Total nybörjare – Vad i utrustningsväg är 100% nödvändigt?

Hej!

Har bestämt mig för att pröva på långfärdsskridskoåkning eftersom det inte bara verkar otroligt härligt, utan också för att jag känner att då jag lämnat Skåne och flyttat till Uppsala är förutsättningarna om något kanske lite bättre.

Det jag dock undrar nu eftersom jag aldrig åkt skridsko i hela mitt liv är vad av all utrustning som är ett måste att ha från början, och i så fall vilken sorts utrustning som lämpar sig bäst för nybörjare (tänker då främst på själva skridskon).

Det hela har i grunden att göra med pengar. För att använda en gammal klyscha kan jag säga att som fatting student räcker inte pengarna sådär värst långt. Är t.ex. inte så värst sugen på att utöver skridskor även punga ut en stor summa pengar för en »riktig« ryggsäck. Så även om jag inte vill vara nonchalant gentemot säkerhetsaspekter vill jag samtidigt undvika att behöva spendera en halv månadsinkomst på något jag först och främst vill prova på. Kan också tillägga att tanken är att jag med hjälp av Friluftsfrämjandet ska komma ut någon dag i vinter.

Så vad behövs egentligen? Och har ni några andra generella tips att ge till en nybörjare?

Tack på förhand!
 
Om du tycker att livet är 100 % nödvändigt så måste du betrakta ryggsäck som en del av din säkerhetsutrustning! Inte bara något att ha matsäck och ombyte i. Pik (gärna dubbelpik), dubbar, räddningslina, gott omdöme och sällskap är nödvändiga. Fabrikat/typ är en smakfråga.

Sök grejor på blocket.se om kassan är mager.

Lycka till

T
 
Om du tycker att livet är 100 % nödvändigt så måste du betrakta ryggsäck som en del av din säkerhetsutrustning! Inte bara något att ha matsäck och ombyte i. Pik (gärna dubbelpik), dubbar, räddningslina, gott omdöme och sällskap är nödvändiga. Fabrikat/typ är en smakfråga.

Håller inte riktigt med. Visst ska du ha en ryggsäck med grenrem som flythjälp och isdubbar. Men ska du ut och åka med en förening ska du fråga dom vad dom kräver för utrustning. Ofta kräver klubbar mer än vad som är nödvändigt ur säkerhetssynpunkt, ibland av praktiska skäl. Att alla i en grupp har pik eller stavar är inte alls nödvändigt av säkerhetsskäl, dock kan det vid vissa typer av turer i klubbregi vara praktiskt att alla har stavar och därför kräver man det av alla.
Det är nödvändigt med flera räddningslinor i en grupp, men om man vid turer med nybörjare inte tar stora risker och åker på tjockare isar är det inte heller nödvändigt att alla har räddningslina. Dock tror jag många föreningar kräver detta av alla åkare.

Som sagt fråga den du tänker föja med ut, så får du säkert bra råd. Det kanske också finns utrustning att låna i början.

Ha det så kul!
/Niklas
 
Senast ändrad:
Det som är 100% nödvändigt är ju bara ett par skridskor och skor sen kan du ju börja åka, men jag skulle passa mej för schvaaaagisen, sen är det bara att bygga på med säkerhet allteftersom, börja förslagsvis med en kompis, gratis och den bästa hjälp du kan få, linan skulle inte jag åka utan, stavar som du kan pika genom ca 5cm duger gott och är trevliga att åka med. Ryggsäckshysterin med 45 liters specialtunga säckar tar iallafall jag med en nypa salt... Isdubbar är ingen större utgift men jag har personligen använt linan mer. Om dom inte såg coola ut så skulle jag nog inte ha dom på mej..
 
-Skridskor av traditionell modell med band som passar vanliga vandringskängor. De flesta som åkt ett tag har ett par hemma som man säkert kan få för några tior.
-Isdubbar av bra kvalité. 150-200 kr
-Ispik. Dubbelpik är bra men kostar lite mer, välj en enkelpik av trä om du vill ha budgetmodellen.
-Ryggsäck. En gammal 40L säck med midjerem duber fint. Med lite pyssel hemma fixar du lätt grenremmar om du vill. Packa ombytet tätt i packpåsar eller plastpåsar.
-Kastlina syr du själv. Använd en flytande lina som synns väl.
-Låna boken -Långfärdsåkning på skridskor- på närmaste bibliotek.
-Skaffa bra åksällskap och njut!

Skulle tro att du kommer ganska billigt undan om du följer min modell. Tycker du det är roligt kan du ju uppgradera utrustningen efter hand.
Lycka till!
 
Pjäxor och skridskor köper du på rea/begagnat (gav 500 för ett par sprillans Lundhagsskridskor)
Ispik, lina och dubbar samma där
Ryggsäck antar jag att du har någon mellan 30 och 100 l som du kan använda genom att på närmsta bygghandel köpa remmar och spännen för en 50lapp som du lite snabbt och enkelt syr ihop med maskin.

Så har jag gjort med några undantag och för min del har det funkat fint och billigt. Bättre att använda en redan köpt ryggsäck mer än att punga ut 1300 spänn för en enaktivitetssäck.

Själv har jag precis flyttat till Skåne och där är det inte någon vidare is...
 
Den mest basala säkerhetsdetaljen är isdubbarna. Därefter kommer ispiken och sedan livlinan. Om turen går på plogade banor räcker det med dubbarna. Dubbelpik alt. skidstavar kan vara bra att ha som hjälp vid motvind. Livlina är inte dumt att ha om någon olycklig skulle råka "hitta" svag is utanför banan.

Om du åker "oplogat" så gäller annat; då är förutom dubbar och pik även livlina och komplett klädombyte ett absolut måste.

Lycka till!
 
Den mest basala säkerhetsdetaljen är isdubbarna. Därefter kommer ispiken och sedan livlinan. Om turen går på plogade banor räcker det med dubbarna.
Jag vet att det i allmänhet är idiotiskt att ifrågasätta säkerhetstänkande (det tycker jag själv, ironiserar alltså inte!), men om jag jämför med min isaktivitet (pimpling) så är de gånger jag tar med isdubbar försvinnande få.

Varför då, jag som är så jäkla rädd för det mesta? Jo, för att jag inte ger mig av om isen är tunn. Är isen någonsin tunn (<20 cm, vilket bär ett par bilar staplade på varandra) på plogade banor? Om jag skulle pimpla på en plogad isbana (haha!), så inte f-n skulle jag ta med dubbar. Lever jag farligt?
 
Den mest basala säkerhetsdetaljen är isdubbarna. Därefter kommer ispiken och sedan livlinan. Om turen går på plogade banor räcker det med dubbarna.

Det blev rörigt här, många olika ideer, jag tror det beror på att många definierar långfärdsskridskoåkning på olika sätt. Jag definierar själv långfärdsskridskoåkning som att i en grupp åka på långfärd på skridsko på tex sjöar och hav, inte på en utstakad och kontrollerad bana.

Jag tycker det är märkligt att rangordna utrustningen på det sätt som görs oven. Det beror väl på, vad man har för rolll i gruppen, och var man är och när, vilken utrustning man har mest nytta av. Jag tycker inte man ska lämna något av de saker som nämnts hemma, frågan är kanske när det gäller nybörjaren, behöver denne ha all utrustning?

Grundprinciperna för säker åkning är (tycker jag) att man ska ha sällskap, kunskap och rätt utrustning. Sällskap och kunskap kan du få genom att åka med någon som har kunskap och erfarenhet och vill dela med sig av denna. När det gäller utrustning anser jag att man kan skilja på utrustning som en grupp bör ha med sig och utrustning som alla i gruppen bör ha med sig.

Ska du åka med Friluftsfrämjandet som du skrev är mitt råd återigen, fråga dom vad dom har med sig för utrustning, och vad dom förväntar sig att du har med dig.

När det gäller skridskor och kängor duger nästan vad som, jag köpte ett par billiga skridskor med remmar som man kan ha med vanliga vandringskängor förra året, och dom fungerar alldeles utmärkt. Kostade typ 700 kronor nya tror jag. Men kolla Blocket.

/Niklas
 
Vår förening (Arvika-Sunne FF) har under flera år reviderat säkerhetspolicyn och är i dag framme vid följande utrustningskrav för deltagande på tur, -i nödvändig ordning:

* Ryggsäck med rekommenderad volym av cirka 45 liter, höftbälte, grenrem och vattentätt packat, komplett klädombyte
* Isdubbar
* Livlina lätt åtkomlig
* Karbinkrok
* Ispik lämplig för isbedömning.
* Visselpipa

Visst ser vi liberalt på dessa krav vid nybörjarturer (säkrare förhållanden) och "prova-på-turer"
Stavar ser vi som personlig bekvämlighet vid ex motvind, de är inte isbedömande.
Ryggsäcken ser vi som viktigast p g a sin flytförmåga.
Mer människor får sina bad förkortade genom livlinan än genom dubbarna.
Kvaliten på säcken är obetydlig, innehållet och grenremmen är viktiga (kan vara ett enkelt snöre)
Karbinkroken är till för att fästa "räddarens" livlina och därmed bli fri att använda båda händerna till dubbarna.
Ispik ska alla ha, kan hända annars att de som har pik plurrar och kvar på isen står flera som inte vet hur nära vaken de kan gå. Samma för linan.
Utöver detta har vi även en lista för rekomenderad utrustning...
 
många regler finns det

Det mesta är skrivet.

Dubbelpik är bra för trötta ostryriga nybörjarfötter.....innan du har finjusterat skridskon

Prova på ett vakbad så tycker du (kanske som jag) att säkerhetsutrustning är billigt oavsett kostnad.

Det där med att en rygga skall vara "på minst xx liter" har jag aldrig förstått. Dom säger hur stor den skall vara? men inget om att den skall vara full! Om jag har en rygga på 60 liter och stuvar in ett ombyte på 10 liter tror någon då att 50 liter luft stannar kvar när man ligger i vattnet!

/Janne
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.