touring ram

Jag behöver ny touringcykel och tänker köpa en ny ram och flytta över mina komponenter till den. Vilken ram rekomenderas?
jag cyklar varje sommar turer på 3-6 veckor i europa och efter i huvudsak asfaltsvägar. jag reser med kontokort och två lätta väskor bak. Jag prioriterar en ram som tar mig snabbt fram, före en ram som bär mig genom hela Afrika. Men det ska finnas fästen för skärmar, fram- och bakväskor.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Randonneur-cykel

Med dina förutsättningar dvs. asfaltsvägar i europa med lätt packning så skulle jag satsa på en randonneurram. Randonneurcyklar är ju designade att cyklas långa sträckor och således vara bekväma och stabila. Jag har ingen närmare kunskap om tillverkare annat än att jag sett att t.ex Thorn har denna typ av cyklar. Googla :)

Bra långfärdhojar har längre axelavstånd och längre försprång än racercyklar. Fjädrar bättre och ger utrymme för bakväskorna med tyngdpunkt över bakaxeln. Du har inte berättat vilken ramstorlek du behöver.
Jag har ärvt en fransk som är utmärkt, lätt och bekväm. Den har en helt annan stabilitet än mina landsvägscyklar.
Stålram för fjädringsegenskaperna samt för reparationsmöjligheterna.
Thorn se mycket bra ut och de jag känner som har är samtliga mycket nöjda. Hur lätta och dyra prylar du vill hänga på beror ju på tycke, pung och smak. Men eftersom även dessa hojar skall uppför för att kunna åka utför, gäller det att tänka på vikten.
go tur

Senast ändrad:
Marknaden

för såna här cyklar är större i bl a Storbrittanien och Tyskland än i Sverige. Att köpa en komplett cykel är oftast billigare än att köpa i lösa delar men visst går det att beställa ramar också.

En modell som jag själv har är Thorn Club Tour. Stålram och inte den lättaste. En cykel med randonneurstuk skulle nog passa dig t ex Thorn Audax MK3. Men det behöver inte vara en stålram. Aluminium eller titan kanske? http://www.spacycles.co.uk/products.php?plid=m1b0s21p2573

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips