Toppturer i Sarek?

Hej,

funderar över vilka toppturer som kan vara lämpliga för vår vandring i Sarek, två sista veckorna i augusti i år. Vi har en del extradagar som skulle kunna användas till detta, så det är ju bra att ha några alternativ redan från starten. Vi har inte kunskaper för glaciärer, men har en del erfarenhet i övrigt, t.ex. Kebnekaises sydtopp, Storsylen osv.

Tyvärr har jag inte kartan framför mig nu men detta är den tänkta turen i väldigt korta drag:

Vi kommer in från Aktse (via Skierfe), rapadalen nordväst upp mot rovdjurstorget, passagen över snavvavagge, svänger öster efter Ähpar (norr om sjön) och rundar sarekmassivet på östra sidan. Slutligen upp mot Akka/Änonjalme.

Några funderingar:

- Låddepakte: här verkar finnas två toppar med fin utsikt, någon som har varit uppe där?
- Sarektjåkkå: Nordtoppen verkar vara rimligt lättbestigen vad jag har läst, hur är det med dom andra?
- Nijak: ser inte så svår ut om man går upp söderifrån?
- Akka: verkar lite knivigt om man inte kan gå över glaciärerna?

Men, kom gärna med vilka tips som helst som är i närheten av den här turen!

Mvh Patrik
 
Niak har jag varit upp på ,från Ruotesvaggehållet.
Det var en del block som rörde på sej på ett obehagligt sätt,men det gick bra.
Vi gick nog en sämre väg,för det tog oss mest hela dagen att gå upp och ner.Kan vara bättre att gå lite "mitt på" eller västerut på berget kanske,vi höll östra sidan.
 
Låddebakte är riktigt läckert - lätt att klättra upp på och med en magnifik utsikt över Rapadalen. Det gäller bara att komma ihåg att stanna när man kommer fram till kanten... titta bara här. Rekommenderas!
 
Sarektjåkkås nordtopp är enkel att nå norrifrån. Gå upp på östra sidan om snöfältet och vik därefter av väster ut när du väl kommit upp på platån. Sista biten går på ett snöfält. Du kan sedan åka ner på snöfältet, så ner går det mycket fort. Här är några bilder från min solobestigning:

http://www.viktorjonsson.se/foto/main.php?g2_itemId=4934&g2_page=15

De övriga topparna kring Sarektjåkkå bestigs vanligen från söder över Mikkaglaciären. För det krävs grundläggande kunskaper i högalpin klättring (glaciärfärd, repsäkring etc). Har du tidigare inte gjort toppturer över glaciär i högalpin terräng är det inget att rekommendera. Det samma gäller för Akka.

Gå inte ut på någon glaciär i Sarek utan kunskap och rätt utrustning!
 
Akka är inte så svårt att komma upp på. Man bestiger den söderifrån mellan de två smala glaciärerna som löper i nord-sydlig riktning (ungefär). Några ställen kräver lite lättare klätttring, men det är in i skrevor så man har hela tiden god kontroll och bra grepp. Se till att ha hyfsat väder bara. Inget jag skulle vilja göra i dåligt väder. På kartan ser det ut som om en av glaciärerna sen ligger och spärrar av den sista lilla biten mot toppen, men så är det inte i verkligheten. Vi behövde inte gå över någon glaciär. Och Akka är verkligen värt att bestigas!
 
Vi kommer in från Aktse (via Skierfe), rapadalen nordväst upp mot rovdjurstorget, passagen över snavvavagge, svänger öster efter Ähpar (norr om sjön) och rundar sarekmassivet på östra sidan. Slutligen upp mot Akka/Änonjalme.

Låter som om ni kommer att gå i Kukkesvagge (Guhkesvágge). Då finns en lättbestigen topp, nämligen Vuojnestjåhkkå, som bestigs österifrån på den långsluttande ryggen. Ca 1100 m stigning, höjd 1952. Utsikten därifrån är grym och vacker, och stupen lodräta.

Men helt ofarlig promenad som sagt, så länge man inte utmanar ute på kanterna.

/Hans
 
Tack för alla svar, mycket tacksam!

Fowwe - Guhkesvagge heter det ja, ska kolla upp den toppen (Vuojnestjåhkkå), jag tror vi har spanat lite på den tidigare faktiskt.

Wolf - cool bild, nästan som att vara där! (fast kanske inte) Jag gillar små toppar också, de ger ofta en häftig panoramabild, särskilt om de ligger mitt i som den här verkar göra.

Återstår att se hur vi gör med Akka då, men det är ju i slutet av turen då så då kanske vi är lite tuffare och vill ha större utmaningar :) Nijak är ju också ett alternativ som sagt, men man får ju se vad tiden räcker till också.

efred - minns du hur många timmar ni hade för att gå upp och ner på Akka? I Grundstens Sarekbok stod det 12-14 timmar såg jag.

Patrik
 
Tack för alla svar, mycket tacksam!

efred - minns du hur många timmar ni hade för att gå upp och ner på Akka? I Grundstens Sarekbok stod det 12-14 timmar såg jag.

Patrik

Det beror ju förståss lite på hur långt upp man startar. Om man tittar på utsnitt ur fjällkartan på Lantmäteriets hemsida så tältade vi på sydsluttningen gissningsvis i slutet av namnet Rakkasbuollda. Studsade upp nån gång vid sextiden. Gick iväg strax före sju med bara dagspackning. Dumpade packningen halvvägs upp mellan de två glaciärerna. Klättrade upp sista biten. Var där uppe 15-30 minuter. Klättrade ner igen. Lunchade vid packningen. Och vandrade sen tillbaka mot tältet. Efter lite omvägar pga att en i vandringssällskapet absolut skulle fånga en lämmel (han lyckades faktiskt) så tror jag att vi var tillbaka vid fem-sextiden.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mäki91 Toppturer i Sarek Fjällvandring 4
kjpil Vandringssällskap med toppturer i Sarek 2011 Fjällvandring 14
mano60 Toppturer kring sarek Fjällvandring 0
petvin Toppturer i Sarek vintertid Fjällvandring 0
jakobmagnusson63 Plats för 2-3 lite mer krävande toppturer Fjällvandring 4
Keep_walking Fjällnära skogsområde med toppturer Fjällvandring 6
Ralphandersson Var hyra stuga för flera toppturer? Fjällvandring 6
Mapalon Toppturer, svåra? Fjällvandring 3
fridapaulina Toppturer runt Pastavagge/Pielaslätten Fjällvandring 3
niklas.horno toppturer och vandring Fjällvandring 0
camlun Önskar tips på toppturer Fjällvandring 0
Jmhe Tips på fina toppturer utan glaciär Fjällvandring 4
Gibbeach Lämna packningen vid toppturer Fjällvandring 16
caje83 Enkla toppturer sylarna (sommar) Fjällvandring 2
bfia73 toppturer i Ahkkamassivet Fjällvandring 4
fjölar Kvikkjokk - Tarraluoppal. Dagsturer, toppturer och fina tältplatser. Fjällvandring 13
bjonil Toppturer utan klätterutrustning? Fjällvandring 5
Instr Vandring/toppturer på Lofoten Fjällvandring 2
Mathew Fjällvandringstips med toppturer Fjällvandring 5
brasky Toppturer runt Kebnekaise Fjällvandring 8
maxen KEBNEKAISE TOPPTURER Fjällvandring 11
Strykarräven När toppturer i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 8
Jokk Toppturer i Norge Fjällvandring 0
nidob49 Inga guidade toppturer i Giebmegaisi (Kebnekaise) Fjällvandring 1
madir Toppturer i Mårmamassivet Fjällvandring 0
Åke L Toppturer från Kaskasavagge Fjällvandring 1
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.