Torka kängor med Hot Spot?

Jag kör med såna där fast annat märke och specade för 12 timmar. Min erfarenhet är att liksom kallnar eller stannar av om de ligger i en ficka. Det räcker med att kramma och skaka den så kommer den igång igen. Dvs. funkar de som de jag har från Walter Borg i Sthlm så tror jag inte det funkar. För övrigt är nog en sko lite för stor volym för att få nån effekt. De funkar bra för att ha i handsken och värma fingrarna med.

Jag kommer ihåg (även om det var ett tag sedan nu) känslan av de kalla hopfrusna kängorna som man drog på sig på morgonen i vintertältet.

Hot spot, eller värmepåsar som värms kemiskt och håller ca 50 grader i 6 timmar.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=57099948
Väger ca 30g per påse.

Måste vara ypperligt att torka kängorna med? Eller?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag kör med såna där fast annat märke och specade för 12 timmar. Min erfarenhet är att liksom kallnar eller stannar av om de ligger i en ficka. Det räcker med att kramma och skaka den så kommer den igång igen. Dvs. funkar de som de jag har från Walter Borg i Sthlm så tror jag inte det funkar. För övrigt är nog en sko lite för stor volym för att få nån effekt. De funkar bra för att ha i handsken och värma fingrarna med.

Jag tror att de aktiveras av syret i luften, så de får inte ligga för tätt. Jag ska köra en test hemma så får vi se.

De innehåller järnpulver, vatten cellulosa, vermekulit och aktivt kol. Någon kemist kanske kan svara på hur det funkar?

Köpte ett pack på CO och testade hemma med att ställa en känga utomhus (-6C) efter att ha fuktat insidan med vatten och placerade en kudde fram vid tån, mätte sedan temperaturen framme under påsen och i skaftet. Efter 30 min var temperaturen under påsen 30C och i skaftet 18C. Lovande. Men sedan minskade det bara. Efter 1 timme var det lägre och efter 2 timmar avbröt jag tester då det bara var någon plusgrad kvar. Fick inte liv i den trots att jag tog ut påsen och skakade den.

Resultat: fungerade ej, alldeles för klena och kunde inte hålla någon temperatur tillräckligt länge för att torka något.

Möjlig annan metod: hälla varmvatten i mindre flaskor som placeras i kängorna. Nästan kokande vatten i en flaska som placeras i en strumpa eller liknande borde ju värma ganska länge utan att det blir för varmt.

Jag tror att de aktiveras av syret i luften, så de får inte ligga för tätt. Jag ska köra en test hemma så får vi se.

De innehåller järnpulver, vatten cellulosa, vermekulit och aktivt kol. Någon kemist kanske kan svara på hur det funkar?

Om jag minns rätt så tror jag att de blir varma genom att de börjar rosta. Men dom kräver väl en hel del syre och behöver skakas om ofta.
Jag prövade själv att använda dom för att värma upp sovsäcken för något år sedan. Jag har fortfarande 3 påsar kvar, som jag inte vet var jag skall slänga. Dom var nämligen helt värdelösa.

//Peter

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips