Tomater och Bananer större klimarbovar än Oxfile ?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Här har man räknat lite på hur mycket olika födor belastar miljö och klimat, enligt uträkningen ger Oxfile mindre belastning per kalori än Bananer och Tomater. Apelsinjuice och därmed Apelsiner är klimatbov det med tydligen.
"Älskling, ska vi ha apelsinjuice eller oxfile till middag?"
Kyckling och kassler har visst mindre påverkan än Äpplen.
Jag åt just ett äpple från min trädgård. Jag funderar på vilken miljöpåverkan det haft, jämfört med en slaktkyckling som fötts upp på importerat fiskmjöl och importerad soja, inhyst i ett med el uppvärmt, upplyst och ventilerat utrymme, transporterad med lastbil och djupfryst i nån jättefrys. Sedan transporterad till butik, förvarad i frys där och så vidare. Lite svår matte att få ihop, eller hur?
Det handlar ju om en allmänläkare som sitter och räknar med kalkylatorn vid skrivbordet. Han är inte forskare och han kan ju inte ens hålla isär grundläggande begrepp. Han blandar hela tiden ihop "miljöbelastning" med "koldioxidutsläpp". Det är ju helt ointressant att räkna på en variabel i taget, typ "du kan dricka metanol för det finns inget som visar att man får covid-19 av det". Man måste ju se över hela spektrat och tänka hela vägen fram. Att skapa ett hållbart samhälle handlar inte om att sänka koldioxidutsläppen utan om väldigt mycket mer. Du måste lära dig att räkna själv, så du slipper vila hela ditt ställningstagande på enkla kalkyler från en kille som driver en bantningssajt.
 
Så du vill inte bemöta undersökningen i Afrika?
Nej, varför skulle jag vilja göra det? Den är från 2003 och måste i sammanhanget betraktas som både uråldrig och oetisk. Andra har redan gjort det och jag har erbjudit mig att hitta länkar till det. Det jag vill bemöta är att du ifrågasatte Utemats läskunnighet när du själv så uppenbart inte är det. Dessutom refererade du till ditt eget inlägg som "löjligt". Jag använde aldrig ordet "högskolepoäng". Den som gräver en grop...

En liten kommentar bara: vegetarianer i Norden och andra i-länder är oftast välutbildade, i varje fall läskunniga, och kan mycket väl ta till sig den information som finns på vartenda vego-forum och i varje vego-kokbok. De ser till att få i sig B12 så du behöver inte vara orolig för den saken. Även köttätare kan drabbas av B12-brist då den vanligaste orsaken till detta är att kroppen inte kan ta upp eller tillgodogöra sig B12.

Här en liten film om Nobelpristagare. De kan väl anses vara smarta? Jag har förstås inte faktagranskat filmen, det antar jag att du eller Tjalle Tvärvigg kommer att göra:


Tack för trevlig underhållning! Nu ska jag gå ut och njuta av naturen. ;)
 
Senast ändrad:
Lärorik tråd med oväntade slutsatser... Veganer är dumma och det bästa för klimatet är att äta oxfile...

Eftersom jag inte kan sakfrågan håller jag tyst. Det visar ju på ett utmärkt sätt vikten av källkritik, internet är som en stor soptunna där man ibland kan fiska upp lite guldkorn, men hur vet man vad som är ärligt & riktigt?

Kul ämne dock, ska försöka lära mig lite mer fakta sen!
 
"Älskling, ska vi ha apelsinjuice eller oxfile till middag?"

Jag åt just ett äpple från min trädgård. Jag funderar på vilken miljöpåverkan det haft, jämfört med en slaktkyckling som fötts upp på importerat fiskmjöl och importerad soja, inhyst i ett med el uppvärmt, upplyst och ventilerat utrymme, transporterad med lastbil och djupfryst i nån jättefrys. Sedan transporterad till butik, förvarad i frys där och så vidare. Lite svår matte att få ihop, eller hur?

Det är ju precis det jag menar.

Vegan och klimatgänget har ju länge kört med "-vi måste sluta äta kött för klimatet", samtidigt som importerade Tomater kan vara sämre än Oxfile som föda ut den aspekten.

Det är skillnad på grönsaker och grönsaker och äpplen och päron med för den delen, men inte på kött...där är tydligen allt lika kass och leder alltid till världens undergång om man ska tro dom skenheliga.

Det finns naturligtvis bra och dåliga alternativ och allt där i mellan när det gäller kött med och då menar jag inte bara vilt, men det örat vill man tydligen inte lyssna på.

Kanske dags att nyansera debatten lite, men jäklar vad rädda och kränkta en del verkar bli. ;)
 
Senast ändrad:
För den som inte känner till begreppet cherry påicking kan det vara värt att googla litet

Fast jag kan inte se att du har något enda vettigt argument som skulle kunna påvisa att det jag skrev i inlägget du citerade inte är med verkligheten överensstämmande.

Men det är klart, när man inte har argument så övergår det ibland till att försöka hitta på olika sätt att flytta focus. ;)
 
Senast ändrad:
Det är så typiskt svenskt att ens handlingar måste lösa de stora världsproblemen som klimat, miljö och vad fan det nu är. Det här ständigt dåliga samvetet som vi verkar ha är inte bra nånstans för vår mentala hälsa. Ät vad ni vill -kossa, gris, hund, kålrot eller plastpåsar. Bara att proppa i sig och va glad! Man hittar den forskning och bekräftelse som stödjer ens egna teori - konfirmeringbias. Det finns inte ETT sätt som är det bästa, försök fatta det. Möjligen att det finns ETT sätt som passar just dig på bästa sätt, men det gäller inte automatiskt andra. Sköt dig själv och skit i andra! - det är en fin livsåskådning som borde anammas mer.
 
Ålänning
Jag håller med dig fram till dess att du beskriver rädslan att gå i skogen. Det känns som att en svängning mot jakt och villebråd har skett (och sker) i väldigt många trådar den sista tiden.

Jägare
Jag jagar inte själv men jag har full förståelse för att ni som gör det har ett stort intresse för det och att ni gärna vill debattera med det intresset som utgångspunkt men det kanske kan bli litet för dominant ibland. Använd gärna de trådar som startar som "jakttrådar" om det är möjligt.

Nu börjar snart älgjakten Mellansverige och Södra Sverige. Om ni håller mig underrättade om var jakt pågår så lovar jag att hålla mig undan dagarna före och under den tid som jakten pågår - det finns andra platser att använda under den tiden. Detta gäller nog även de flesta andra skogsvandrare.

Sätter ni upp en skylt som får sitta i ett halvår så fungerar jag (och troligen dom andra) så att då bryr jag mig inte om den. Om den däremot bara sätts upp i anknytning till aktiva jaktdagar i området så går jag inte där utan önskar er alla god jakt!
 
Fjällkjell@

Hade tråden haft för avseende att handla om jakt så hade jag placerat den i arean "Jakt".

Den handlar om att försöka bryta hjärntvätten som senast fått råda i typ ett decennium i div media.
Att prova att våga syna mainstream-koman och titta med nya ögon på saken, vem vet...det kanske kan föra något gott med sig.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.