Topptur: Helags eller Sylarna?

Tusen tack för svar och bra idéer!

Jag tror vi låter oss inspireras och gör ett försök att hinna med både Helags och sträckan till Sylarna på en dag. Min sambo har inte besökt någon av platserna och själv har jag bara varit vid Sylarna så det var svårt att välja, tack vare er kanske vi inte behöver!
 
Va kul, hoppas det går bra! Det är en ganska styv promenad mellan Helags och Sylarna så det gäller att ni startar i god tid med toppen, det kommer troligtvis att ta er hela dagen ändå, men det är fullt rimligt.

Berätta gärna hur det gick sen!

//B
 
Jag gick med ett par kamrater upp på helags i fredags,södra upp och norra ner -kanonfint, och jag som skåning tyckte det var brant bitvis och fin höjdkänsla på detta berg. ;)
OM ni tältar uppe i grytan och tänker er direkt tillbaka till tältet så ta södra kammen både upp och ned, för när man går ner norra så hamnar man som tidigare skrivits "nedanför" grytan och får gå upp igen till tältet.
Vi gick i maklig takt både upp och ned, och med paus på toppen tog turen 3h50 min ToR från tältet som stod nedanför "topp-fjället", ungefär där stigningen börjar.

ha en skönt tur!
 
Bestiga med hund?

Hur ser det ut om man tänker sig upp på eller nära endera toppen med en hund (jakthund, Gordon Setter)? Är det stenigt och jäkligt och risk för tassarna? Vi ska knata runt triangeln om en månad ungefär och jag vill gärna upp en bit.
 
Hur ser det ut om man tänker sig upp på eller nära endera toppen med en hund (jakthund, Gordon Setter)? Är det stenigt och jäkligt och risk för tassarna? Vi ska knata runt triangeln om en månad ungefär och jag vill gärna upp en bit.

Själv har jag ingen känsla för vad en hund klarar och inte klarar men jag hittade den här tråden:

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=56398

kanske kan det vara till hjälp!


//B
 
Hur ser det ut om man tänker sig upp på eller nära endera toppen med en hund (jakthund, Gordon Setter)? Är det stenigt och jäkligt och risk för tassarna? Vi ska knata runt triangeln om en månad ungefär och jag vill gärna upp en bit.

När vi var uppe på Helags så mötte vi ett par med en schäfer. Hunden såg inte helt olycklig ut men det är mycket sten. Är hunden van så går det säkert. Jag skulle ändå oroa mig över tassarna...
08062917skomdstenarnali.jpg
 
Senast ändrad:
Tack för svar och bilden. Få se vad vi gör. Han är i skog och mark varje dag men är hyfsat på/av så jag är mer orolig för vrickning i sånt stenskravel än trampdynorna. Vi har även tasskydd men de är han inte kompis med minst sagt :)
 
Missa inte lillsylen!

Jag var uppe förra veckan med flera fina toppar som resultat. Jag gick "Syltravversen" från Norrsylen över lillsylen till storsylen och ner den vanliga leden. En häftig tur då det inte var lika brant att ta sig upp och att även turen på "Kammen" var svindlande. Tilläggas är att lillsylen har bättre utsikt (enligt mig). Känslan att vara redan högt upp och titta upp mot storsylen som är ännu högre är häftigare än att titta ner från en hög topp. Och att det ibland inte är mer än ca 2 besökare per dag tillskillnad från storsylen där man får ta kölapp, gör det ju inte mindre kul;)

Man hinner lätt att "ta" helgstoppen på förmiddagen och vandra mot sylarna på eftermiddagen!


Övre bild: Den ena mäktiga kammen på Helags
Undre bilden: bort mot storsylen från Lillsylen (rätta mig o jag minns fel)
 

Bilagor

  • Vandring 09 026.jpg
    Vandring 09 026.jpg
    289.3 KB · Visningar: 3,893
  • Vandring 09 050.jpg
    Vandring 09 050.jpg
    268 KB · Visningar: 2,619
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
forslov Topptur helags Jan -07 Fjällvandring 2
hansnydahl Bálgattjåhkkå från öster? Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Kort topptur Tjåggnårisoalgge Fjällvandring 0
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
excarnifico Topptur Gisuris Fjällvandring 2
myroribrallan Kvinnligt alt mixat vandringssällskap sökes för Västra leden Kebnekaise v.31 Fjällvandring 3
labbman Topptur i Sarek Fjällvandring 8
fback Kebnekaise topptur östra leden Fjällvandring 3
Mapalon Toppturer, svåra? Fjällvandring 3
Ralphandersson Spektakulär vandring/topptur längs vägen Kiruna-Lofoten Fjällvandring 6
Janost Topptur Kaskasatjåkka, snöförhållanden ? Fjällvandring 1
Kiruna4ever Topptur till Repipakte (Riehppibákti) Fjällvandring 0
ksl65 Topptur till Galghøpiggen i oktober? Fjällvandring 2
Prefection Sarek - topptur Fjällvandring 8
Mange_S Topptur kring Pårte Fjällvandring 13
MalinSa Sipmeke- topptur Stekenjokk Fjällvandring 2
petternyqvist Topptur Storsylen från Tempeldalen? Fjällvandring 0
pal2 Topptur på Kebne - med hund? Fjällvandring 4
tlew topptur runt Oslo Fjällvandring 2
mugge Lämplig topptur i Ahkkamassivet Fjällvandring 3
Jthundera Topptur till Kebnekaise, nybörjare! Fjällvandring 4
shalin topptur sälka och tältplats Fjällvandring 15
Axel L Topptur, Stora Ana-högen, Anarisfjällen Fjällvandring 1
DHCP Kebnekaise topptur runt midsommar? Fjällvandring 4
liksomeljest Hjälp med planering och Kebnekaise topptur tack! Fjällvandring 8
Jokk Visbretind topptur Fjällvandring 6
bensson Akka-topptur-tips Fjällvandring 1
tebasile topptur med 14-åring, Keb? Fjällvandring 11
majjen Vatten på topptur? Fjällvandring 10
petratetra Topptur Storsteinsfjellet Fjällvandring 3
pal2 Topptur Kaskasatjåkka/2076 från Kaskavagge? Fjällvandring 3
smula vad kostar topptur? Fjällvandring 4
calle.loof Bra topptur från Pielavalta? Fjällvandring 6
oloan sylarna - topptur i sommar Fjällvandring 9
petsu97 Topptur Kebnekaise? Fjällvandring 4
jonsa Topptur - Kebnekaise Fjällvandring 7
adjo Topptur på Kebnekaise. Fjällvandring 3
Sahlin Topptur i Sarek Fjällvandring 2
Pwe Pilgrimsleden mot Helags, Helags Västra sida, Ekorrhammaren Fjällvandring 0
erito Turförslag Helags 2dgr, åsikter? Fjällvandring 2
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
Nema79 Helags- Ekorrpasset Fjällvandring 4
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
mikael.johansson Helags - hur torrt är det i bäckarna? Fjällvandring 2
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
ZettLind Kläppen - Helags topp - Kläppen Fjällvandring 27
Consultra Fjällstationsvandring (Helags-Sylarna) i september - vill man ha med tarp? Fjällvandring 16
markus-l Vintertur kring Helags Fjällvandring 0
felixb Kläppen-Helags-Sylarna och tillbaka på 4 dagar? Fjällvandring 10
drdrain Tältplats Helags Fjällvandring 1

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.