Torkapparat i butikshyllan...

max 50'c ?

har den en reglerbar termostat så du kan dra ner värmen till max 50'c så skulle jag köpt den.

om den här torkapparaten kan göra det kan du väl svara med var du kan köpa den & med vilket märke.
jag letade hela sensommaren 6 hösten efter en sådan.

mvh pontus
 
Jag ska kolla...

Jag ska kolla litet noggrannare nästa gång jag har vägarna förbi om en dryg vecka.
Om den verkar OK så får den nog följa med hem också... ;)
 
Tidigare har det i prncip bara funnits Evermat på den svenska marknaden http://www.svampkonsulent.nu/evermat/evermat.htm . Evermat är bra men det kostar också 1650 kr inkl. frakt. Denna nya har visserligen 1 torkolla mindre (5 istället för 6) men diametern är ungefär samma, verkar betydligt mera prisvärd än evermat.
Evermat har dock tidur och överhettningsskydd, men om man torkar över dagen (det borde inte ta längre tid) så skall man inte behöva det.
 
Torkapparat

Jag har inte testat den. Har däremot sökt en vettig och billig (svår kombination) torkapparat. Läste ditt inlägg igår och gjorde en sväng till John Wall efter jobbet.
Jag har i och för sig ingen erfarenhet av dessa apparater men den verkade vettig. Enkel - har endast en strömbrytare. Överhettningsskydd finns inbyggt men tyvärr inte temostat. Instruktionsboken säger att temperaturen regleras via ventilen i toppen och enligt samma källa så ska det gå att torka livsmedel, frukter, grönsaker m.m. som är olika känsliga.
Vore intressant att få inforamtion av någon som har provat den! 499 kr låter överkomligt.
 
Lycklig ägare av två torkar

Jag är i den angenäma belägenheten av att ha två torkar. Den första byggde jag själv och den andra är en Evermat med sex ollor.

Den jag byggde själv består av en kartong som är ungefär 40x90 cm i bottenplattan och 90 cm hög. I den placerar jag ollor jag spikat ihop av 10x30 mm lister. Av listerna spikade jag en ram som jag nubbade fast ett kraftigt myggnät på och på undersidan av ramen satte jag ben, ungefär 7 cm höga. Resultatet är ollor som ser ut som små 8 cm höga bord med en bordsskiva bestående av myggnär. Dessa "bord" ställer jag ovanpå varandra i lådan. Längst ner på ena kortsidan av lådan har jag skurit ut ett omkring 30x20 cm stort hål. Framför hålet ställer jag en vanlig bilkupévärmare. Genom att variera avståndet till lådan kan jag ställa in rätt temperatur. Lagom avstånd i mitt fall är 30-35 cm från lådan. För att ytterligare kontrollera temperaturen i lådan gjorde jag ett litet hål som jag stack in en termomerter i. Locket på lådan kan vara öppet för att förbättra cirkulationen.

Den hemgjorda torken fungerar aldeles utmärkt. Kostnaden för att bygga den kan inte ha varit mer än 100 kr. Se där, en billig och välfungerande tork!

Hör av dig om du vill ha tydligare instruktioner, eller kolla på matsidorna här på utsidan. Jag har för mig att där finns ritningar till en liknande tork som min.

Anledningen att att jag har en till tork är att den andra är betydligt behändigare i formatet. Min hembyggda har onödigt stor kapacitet. Dessutom fick jag den andra i present.

Kalle
 
Torkapparaten prövad

Idag har jag köpt och provat torkapparaten av märket Severin (http://www.joffe.se/svamptork.htm). Enligt bruksanvisningen skall det gå att torka svamp i den. Den saknar termostat och temperaturen går upp till 70 grader. Den torde därmed vara totalt oanvändbar för svamptorkning om man inte vill ha kokt svamp. Kommer att lämna tillbaka den.

Tomas Hedén
 
Vem har rätt

Har följt denna disskussion med spänning för att se om någon har testat denna interessanta tork. Den är ju väsentligt mkt biligare än andra torkar.

Om den är bra verkar ju råda delade meningar om. Ovanstående 2 inlägg håller inte med varandra. Karin hävdar att torken är oanvändbar, p.g.a den höga temperaturen, medan Ulf säger att det är en bra tork. Vad har du att säga om temperaturen Ulf?

Vem av dem har rätt? Någon mer som har testat denna tork?

Mvh

Jimmy
 
Re: Vem har rätt

duvillno; sa:
Om den är bra verkar ju råda delade meningar om. Ovanstående 2 inlägg håller inte med varandra. Karin hävdar att torken är oanvändbar, p.g.a den höga temperaturen, medan Ulf säger att det är en bra tork.

Det beror på vad man har för kriterier på det torkade. Vill man att maten skall behålla näring och struktur så mycket som möjligt måste man vara ganska kritisk med temperaturen. Kör man med devisen "när det verkar torrt får det ligga inne några timmar till" så bryr man sig nog inte så mycket om temperaturen (eller näringsinnehållet).
 
Temperaturen

Hej,

Apropå temperaturen, så varierar den väldigt mycket i torken. Upp emot 70 grader i botten och betydligt svalare högre upp. Vissa saker kan man ju torka tillsammans och då kan man ju välja höjd för det som är känsligt. Lök är väl dock en av de grejor man torkar för sig...

Min har i alla fall termostat, man hör hur den "käpper" av och på. Den är ju däremot inte reglerbar, som vi har konstaterat.

Iofs har jag inte reflekterat så mycket över torktider, kanske har en "när det verkar torrt får det ligga inne några timmar till" inställning till det hela, men jag torkat en del svamp och att den "skulle koka" förstår jag inte riktigt.

/Ulf
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Banankontakt Torkapparat Friluftsmat 37
Evermat torkapparat Friluftsmat 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.