligt att många som vill och kan köpa elbil redan gjort det, och att försäljningen kommer att plana ut.
Angående konsumtion är det ibland inlägg i detta forum om hur mycket prylar man äger och har. Några exempel är:Det är möjligt, men människor brukar inte sluta konsumera bara för att man köpt en ny grej, man kommer vilja köpa fler precis som man inte bara köpte 1 bensinbil, utan många genom åren då de slits och går sönder, det kommer nya fräcka modeller, man tjänar mycket pengar och får råd osv osv
Människans ha-begär kommer inte sluta existera.
Klimatet och miljön kommer knappast blir bättre iaf. Ingen konsumtion har den effekten på jorden. Utan all konsumtion ökar påfrestningen.
Minskad konsumtion borde man testa istället som privatperson om man menar allvar med att man vill förändra klimatet. Inte för att det skulle märkas precis, men ev i sin närmiljö.
Kalla den utrustningslista du. Jag ville bland annat bara visa mitt ”konsumtionsbeteende”.Och vad har utrustningslistan med klimatuppvärmningen att göra ? Antar att dom flesta har liknade listor, och dessutom flera olika med nödvändiga prylar för olika hobbies, och för sina barn. Och sen egna listor för heminredning och trädgårdsskötsel och bilen och kläder och köket. Yes, inget jag kan vara utan, speciellt en massa dyra special friluftsprylar är ju helt nödvändigt !![]()
Jag delar inte uppfattningen att Gustavs inlägg var negativt. Jag uppfattade det som ironiskt för att visa att det visst spelar roll vad varje individ gör. Men jag kanske missuppfattade det.
Jag kan inte tala för någon annan elbilsägare än mig själv, men i mitt fall har du 100% fel. Och jag kan inte minnas att jag någonsin träffat på någon som tror att "att miljön verkligen förbättras när (sic!) slår på elmotorn" Kanske existerar de där korkade elbilsägarna bara i ditt eget huvud?Men jag är säker på att ni som säger "köpa elbil för miljön" även tror på att miljön verkligen förbättras när slår på elmotorn.
Sen tror jag elbilsägare egentligen mest tycker bilarna är coola och man vill hänga med i utvecklingen, visa grannarna vad man har råd med osv. Miljömotiven tror jag inte på.