Toppstugan i Kebnekaise?

========================================
Vi startade vid 8-tiden på morgonen och stod på toppen kl 16.45! Då med ca 30 min matrast vid toppstugan. Vi var nere vid fjällstationen igen kl 22.30.

14 timmar, drygt, alltså!

Men jag är väl en ovanligt skröplig och svag typ, förstås.

//Bert

========================================

Vi gick också på åtta timmar (enkel resa) upp till toppen i somras, med många pauser och ganska lågt tempo. Ner tog det sex timmar. Jag har läst om folk som gått upp på fem-sex timmar, därav mitt förra inlägg.
[Ändrat av Frebe 2006-06-22 kl 07:47]

brandmansmicke; sa:
Varför inte? Om folk bara sköter om dem väl när man är på plats, så finns det knappast någon anledning till att inte nyttja [toppstugorna] ... även när det inte är livshotande.

Det är ett fritt land, i den meningen att om någon vill släpa upp sin packning på Keb så står det en fritt att göra det om man blir gladare av det. För egen del tycker jag det verkar måttligt kul att gå med full packning uppför östra leden, slipper jag avstår jag gärna.

En grundregel är att man ska inte bära mer än man behöver för en tur. Senast jag var på Keb bar jag faktiskt kök och bränsle; vi gick från Tarfalla, över halspasset o nordtoppen, o stannade i toppstugan o lagade lunch på köket innan vi rusade ned. Då var f ö toppstugan i fint skick.

Per

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
chem; sa:
Ang: STF

Är det STF som är ansvariga för stugorna?

När jag hörde mig för för två år sedan verkade det som om STF ständigt haft ansvaret för den gamla toppstugan (därav det fina skicket).

Det nya toppstugan har vad jag kunnat förstå uppförts av länsstyrelsen som också underlåtit att se efter den. Vad jag förstod när jag frågade (2004) var STF på väg att ta över den nya toppstugan, men det var osäkert om den skulle rustas upp eller helt enkelt rivas eftersom den är i så dåligt skick.

Är det någon som har färskare/säkrare information om detta?

Var på toppen den 1/8 kan då låg det mest av skräpet som tidigare låg inne i Nya Toppstugen i ett lastnät och väntade förmodligen på en helikopter. Det fanns även en ny dörr i stugen (inte monterad än dock). Så det kanske är nåt på G.

Även gamla toppstugen var rustad, med ny invändig panel. Samt att dom har tagit bort kaminen, förmodligen för att folk inte ska elda upp allt som finns i stugan..

// Johan

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips