Torrdräktfråga

Neoprenetätningar är skit, jag har iallafall aldrig stött på några som hållit tätt, därav latexen. :cool:

Fick min nya Typhoon Max B till ett utmärkt pris och har utöver att paddla även dykt med dräkten, visserligen bara till tre meters djup, men kan inte annat än rekommendera den starkt. Tätningarna av s.k. GlideSkin-neopren har inte läkt en droppe! Aldrig mer latex för mig.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Fick min nya Typhoon Max B till ett utmärkt pris och har utöver att paddla även dykt med dräkten, visserligen bara till tre meters djup, men kan inte annat än rekommendera den starkt. Tätningarna av s.k. GlideSkin-neopren har inte läkt en droppe! Aldrig mer latex för mig.
Det beror nog lite på hur handlederna är konstruerade, mina är ganska smala och lite seniga så Glide-skin läcker rejält och även heavy-duty- latex tenderar att läcka lite i vissa lägen.

Erfarenheter av Gul Shadow

Har använd min flitigt sen nov -08.
Överlag en bra dräkt som är mkt prisvärd.
Dräkten har en lös passform men det finns hängslen i dräkten.

+ Väldigt prisvärd. Vill man inte lägga mer pengar på en torrdräkt kan jag lätt rekomendera Gul. Skulle inte lägga mer pengar på en dräkt som inte har dubbelmidja, gylf och latextätningar.

+ ventilerar fukt bra. Guls membran är bra. Inga som helst problem med ett snabbt promenadtempo.
+ allmänt nöjd med dräkten
+ lite vatten i sittbrunen är inte ngt problem. Det blir alltid lite vatten i sittbrunnen och på sitsen i min Greenland, inget problem om man har torrdräkt.
+ slitstark. Har inte sett mycket tecken på slitage på 2 år.

- svart - säger sig själv
- saknar gylf
- Neoprontätningar. Man blir blöt runt hals och underarmar. Något som drabbar alla neoprentätningar. Jämfört med min Gulpaddeljacka med latextätningar är det rejält skillnad.
En halvbra lösning är att dra upp tätningarna på underarmen. Då hamnar inte tätningen vid senorna i handleden så det uppstår glipor.

Finns för 4000 på bl a Addnature. Wetsuit Outlet är säkert billigare

Tänk på att det är lättare att kyla ner sig i en för varm torrdräkt än att värma upp sig i för kalla kläder!

Gammal tråd, OK. Jo det blev en Gul Shadow Breathable GCx4 , då förra hösten.
Jag har plaskat runt med den en hel del nu och måste säga att jag är nöjd. Andas som jag ser det helt ok. Men det är latextätningar på min! Blir inte ett dugg blöt. Väldigt bekvämt o torrt när man övar på rollen, och det känns tryggt på turerna.

Gammal tråd, OK. Jo det blev en Gul Shadow Breathable GCx4 , då förra hösten.
Jag har plaskat runt med den en hel del nu och måste säga att jag är nöjd. Andas som jag ser det helt ok. Men det är latextätningar på min! Blir inte ett dugg blöt. Väldigt bekvämt o torrt när man övar på rollen, och det känns tryggt på turerna.

Jag har en likadan och är också nöjd. Utom med latexfötterna som jag tycker är jävligt kalla. Funderar på vad jag ska göra åt det.

Du har väl strumpor på? Jo de är nog lite kalla, jag brukar ha vanliga neoskorna utanpå , ska testa med vinterneoprenstövlarna bara förkylningen släpper. Det blir bara lite trångt med stövlarna. Jag kommer inte ihåg hur jag gjorde förra året, det löser sig.

Du har väl strumpor på? Jo de är nog lite kalla, jag brukar ha vanliga neoskorna utanpå , ska testa med vinterneoprenstövlarna bara förkylningen släpper. Det blir bara lite trångt med stövlarna. Jag kommer inte ihåg hur jag gjorde förra året, det löser sig.

Jo jag har strumpor av olika sorter men samtidigt ska jag ju ha något utanpå som slitskydd (latex tål inte så mycket och man halkar lätt) plus någon sorts skor. Det blir ju lätt antingen trångt i latexfötterna (trångt=kallt) och/eller trångt/obekvämt i ytterskor.
Jag inser att det kommer bli lite experimenterande under olika förhållanden innan jag hittar rätt strumpor/skodon för alla årstider. Eller så byter jag ut latexfötterna.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips