Tongariro, Routeburn och Abel Tasman i Nya Zealand

Halloj

Tänkte ta med min far på en 3v-resa till NZ i Februari, vi skall vandra de tre lederna Tongariro Northern Circuit, Routeburn och Abel Tasman och nu undrar jag om ni kan ge mig lite tips om följande:

- Hur jobbig är Tongariro NC för en medeltränad 62åring med ganska begränsad vandringserfarenhet?
- Hur transportera sig mellan Auckland - Tongariro NC
- Hur transportera sig mellan från nord till sydön samt mellan lederna
- Bra bok (har hört att Lonely Planet har en)?

Andra sevärdheter tex Franz Josef glaciären ?

Har redan kollat in DOC:s hemsida och vi har bokat Routeburn i förväg.
Ngt annat att tänka på?
 
Hmm, jag gjorde inte hela Tongariro NC utan bara Tongariro crossing.
Den biten var inte speciellt ansträngande (bortsett från att vi hade uselt väder).

Generellt kändes det som om nya zeeländska dagsmarcher låg någonstans mitt emellan svenska och norska, om du förstår hur jag menar.

Med "bara" tre veckor och planer som inbegriper både syd och nordön skulle jag råda dig att hyra bil. Det finns gott om biluthyrare i auckland, och priserna är rimliga.

Buss är annars ett bra alternativ, men det stjäl tyvärr en del resdagar. Tåg på NZ åker man mer för upplevelsen än för att transporteras effektivt...

Mellan öarna tar du dig med färja. Som regel får du lämna ifrån dig hyrbilen på nordön och hämta upp en annan på andra sidan sundet.
 
Buss

Hej.
- Jag gjorde Tongariro på 4 dagar och fann den inte speciellt jobbig. Medeltränad och 62 år så bör det gå bra men räkna med några tuffa backar i lös sand.
- Hyrbil funkar givetvis och kan säkert ligga bra till prismässigt om man är två. Reka upp detaljer om priser i guideböckerna. Jag åker alltid buss och det finns mycket bra och snabba bussar på NZ. Det ska funka även om Ni bara har 3 veckor. Om Ni ska åka till starten på lederna brukar man behöva ta sig till närmaste orten för leden och därifrån ta en shuttlebus som Ni normalt kan boka på DOC.
- Har hört att det numera finns ett bokningssystem för Abel Tasman också. Kolla upp det med DOC.
- Båt till sydön.
- Jag har Lonely Planet och den är grymt bra. Rough Guides är i samma klass och jag brukar rekommendera den som är mest aktuell.
- Sevärdheter, ja på NZ finns det oändligt. Det räcker att läsa highlightsen i Rough Guides boken så är det bara att välja sedan.
- Annat att tänka på. Ja, tvätta kängorna i duschen hemma så att det inte finns ett gruskorn på dem när Ni ska igenom tullen. I NZ släpps ingenting in som inte är kliniskt rent.
//Magnus
 
Just ja.

Glöm inte att köpa insektsmedel innan ni traskar iväg. Sandflugorna är otäcka små kryp.
Stugorna längs lederna är ouppvärmda, åtminstone sovsalarna. Ta med egen sovsäck!
Köksutrustningen varierade ganska mycket, så räkna inte med att något finns.

Sevärdheter hittar ni som sagt var överallt. Tre veckor kommer gå alldeles för fort...
 
Tack för svar!
Rusar till bokhandeln imorgon och införskaffar guide.
Lutar åt hyrbil, förmodar att svenskt körkort fungerar bra även om de kör på 'fel' sida vägen där nere.
 
Tack för svar!
Rusar till bokhandeln imorgon och införskaffar guide.
Lutar åt hyrbil, förmodar att svenskt körkort fungerar bra även om de kör på 'fel' sida vägen där nere.

Ja svenskt körkort räcker bra. Kör försiktigt, skicket på vägarna varierar rätt kraftigt och det kan mycket väl vara en fårskock bortom nästa kurva...

"Kiwi tracks" är f.ö skarpt rekommenderad läsning inför en vandringsresa på nz.
 
Ja svenskt körkort räcker bra. Kör försiktigt, skicket på vägarna varierar rätt kraftigt och det kan mycket väl vara en fårskock bortom nästa kurva....

