Top 10 basta alpinisterna i modern svensk tid

johan luhr...

...också...
har en hel del...men...visst han är mer klättrare...men vet att han varit med på annat också...
kram anna
 
pierre olsson...

*ögonen tåras när jag tänker på förlusten han råkade ut för*...
men...han har klättrat trollväggen..varit i trango området...klättrar yosemite...
vill iallfall att han ska bli omnämd...
how about david fält då?
kram anna
 
om man läser ditt cv...

...så verkar du iallfall platsa...och att flascha 7c som 37 åring...och dessutom bestiga alpina prylar...då är man nog både klättrare och alpinist...
kram anna
 
Kul tråd 90 grader. Det är alltid inspirerande att läsa om vad andra svenskar har gjort.

För mig ingår inte bara klättring i en duktig alpinists repertoar. Jag anser att en komplett alpinist även ska vara en duktig brantåkare med ett gäng åk svårare än 5.0 på cv:t

Har ingen aning om de tidigare nämnda namnen. Thomas Ohlson är den mest framstående svenska brantåkaren som jag hört talas om (R.I.P.). Han skulle nog dock inte platsa i klättringsdivisionen (kan ha fel).
 
Om inte snö och is ingår i kriterierna så har ju Eva Selin och Anders Lundahl gjort klippturer i stora berg som definitivt meriterar till en plats på listan.
 
Skall vi nu också starta upp en ny sida i stil med www.alpinistED.nu? Jag ryser bara av tanken och kan/har aldrig förstått hur man kan rangordna sådana saker som alpina klättringar......

Självklart är det väl intressant att se vad människor har klättrat och då kan man väl säga att hon/han var bättre än mig själv. Men att sedan rangordna olika personer av deras klätterbedrifter låter jag vara osagt (men skulle kunna använda många otrevliga ord för detta....) Kanske man kan ju alltid föra utvecklingen framåt istället och uppskatta deras klätterbedrifter för vad de är....

Alltså:

D = 1000 p
TD = 1200 p
ED = 1400 p

ED(1,2,3,4) = + 200, 300, 400, 500 p
Vinter = + 300 p
Sommar = - 50 p

Guidebokstid = + 100 p
...
.....
......

Ha en lugn poängsamlarsäsong!
 
För mig ingår inte bara klättring i en duktig alpinists repertoar. Jag anser att en komplett alpinist även ska vara en duktig brantåkare med ett gäng åk svårare än 5.0 på cv:t.

Nog för att en del av våra främsta klättrare även är rätt skapliga skidåkare så har väl det rätt så lite att göra med ämnet för den här tråden?

Göran kropp och Fredrik sträng hamnar ju överst på listan iallafall! :)

Vi väntade väl bara på det inlägget...

Göran Kropp var min stora idol när jag gick i mellanstadiet och har fortfarande min respekt även om han inte klättrat i närheten så många respektingivande leder som de flesta av ovanstående namn och Fredrik Sträng har mycket långt kvar innan han kvalar in på en tio i topp-lista.

Sen kan vi ju alltid diskutera topp tio mediekåta klättrare...
 
Skall vi nu också starta upp en ny sida i stil med www.alpinistED.nu? Jag ryser bara av tanken och kan/har aldrig förstått hur man kan rangordna sådana saker som alpina klättringar......

Självklart är det väl intressant att se vad människor har klättrat och då kan man väl säga att hon/han var bättre än mig själv. Men att sedan rangordna olika personer av deras klätterbedrifter låter jag vara osagt (men skulle kunna använda många otrevliga ord för detta....) Kanske man kan ju alltid föra utvecklingen framåt istället och uppskatta deras klätterbedrifter för vad de är....

Alltså:

D = 1000 p
TD = 1200 p
ED = 1400 p

ED(1,2,3,4) = + 200, 300, 400, 500 p
Vinter = + 300 p
Sommar = - 50 p

Guidebokstid = + 100 p
...
.....
......

Ha en lugn poängsamlarsäsong!

*Ställer mig upp och applåderar*

Jisses, hur kan man ens börja fundera på hur man ska väga en objektivt säker ED-tur på krypavstånd från linbanan mot en Facile som kräver tusentals höjdmeter av rysk roulette?

Nä (klyschvarning) den bästa alpinisten är den som har mest kul.
Eller kanske snarare den som sprider mest glädje och minst livsfara bland sina kollegor.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.