total cykelrenovering

Jag har en gammal mountinbike från -96 med stålram. Jag har trivts rätt bra med den men nu är den verkligen så sliten så att det nästan bara är ramen som är något att ha. Har funderat på om jag skulle försöka rusta upp den, liksom lite fäst vid den.
Att lämna in den kostar lika mycket som att köpa en ny cykel men jag undrar om det som cykelamatör är lätt att göra iordning själv? Och var kan jag köpa bra delar i sådana fall? Det är allt från kransar till fälgar/nav.
 
Någon som kan rekommendera bra nätbutik att beställa reservdelar från eller är bättre att gå till närmsta cykelhandlare så det inte blir fel...?
Funderar även på hur jag skall göra med hjulen. Fälgarna är väldigt slitna. Är det mest lönsamt att lämna in hjulen, byta fälgar och ekra om, eller är det bättre att köpa helt nya hjul? Något tips på prisvärt hjul i sådana fall? Mitt gamla har det varit 7-delad krans på, är detta en bredd som jag måste fortsätta med nu? Menar, är det olika rambreddar för hjul med olika många kransar?
Det som jag tänkt byta nu är kransar, vevparti, kedja, vevlager, bakre växelförare och eventuellt även hjul då.
Jag var i butik och frågade vad det skulle kosta och fick det då beräknat till 4000-5000kr vilket känns väldigt mycket. Måste gå att få en cykel med helt ok komponenter betydligt billigare - eller en bättre cykel om jag gör det själv :)
Tacksam för lite tips
 
Någon som kan rekommendera bra nätbutik att beställa reservdelar från eller är bättre att gå till närmsta cykelhandlare så det inte blir fel...?
Funderar även på hur jag skall göra med hjulen. Fälgarna är väldigt slitna. Är det mest lönsamt att lämna in hjulen, byta fälgar och ekra om, eller är det bättre att köpa helt nya hjul? Något tips på prisvärt hjul i sådana fall? Mitt gamla har det varit 7-delad krans på, är detta en bredd som jag måste fortsätta med nu? Menar, är det olika rambreddar för hjul med olika många kransar?
Det som jag tänkt byta nu är kransar, vevparti, kedja, vevlager, bakre växelförare och eventuellt även hjul då.
Jag var i butik och frågade vad det skulle kosta och fick det då beräknat till 4000-5000kr vilket känns väldigt mycket. Måste gå att få en cykel med helt ok komponenter betydligt billigare - eller en bättre cykel om jag gör det själv :)
Tacksam för lite tips

Det är samma axelbredd (135 mm O.L.D.) på mtb-baknavet - oavsett om det är 7-delat, 8-delat eller 9-delat. Moderna mtb-nav ska alltså passa till din bakgaffel. Däremot är bodyn kortare på ett 7-delat nav än på ett 8-delat eller 9-delat nav (samma bodylängd på 8-delat och 9-delat). Vill du ha ett modernt kvalitetsnav (som är är gjord för 8/9-delad kassett) och montera på en 7-delad kassett, fodras alltså en lämplig distansbricka närmast ekrarna.

Hjulen går alldeles utmärkt att bygga själv, bara du är noggrann, har bra verktyg och har tålamod. Notera att de gamla naven kan återanvändas (så länge inte lagrena är helt slut). Läs gärna:
  1. http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/hjul.html
  2. http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/rikta.html
  3. http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/ekertensiometer.html
  4. http://www.sheldonbrown.com/wheelbuild.html (engelska)

Angående vevpartiet så kan det räcka långt med att bara byta klingorna. Har du den urgamla 5-armade standarddrive (bultdiameter 110/74), så är stor-klingan och mellanklingan kompatibla med Shimanos nya kompakta racervevpartier. Om den lilla klingan fram behöver bytas ut är det nog värre ställt med kompatibiliteten till moderna grejor (och därmed tillgången på kompatibla småklingor).

Är din bakre växelförare slut? Annars funkar Shimanos mtb-bakväxlar utmärkt med deras racer-kassetter.

Billiga nätbutiker i all ära, men glöm inte bort att gynna din lokala cykelhandlare (om han är bra det vill säga). Det vore väl trist om han konkursade och butiken försvann.
/Niklas
 
Senast ändrad:
Nja någon

bra nätbutik kan jag inte rekomendera då jag inte har provat att handla så än..
Har tittat på cykelnetto.com som verkar ha bra kvalite men kostar en del.

Kollade på Biltema vad det skulle kosta att byta allt utom ramen :)
Hamnade då på ca 1.800 kronor med alla delar och verktyg som behövs.

Titta på deras hemsida, tyvärr kan man inte handla över nätet utan måste ta sig till en av deras butiker.
De har billiga saker och i vissa fall är kvaliteten också därefter.
Ska du bara köra på asfalt så funkar det säkert med billigare delar, skall du köra i skog och mark så håller de nog inte.

Jag handlar delar både på Biltema och hos den lokale handlaren, slitdelar som bromsar på Biltema.
Men vevparti och vevlager hos den lokale för då vet jag att det är kvalitet och han hjälper mig så
jag får rätt.
Det finns ju en uppsjö av vevlager och vevparti och det är lätt att man köper fel.

Skillnad i pris gällande vevlager och vevparti: Biltema 79 :- + 159 :- / cykelhandlaren 250:- + 360:-
Så det skiljer en del både i pris och kvalitet.

Om du kan sätta ett 9 kransat istället för 7 kransat som innan kan du höra med din lokale handlare om.

Jag bytte vevlager och vevparti igår hade ett 42/32/22 (tror jag) kuggars fram och satte dit ett 48/38/28 kuggars istället.
Detta köpte jag hos den lokale och fick samtidigt lite tips om ett och annat.

Om du kan fixa det själv?
Ja om du har tålamod, rätt verktyg, tar det lungt och byter en del i taget.

Om du sen handlar lite delar hos den lokale så kan du säkert rådfråga denne om du får problem eller undrar över något.

Micke
 
Om du

byter från 7 till 8 eller 9 delat så behöver du byta reglage också (om du inte har friktionsspakar).

Jag skulle i dina kläder huvudsakligen välja billiga delar t ex från Biltema men det är viss risk att din lokala Biltemabutik inte har inne de delar du behöver.

Ibland kan en vettig lösning vara att fråga din lokale cykelmek om han har begagnade hjul så att du slipper ekra om och köpa ny bakkassett.

Vevlager och axel kan vara svårt att byta själv och det kan vara värt några hundra att låta cykelmeken att göra jobbet och det lönar sig att välja lite bättre kvalitet just på vevlagret. Vevar kan på billigare cyklar vara nitade till kransarna fram och då får du byta altihopa men det är ingen större kostnad.

Thure
 
Så här gjorde jag

Jag har byggt en lättourer på en Univegaram i stål.

Ramen rengjorde jag och rostskyddsbehandlade invändigt. Styrlagret som jag behöll rengjorde jag och fettade in ånyest.

Hjul köpte jag Shimano 505 Cykelnetto, skärmar, bromswire och bromshandtag Tectro från Biltema,
kasett Sram 850, vevparti Shimano 442, kedja Sram, styre Salsa Moto Ace, pedaler Shimano 520, växelreglage Shimano Acera, bakväxel Deore, sadel Salle San Marco SKN och flaskställ från Cyclecomponets, däck Cheng Shin från Coop, styrstamshöjare från CyMo i Uppsala, styrstam reglerbar från Sportex. Bromsar Cane Creek begagnade på Blocket, handtag i foam Bauhaus. Framväxel följde med ramen tillsammans med sadelstolpe.

Jag har nu kört dryga 2500 km på den och är nöjd med såväl cykel som komponenter, än så länge har den bara gått med dagturspackning vilken fraktas i en Carradice SQN Tour.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
madir Total hjulförvirring!!! Mountainbike 12
signatur Cykelrenovering Mountainbike 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.