Torkapparat

Ett litet tips...

För er som reser i österled kan det vara bra att känna till att samma tork som i Sverige säljs av OBH i Finland går att återfinna "obrandad". Jag köpte en sådan på "Hongkong" (lågprisvaruhus som finns på lite olika platser) för 29 euro för några år sen! Nu tror jag iofs att jag lyckades pricka en kampanj men finnar plockar och hanterar bra mycket mer svamp än svensken i gemen så det skulle inte förvåna mig om man kan återfinna motsvarande tork nu på höstkanten i motsvarande prisnivå...

Torken fungerar för övrigt rätt bra - med de begränsningar som nämts tidigare vad gäller temperatur och storlek på maten som skall torkas.

//Dag
 
Uppdatering...

39,95 euro är vad det kostar enligt dagens Väståboländska nyheysblad på HonKong. Gissar att samma pris gäller i övriga HongKong butiker i Finland. Och märket är Wirta (istället för OBH Nordica...). Ett enligt mig mycket prisvärt erbjudande...
 
hejsan
uppdatering av min upplevelse med OBHnordica.
mycket nöjd,
tempen ligger runt 45 grader när ollorna ligger på distans..
stänkskyddsnäten jag använder till köttfärsen är klockrent.
ställ apparaten under köksfläkten - torkar man lök så sprids lukten i hela lägenheten annars...;)

vänligen nils
 
Är kanon nöjd med mitt Excalibur. Det faktum att du sätter ut mat på plåtar (utan hål i mitten) innebär att du får mer utrymme och mindre strul. Bara att ställa in temperaturen (färgkodade med förslaget i förhållande till vad man skal torka) och slå på timer som går upp till 26 timmar om du vil. Just Fire & Forget!

Ps. Rekommendera att köpa denna for att torka flytande mat.
 
OBHnordica svamp & grönsakstork finns den här veckan på Coop forum för medlemspriset 395kr (icke medlem 595kr)
Kanske inte är i alla butiker men här i Nyköping har de det erbjudandet. Så strax ska jag åka och köpa mig en tork :)
 
tork

Hej ! Byggde själv en tork med kupevärmare och jag kan inte förstå vad du menar med att stå och passa den ? Jag laddar den med det som skall rorkas och kör igång torken som håller 50+ ungefär hela tiden . Det blir kanon mat av det.
 
kanske inte rätt

Brukar bara torka svamp, inne i lägenheten

men förra året blev det lite mycket för den metoden

la svampen i en "ICA-korg" + nätkasse och hängde dessa framför fläkten i torkrummet i tvättstugan. Tog kanske 1 timme sedan var det klart, lät dom eftertorka utlaggda i lägenheten

visst det luktade lite svamp i tvättstugan, men jag hade kvällens sista pass och redan efter en kort vädring var lukten nästan borta, gissar att det inte luktade ngt alls på morgonen efter
 
Gardedrobstricket lät ju assmart. Ska se om jag kan bygga nåt sånt nån gång...

Kan det vara praktiskt att köra separat fläkt och värmekälla? Dvs vanlig fläkt och en glödlampa inne i garderoben, glödlampan termostatstyrd, fläkten konstant på?
 
På tal om torkning...

...någon skrev att man skulle torka köttfärs på max 50 graders ugnsvärme. Vad gör man om ugnens lägsta värme är på 75 grader som jag märkte när jag skulle torka för första gången för några veckor sedan?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
haskell Torkapparat i butikshyllan... Friluftsmat 27
Evermat torkapparat Friluftsmat 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.