Ja, de fattiga på jorden drabbas hårdast av AGW - trots att de bidragit och bidrar minst till dito.Tänker på Asien och Afrika som ligger efter på många sätt. Vi har en tuff framtid framför oss.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Tråd för klimatdebatt
- Trådstartare Gamla_Sverige
- Start datum
En nyanserad artikel i DN, som också visar hur svårt det är att räkna "rätt" på vårt klimatavtryck. Sammantaget ligger Sverige fortfarande bra till jämfört med andra EU-länder, men det finns oroande trendbrott. Klipper in ett par avsnitt, men förhoppningsvis ligger det hela utanför betalspärren, för det ät klart läsvärt.
https://www.dn.se/sverige/fakta-i-fragan-har-sverige-tappat-ledartrojan-i-klimatfragan/
Visa bilaga 47851
Visa bilaga 47852
Bra att man börjar syna den sektkultur som klimatdebatten varit i media och börjat se till helheten.
Svenska skogen
en är en viktig kugge när man räknar på helheten som många verkar ha ganska svårt att ta till sig, det har jag tjatat om i trådarna tidigare.
Senast ändrad:
Men det gäller bara brukad skog. Urskog nettobinder ju ingen koldioxid!Bra att man börjar syna den sektkultur som klimatdebatten varit i media och börjat se till helheten.
Svenska skogen
en är en viktig kugge när man räknar på helheten som många verkar ha ganska svårt att ta till sig, det har jag tjatat om i trådarna tidigare.
/Niklas
Artikeln tar bland annat upp en viktig sak: hur man bokför saker som sedan kan bli underlag för statistikBra att man börjar syna den sektkultur som klimatdebatten varit i media och börjat se till helheten.
Svenska skogen
Personligen anser jag att det är tråkigt när felaktig fakta får uppmärksamhet, oavsett vem som ligger bakom faktaunderlaget.
Tidsfaktorn är viktig när det pratas om konsekvenser, och har man inte kunskap om detta kan de som talar om klimatförändringars effekt uppfattas som icke trovärdiga, kanske rent av som klimatalarmister. Må så vara.
De som däremot är klimatförnekare anser ofta att klimatförändringarna har naturliga orsaker.
Alla vinner i alla fall på att vara sakliga och ha fakta bakom budskap.
Sekt? Media har en viktig roll här. De vill både skapa rubriker och spegla verkligheten. Fakta är viktigt.
Hur man utrycker sig i klimatdebatten spelar stor roll för trovärdigheten.
Jag avslutar detta inlägg med att återigen säga att de dagliga mätningarna av koldioxidhalten i atmosfären visar att den inte minskar.
Inte bra för framtiden.
Alla vinner i alla fall på att vara sakliga och ha fakta bakom budskap.
Sekt? Media har en viktig roll här. De vill både skapa rubriker och spegla verkligheten. Fakta är viktigt.
Hur man utrycker sig i klimatdebatten spelar stor roll för trovärdigheten.
Det är ju det jag skriver.
Media har väl gjort det mesta annat än att på ett objektivt sätt presenterat och speglat fakta gällande totalen av Sveriges nettoutsläpp dom senaste 10åren, klimatalarmera eller kanske klimathetsa är nog ett mer passande ord för det dom sysslat med.
Sedan är det ju så att "skapa rubriker" och trovärdighet sällan går hand i hand, sådant borde både både SVT och SR hålla sig för goda för då dom finansieras via skattepengar.
Hur har inte krigsrubrikerna, domedagsprofetiorna och svallerpressrubrikerna på tex SVT:s Facebooksida sett ut dom senaste åren ?
Trovärdighet var ordet.
Senast ändrad:
Hur konsumerar du nyhetsmedia?Det är ju det jag skriver.
Media har väl gjort det mesta annat än att på ett objektivt sätt presenterat och speglat fakta gällande totalen av Sveriges nettoutsläpp dom senaste 10åren, klimatalarmera eller kanske klimathetsa är nog ett mer passande ord för det dom sysslat med.
Sedan är det ju så att "skapa rubriker" och trovärdighet sällan går hand i hand, sådant borde både både SVT och SR hålla sig för goda för då dom finansieras via skattepengar.
Hur har inte krigsrubrikerna, domedagsprofetiorna och svallerpressrubrikerna på tex SVT:s Facebooksida sett ut dom senaste åren ?
Trovärdighet var ordet.![]()
Läser jag ord som profet, skvaller och sekt av forumskribenter (i detta forum) så upplever jag att det är en känsla och reaktion som önskas skapas med inläggen.
Själv går jag igång på detta och vill bemöta sådant med fakta.
Trovärdighet är ordet.
Aktuellt
ANNONS
Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig
Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.
När man kallar vetenskap för en sekt så beror det antingen på att man inte har någon förståelse för vetenskap eller på att man i brist på argument försöka "vinna diskussionen" genom provokation.
Nu var det väl inte vetenskapen som signatur Stordrulen kritiserade, utan den statligt finansierade massmedians extrema vinkling av det. Det lär ju vara rätt många miljöpartister på SVT och SR, vilket sänker dess trovärdighet i bl.a. klimatfrågan. https://www.journalisten.se/nyheter/svenska-journalister-foredrar-miljopartiet/
/Niklas
/Niklas
Nu var det väl inte vetenskapen som signatur Stordrulen kritiserade, utan den statligt finansierade massmedians extrema vinkling av det. Det lär ju vara rätt många miljöpartister på SVT och SR, vilket sänker dess trovärdighet i bl.a. klimatfrågan. https://www.journalisten.se/nyheter/svenska-journalister-foredrar-miljopartiet/
/Niklas
Just.
Därför är det sunt när det dyker upp granskningar som på ett nyktert sätt försöker spegla verkligheten utan skygglappar.
Hela verkligheten.
När man kallar vetenskap för en sekt så beror det antingen på att man inte har någon förståelse för vetenskap eller på att man i brist på argument försöka "vinna diskussionen" genom provokation.
Anser du att SVT och/eller SR kvalar in inom kategorin som man normalt brukar kalla vetenskap ?
Själv anser jag att dom borde tona ner sin strävan att driva opinion och ägna sig mer åt att spegla skeenden på ett mer objektivt sätt.
Det är hela Svenska folket som är deras uppdragsgivare.
Dela:
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg