Tongariro, Routeburn och Abel Tasman i Nya Zealand

Vilken av lederna Kepler, Routeburn, TNC, Abel Tasman skulle ni prioritera ?
Kepler kan jag tokrekommendera. Fantastiskt vacker och varierande.
Men eftersom jag bara gått dagstursvarianten av tongariro och varken abel tasman eller routeburn så kan jag inte jämföra riktigt.

Queenstown var rätt ointressant, tyckte jag. (även om bergen runtomkring är hur fina som helst)
Alldeles för mycket adventure-adrenaline-bungee-wohoooo-turism.
 
En ska bort...

Ni kommer till Te Anau dag 3 på Routeburn trekkingen och spar således en dag.
Ja det var ett tajt schema. Blir nog inte riktigt bra.
Vilken led som ska bort beror på vad Ni gillar. Routeburn är den bästa så den skulle jag inte välja bort. Jag tycker att antingen tar Ni bort Kepler, som dock är bra, men den och Routeburn är mest lika varandra. Eller så väljer Ni bort Tongariro för att lägga tiden på sydön och spara dagar.
//Magnus
 
Vandra + paddla

Vilken av lederna Kepler, Routeburn, TNC, Abel Tasman skulle ni prioritera ?
Vandrade Kepler, paddlade i Abel Tasman och gjorde en dagstursvandring i Tongaririo på tre veckor. Men då var vi några dagar i Auckland, Christchurch och Dunedin också. Rekommenderar verkligen Kepler, men den är högalpin och väderkänslig. När vi var där i mitten av december fick vi stanna en extra natt (gratis!) i en stuga eftersom det var snöstorm. Nästa dag hade vädret lugnat ned sig men vi fick pulsa genom snö på flera ställen. För att inte bara vandra valde vi att paddla kajak i Abel Tasman, flera stränder går dessutom bara att nå från vattnet. Finns guidade turer och på egen hand, vi valde det senare men då bör ni vara vana paddlare. Vi hyrde från www.southern-exposure.co.nz
 
Enligt Motormännen ska man ha Internationellt körkort på New Zealand.
"Nya Zeeland
Enbart svenskt körkort räcker inte. Komplettera med ettårigt eller treårigt internationellt körkort IKK, eller med en auktoriserad engelsk översättning av det svenska körkortet. "
http://www.motormannen.se/mm1/site/02_Resan/02_04_Bila_i_resten_av_varlden/australien_nz.html

Var i NZ i våras och då krävdes inget internationellt körkort, däremot i Australien.
 
Abel Tasman kommer jag främst ihåg för att den var udda som gick delvis längs sandstränder.
Några andra platser som kan vara av intresse:
Rotorua (kokande lera, dofter, färger m.m.)
Mount Taranaki/Mount Egmont (fint Vulkanberg att beskåda och/eller bestiga)
Postbåten i Picton (man kan följa med på en intressant runda)
Hyrbil är skönt. Bussar fungerar i alla fall längs de vanliga rutterna.
Många vandrarhem var av mycket hög klass när jag var där.
 
Som vanligt många bra tips, utsidans medlemmar utgör en enastående informationskälla
Skall kolla in de nämnda sevärdheterna och se om det går att klämma in ngn av dem.

I den senaste planering skippar vi Kepler och Wellington. Tongariro och Routeburn låter och ser alldeles för kul ut för att missas.
Återstår bokning av bussar, hotell, flyg och att lista ut hur vi skall ta oss från Queenstown /Invercargill till Abel Tasman på smidigast sätt.
Abel Tasman måste oxå bokas på DOCS hemsida
För er som är intresserade av att vandra i NZ så kan jag definitivt tipsa om att börja leta info där:

http://www.doc.govt.nz

DOC - Department of Conservation
 
My two cents worth

Hej!
Har varit i N.Z tre gånger på kort tid(bor i Australien) gjorde Routeburn + Kepler i februari.
Bägge två är fantastiska, jag skulle om jag var ni välja bort Abel Tasman, eftersom den ligger lite avsides från dom andra, och ni slösar bort en massa tid på resande. Jag gjorde bara theTongariro crossing, men landskapet där är totalt annorlunda, nästan overkligt, rekommenderas !.Några tips:
Om ni är i Queenstown tar det bara två timmar med buss till starten av Routeburn, så där sparar ni en hel dag.
Bussen kan bokas hos Info & Track i Queenstown, dom plockar upp er vid ert hostel/ hotell, Info & Track kan också skicka ert övriga bagage(om ni har) till Te Anau med buss så slipper ni kånka allt över bergen.
Från The Divide på andra ändan av Routeburn till Te Anau tar en timme med buss, kan också bokas hos Info & Track (nej jag är inte släkt med dom). Kepler track startar bara 20 min. med buss från Te Anau.
Efter Kepler skulle jag antingen välja Sea Kayaking på Doubtful Sound ett par dar, eller ta bussen till Invercargill och göra Hump Ridge track innan jag flyger till Auckland.

Trevlig resa!
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...