Torkapparat

Hej!
Jag gillar att använda torkade råvaror när jag är ute på tur. Eftersom jag inte har någon egen tork brukar jag låna en tork kallad Evermat av en kompis. Evermat (se bild) säljs för 1900 kronor av www.europlast.se.

Nu har jag börjat fundera på att skaffa en egen torkapparat och när jag googlat runt har jag hittat torkugnarna Excalibur 4000 och Tribest Sedona för 3750 resp. 3900 kronor.

Länk till Sedona
http://www.ravarubutiken.se/art/sedona-torkugn.php?grp=802851
Länk till Excalibur
http://www.ravarubutiken.se/art/excalibur-torkugn.php?grp=802851

Excalibur och sedona är betydligt större än evermat. När jag väl går igång och skall börja torka så kan evermat ibland kännas för liten. Min fråga är om det på utsidan finns någon som använder excalibur eller sedona och som skulle kunna berätta lite om dessa torkugnars förtjänster. Fungerar dom bra, sväljer dom mycket jämfört med Evermat?
 

Bilagor

  • Evermat.jpg
    Evermat.jpg
    92.1 KB · Visningar: 8,961
Det man betalar för här är en dyr termostat. Bygg en egen, kör med värme de första timmarna, och slå sedan över till bara fläkt, så kan den sedan bara stå på tills det är torrt.
 
hej
går själv och väntar på en OBH Nordica, svamp och grönsakstork, från Elgiganten, pris 599 kr..
hoppas att den blir till belåtenhet

god tork
vänligen nils
 
Det man betalar för här är en dyr termostat. Bygg en egen, kör med värme de första timmarna, och slå sedan över till bara fläkt, så kan den sedan bara stå på tills det är torrt.

Tack för tipset men jag har tidigare kört med en hembyggd tork och kupévärmare och det ställer mycket högre krav på att man är närvarande och håller koll på torkningen. Den evermat jag lånat är betydligt enklare eftersom man kan dra igång den, gå och lägga sig och sedan plocka ihop det som torkats följande morgon.

hej
går själv och väntar på en OBH Nordica, svamp och grönsakstork, från Elgiganten, pris 599 kr..
hoppas att den blir till belåtenhet

Intressant. Jag har letat på Elgiganten och OBH Nordicas hemsidor och inte hittat någon tork. Skulle du kunna lägga in en länk om du har någon.
 
går själv och väntar på en OBH Nordica, svamp och grönsakstork, från Elgiganten, pris 599 kr..
hoppas att den blir till belåtenhet

Tack för länken. Det verkar vara en intressant apparat som påminner om evermat. När du fått den levererad och använt den några gånger kan du väl gärna skriva och berätta vad du tycker var bra/dåligt med den. Skriv antingen i denna tråden eller gör en recension.
 

avslutad210712

Gäst
Alltså ursäkta en dum fråga men hur mycket skall du torka egentligen om du tycker att Evermaten är för liten? Torkar all mat för två personer och två veckor på några dagar utan större problem. Förutom köttfärsen som hamnar i den vanliga ugnen.
 
har använt OBH torken i 3 år nu och den funkar kanon, mest frukt, svamp o grönsaker då kött får gå i ugnen, men har testat strimlad kycklingfilé vilket gick bra.
 
Storlek

Alltså ursäkta en dum fråga men hur mycket skall du torka egentligen om du tycker att Evermaten är för liten? Torkar all mat för två personer och två veckor på några dagar utan större problem. Förutom köttfärsen som hamnar i den vanliga ugnen.

Äger själv ingen Evermat, men har lånat en ett par gånger. Igår plockade vi 12 liter jordgubbar och dom går inte in i evermaten - den sväljer kanske hälften. Sedan gillar vi att äta torkad frukt som godis både hemma och på tur och då fyller man snabbt en evermat. Svamp skall vi inte tala om - det kommer nog ingen tork att svälja utan det brukar vi bre ut på kökshanddukar i hela vår bostad. Under äpplesäsongen blir det lätt mycket äpplen och dom tar mycket plats.

Egentligen tror jag du har rätt i att en evermat räcker långt, men när man inte har en egen utan lånar så blir det väldigt intensivt under den tid man har torken hemma hos sig och då önskar man sig lätt något större.

Ni som använder OBH Nordica - tycker ni att det är krångligt att det inte är termostat? Finns det ingen form av värmereglering alls?

/joakim
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
haskell Torkapparat i butikshyllan... Friluftsmat 27
Evermat torkapparat Friluftsmat 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.