Det är jättelätt att förstå, om kaffeproduktion skövlar skog, kräver långväga transporter och inte tillför kroppen något den behöver så har klimat och miljö mycket att vinna på att man minskar vår konsumtion som ligger i Världstoppen.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Tråd för klimatdebatt
- Trådstartare Gamla_Sverige
- Start datum
Intressant, vår kaffe konsumtion på verkar alltså klimatet och miljön mycket enligt dig samtidigt som väl du är en av dem som gillar att påverka hur lite Sveriges utsläpp påverkar klimatet.Det är jättelätt att förstå, om kaffeproduktion skövlar skog, kräver långväga transporter och inte tillför kroppen något den behöver så har klimat och miljö mycket att vinna på att man minskar vår konsumtion som ligger i Världstoppen.
Nu har jag också skrivet i några inlägg att det jag tog upp var:
1. Den dåliga framställningen av saken i de första artiklarna du länkade till.
2. Att effekten på klimatet på grund av kaffe inte är speciellt stort jämfört med allt annat vi äter. Ost är alltså värre för klimatet.
Intressant, vår kaffe konsumtion på verkar alltså klimatet och miljön mycket enligt dig samtidigt som väl du är en av dem som gillar att påverka hur lite Sveriges utsläpp påverkar klimatet.
Nu har jag också skrivet i några inlägg att det jag tog upp var:
1. Den dåliga framställningen av saken i de första artiklarna du länkade till.
2. Att effekten på klimatet på grund av kaffe inte är speciellt stort jämfört med allt annat vi äter. Ost är alltså värre för klimatet.
Nej, ost är inte värre.
Ost är bland annat en bra protein och kalciumkälla, så den för även nytta med sig.
Dessutom kan den närproduceras.
Slutar vi äta ost så ersätts den av något annat som föda som i sin tur har sina utsläpp och i värsta fall måste importeras med långa transporter.
Ja, Sverige har föredömligt låga utsläpp för att vara ett kallt litet land med kort odlingssäsong, men vi skulle ju plocka dom lägst hängande frukterna först som sagt.
Kaffe är en väldigt lågt hängande frukt när det gäller närings och födobiten som dessutom inte kan närproduceras i någon större skala, eller vet du något jag missat ?
Kan man dra ner på kött till skolbarn så kan man väl dra ner på kaffe på tex alla kommunala och statliga enheter med för att skona miljö och klimat ?
Vinsten på varje gram kött man drar ner för skolbarnen är ju inte en ren vinst i gram utsläpp per gram kött, det ska ju ersättas med något annat som har sina utsläpp och påverkan på miljö och klimat.
Senast ändrad:
Dela:
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg