Topptursrygga

Tänkte köpa en ny rygga för toppturer och korta turer på fjället. Vad ska man ha och vad finns att få tag i?
Var på 5ans/friluftsbolaget/tierra i Göteborg idag. Lite tunt ... Finns det någon annan som har något intressant i närheten av Göteborg som man kan känna på? Inte så sugen att köpa något som inte suttit på ryggen innan jag betalar.
Är det någon som äger en Klättermusen Gungner 40 eller Norröna Ringstind 40? Mammut Eiger 35 ser ju trevlig ut men den kanske är för liten? Eller ... lite billigare.. Haglöfs Roc 45, är det ett bra alternativ? Vad har fläskdyra Arc'teryx att erbjuda?
Är cirkus 180 men har ganska lång rygg, min victor 35 sitter därför ganska uselt. Roc 35 provade jag på intersport och denna var lika-samma. Kraven är att den skall kunna lasta:

Förstärkningsplagg
Spade
Sond
Vindsäck
Fika+termos
+vanligt småplock

Men ...ska även kunna ta en tvådagarstur till stuga vilket medför
Extra mat
sovsäck
lite extra kläder

Ryggan skall fungera till Snowboard+snöskor eller telisar. Klättrar inte.
Har spanat i recensionslistan men blev inte klokare.

/Janne
 
Hejsan har en gungner 50 som jag själv använder till veckovandringar med tält. Har haft en hel del ryggsäckar men måste säga JAG tycker denna är kanon var lite emot rullöppning först men helt kanon. Jag tror att 40 räcker helt ok. Det enda negativa är att den är rättså smal, men jag är 188 och den sitter ändå där den skall. Ett stort plus med lite tyngre packning ca 20 kg sitter den fortfarande mycket bra till slut kan mycket väl rekomendera gungner till de flesta aktiviteter. Mvh Hans
 
Arcteryx vs billigare varianter

Om du har no limit på pengarna Arcteryx Borea, eller Khamski.

Annars tycker jag att Rock 45 är ett bra val.
Borean är bäst men tung, Khamskin 700g lättare.

Jag tycker att alla tre har bra fästen för skidor yxor och annat.

Rolltop säckarna är inte heller så dumma om du gillar en clean säck typ Gungnern. Det är mycket bättre rullstägning på Arcteryx rolltop än Gungnern tycker jag.

Valde mellan Gungnern, Arcteryxarna ovan samt Rocken och det blev en Rock 45 främst då jag blev lite sniken, Arcteryx är ju dubbelt så dyra...
Klättermusen hade inte de tillbehören jag ville ha i lager:-(


[Ändrat av fafner 2003-02-22 kl 00:32]
 
Jag ska ta mig en koll på Arcteryxen och Klättermusen.
Men... det finns nog risk att det blir en roc 45:a av prisskäl. Det blir lätt mycket pengar...
Varför skall Arcteryx var så s...ns dyrt i sverige, köpte en Bora 95 i Canada (på MEC) förra året för 2200SEK (mycket prisvärd rygga...), vad jag har sett så kostar den 5 laxar i sverige. Kollade just Khamsin 38 den kostar 880SEK där!!!
Finns det ingen som får sälja till dessa priser inom EU? Eller... vad är det frågan om? MEC får inte skicka alla prylar utanför Nord Amerika, däribland Arcteryx. Men nu är jag där igen, jag vill prova den på innan jag slår till.
Ingen som har koll på Noröna?

/Janne
 
Anngående ryggsäck.

Jag tycker du skall gå in på Fjällsport i Göteborg och kolla på Black Dimonds ice pack finns i 44L och 50L.
Har nyligen varit och skidat i fjällen och åkt telis är mycket nöjd. Det är ju en klätter säck igentligen så du kanske upplever den ha lite för mycket remmar och tjafs på,men väldigt bra säck till bra pris. Det finns en hel del i min omgivning som inte är nöjda med sin ROC 45 pga sömmar som släpper även lite klent höft bälte med små spännen. Black Dimonds rygga är även lite billigare tror jag ligger runt 1500kr.

M.v.h Urban
[Ändrat av Ubbe75 2003-02-22 kl 11:19]
 
voulep; sa:
MEC får inte skicka alla prylar utanför Nord Amerika, däribland Arcteryx. Men nu är jag där igen, jag vill prova den på innan jag slår till.
Ingen som har koll på Noröna?

/Janne

Jag har för mig att MEC var med och hjälpte Arcteryx i början när Arcteryx startade och har därför ett guldavtal när det gäller ryggsäckar, detta gäller inte kläder för där är priserna mer normala...
 
Har...

inte provat själv men Dakine tenderar att få bra betyg för sina ryggor, skulle tro att en Guide Pack skulle passa dina behov. Att Dakine har en schysst prissättning är ju inte heller helt fel...har för mig att Ute. Mag provade en Dakine och gillade den.

/Anders B
 
[QUOTEMEC får inte skicka alla prylar utanför Nord Amerika, däribland Arcteryx. [/QUOTE]

Men säljs produkten enbart i Nordamerika? Annars är det bara att importera från vilket EU-land som helst till billigaste pris... alternativt (kanske lite långsökt, men...) att starta en egen import... Finns trots allt regler om leveranstvång och bruttopriser...

Mvh

Niklas
 
Da Kine som nämnts är i mitt tycke mycket bra produkter. Har använt och använder flera modeller och kvalitet, konstruktion och pris får av mig ett mycket högt betyg.
Ett annat intressant alternativ för toppturer är ryggor av märket SCOTT USA. Inte så vanliga i Sv, men konstruktion och design är mycket bra. Mindre bra är kvalitet på plastspännen, som lätt spricker i kyla. Material i tyg och dragkedjor verkar dock hålla väl. Finns i 25, 35 o 45 L, utförande.
/K
 
DaKine

Jag såg att InterSport (Drottninggatan i Stockholm) hade flera DaKine-modeller. Har även sett DaKine HeliPro Large på Stadium (på Kungsgatan). Det går säkert bra att ringa dem och fråga vem de får dem ifrån eller be din lokala butik ta hem ett provex.
/Danne
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.