Enligt Motormännen ska man ha Internationellt körkort på New Zealand.
"Nya Zeeland
Enbart svenskt körkort räcker inte. Komplettera med ettårigt eller treårigt internationellt körkort IKK, eller med en auktoriserad engelsk översättning av det svenska körkortet. "
http://www.motormannen.se/mm1/site/02_Resan/02_04_Bila_i_resten_av_varlden/australien_nz.html

Familjen reste runt med husbil (campervan) i 4 veckor 99/00 på Sydön och Nordön. Bl.a. vandrade vi en dag i Abel Tasman National Park. Inte ansträngande men exotiskt. Och blött, det hällregnade i flera timmar, två systemkameror packade ihop av fukten. Hade gärna paddlat också om vi stannat längre. Rekommenderar att ni utgår med båt från lämpligt ställe (t.ex. Marahau) och vandrar tillbaka mot utgångspunkten eller blir upphämtade någonstans på vägen.

Som nämnts, NZ är fullt av sevärdheter och det finns detaljerad information överallt. Men Franz Josef-glaciären kändes lite som en turistfälla med massor av japaner. Räkna med en låg medelhastighet på vägarna, 50-70 km/h. Kan vara klokt att koncentrera er på Sydön för att slippa tappa tid på transporterna. Flyg i så fall direkt till t.ex. Queenstown.
 
Enligt Motormännen ska man ha Internationellt körkort på New Zealand.
"Nya Zeeland
Enbart svenskt körkort räcker inte. Komplettera med ettårigt eller treårigt internationellt körkort IKK, eller med en auktoriserad engelsk översättning av det svenska körkortet. "
http://www.motormannen.se/mm1/site/02_Resan/02_04_Bila_i_resten_av_varlden/australien_nz.html

Jaha där ser man. Då har de skärpt reglerna sedan -06

Okej, packa sovsäck, översätt körkort och skippa Franz
Inrikesflyg är inget alternativ?

Jo inrikesflyg finns givetvis. Kostade inte alltför mycket. Om biljetterna redan är bokade ToR Auckland så kan du ju bila/åka buss ned och flyga tillbaka.

Kom också ihåg att kiwisarna är väldigt hårda på införsel av livsmedel och liknande. Proviantera på plats, för har du med dig någon mat så tas den i beslag på flygplatsen.
(och tvätta kängorna innan som redan tipsats om)
 
Det finns så mycket kontraster att jag nog tycker att 3 veckor är litet lite för att se allt det. Nog för att jag förstår att du vill. Att hinna nord- och sydö är optimistiskt. Genomförbart men det beror på vilken sorts vandrare du är. Jag vill ju stirra i backen och på blommor och sånt (botanik!) hela tiden och då tar det rätt lång tid att gå vad det annars tar att gå om man tittar rakt fram.

Jag valde att i huvudsak vara på Nordön eftersom värden bor i Auckland. Jag var där i två månader lite drygt men då ingick det att ta det lugnt, umgås med värden, vandra, ha det trevligt, vandra lite mer. Jag var också i Wellington och tio dagar på sydön men jag tyckte att det kunde man både ha och mista.
Jag köpte Lonely Planet och en svensk guidebok som är mer fokuserad kring bilder. Min erfarenhet av guideböcker är att folk tenderar att samlas på ett och samma ställe.
 
Tre veckor är tyvärr allt vi har. Möjligtvis ngn dag extra.

Så här såg vår planering ut från början (en grov skiss, inga transporter bekräftade) men jag inser att det kommer att bli svårt att hinna med allt.

Flyg Göteborg - Auckland: 2dagar
Vila Auckland, buss Auckland - Tongariro på eftermiddagen: 1dag
Vandring Tongariro Northern Circuit track: 4dagar
Buss Tongariro - Auckland: 1dag
Flyg Auckland - Queenstown, vila i Queenstown: 1dag
Buss Queenstown - Routeburn track: 1dag
Vandring Routeburn track: 3dagar
Buss Routeburn - Te Anau, vila Te Anau: 1dag
Vandring Kepler track: 4dagar
Buss Te Anau - Invercargill
Flyg Invercargill - Wellington: 1dag
Buss/båt Wellington - Nelson: 1dag
Vandring Abel Tasman Coast track: 2dagar inkl. buss/båt till Wellington
Flyg Wellington - Auckland: 1dag
Flyg Auckland - Göteborg: 1dag

Detta blir ca 24dagar. Utan Kepler ger det ca 3v.
Vilken av lederna Kepler, Routeburn, TNC, Abel Tasman skulle ni prioritera ?
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.