Torrdräkt

Vilken torrdräkt ska man välja eller ska man satsa på torrbyxor. Torrdräkten får kosta max 6000kr.

torrt eller torrt

En torrdräkt håller en torr om man trillar i sjön.
Nu frågar jag:
Finns det torrbyxor som håller en torr (där byxorna sitter) om man trillar i sjön?
Jag tror inte det men skulle gärna vilja veta mer.

Om det är som jag tror är det stor skillnad på en torrdräkt och ett par torrbyxor.
Jag tror inte ens det blir torrt om man har en torrjacka till torrbyxorna.
Undantag: där torrjackans midjetätning rullas ihop med torrbyxornas midjetätning.

Ni som vet. Hur är det?

thomas

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Min fru har jacka och byxa. Muddarna (latex) vid benen håller tätt liksom midjan. Men det är ett pyssel att med dubbla midjor lägga lager på lager.
Armarna är täta med latex, men halsen med neopren och lite blixtlås läcker lite vid blöta övningar.
Den funkar nog alldeles utmärkt att rädda sig ur vattnet med, men för plask lek och roll blir det för mycket stril i nacken.

Min fru har jacka och byxa. Muddarna (latex) vid benen håller tätt liksom midjan. Men det är ett pyssel att med dubbla midjor lägga lager på lager.
Armarna är täta med latex, men halsen med neopren och lite blixtlås läcker lite vid blöta övningar.
Den funkar nog alldeles utmärkt att rädda sig ur vattnet med, men för plask lek och roll blir det för mycket stril i nacken.

Jag har en torrdräkt, med latex i alla anslutningar. Den är torr. Sedan har jag torrbyxor och torrjacka. Det sista är bekvämt när det regnar, när det blåser mycket, och vid lek i tillräckligt varmt vatten.

Men den läcker in vid halsen (spännbar latex och neopren, som om den är knäppt klarar en roll, men som efter ett par rollar har börjat läcka. Vid simning läcker den också.

Ett par helt täta byxor med en helt tätt rullad midja, men ihop med en otät hals är ingen hit om vi pratar om kallt vatten, eller länge i vatten. Du vill inte ha en vattenfylld tät byxa på dig.

--- Mats ---

En annan viktig funktion att tänka på om du köper torrdräkt är att en 'kiss-lucka' är väldigt användbar. På min torrdräkt behöver jag öppna den, dra den över huvudet och ta av mig halva dräkten innan jag kan utföra behovet. En kall vinterdag kan det vara roligt att ha det lite lättare..

www.wetsuitoutlet.co.uk har en hel del bra torrdräkter. Jag köpte en Typhoon Racer Ezeedon för 265 pund och är nöjd med den även om den inte håller helt tätt vid rollar. Men det finns mycket annat att välja på vid denna sida. Flertalet av paddelkompisarna har köpt från denna sida och är väldigt nöjda.

En torrdräkt håller en torr om man trillar i sjön.
Nu frågar jag:
Finns det torrbyxor som håller en torr (där byxorna sitter) om man trillar i sjön?
Om det är som jag tror är det stor skillnad på en torrdräkt och ett par torrbyxor.
Jag tror inte ens det blir torrt om man har en torrjacka till torrbyxorna.
Undantag: där torrjackans midjetätning rullas ihop med torrbyxornas midjetätning.
thomas

Helt torr hålls du bara i en torrdräkt med latexmuddar.
Tror jag testat alla kombon som finns på marknaden och det näst bästa har varit torrjacka med torrbyxor som haft "kjol" där man kunnat rulla ihop byxa och innertyget på jackan. Detta tillsammans med neoprenkapell har hållit mej torr några minuter innan det sakta börjar sipra in vatten.

Själv använder jag mest en Kokatat torrdräkt som började läcka efter två års hård användning. Skickade in dräkten till fabriken som i denna stund syr upp en ny på garanti. Mycket bra service!

Om du eller nån bekant ska till USA så kan man få ner priset på en dräkt till nära halva priset, om man då slipper tull, frakt och sånt.

/Måns

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips