Nying
Avstängd
Så du vill inte bemöta undersökningen i Afrika?Som sagt. Där trillade du allt i gropen, Nying. Say no more.![]()
Så du vill inte bemöta undersökningen i Afrika?Som sagt. Där trillade du allt i gropen, Nying. Say no more.![]()
"Älskling, ska vi ha apelsinjuice eller oxfile till middag?"Här har man räknat lite på hur mycket olika födor belastar miljö och klimat, enligt uträkningen ger Oxfile mindre belastning per kalori än Bananer och Tomater. Apelsinjuice och därmed Apelsiner är klimatbov det med tydligen.
Jag åt just ett äpple från min trädgård. Jag funderar på vilken miljöpåverkan det haft, jämfört med en slaktkyckling som fötts upp på importerat fiskmjöl och importerad soja, inhyst i ett med el uppvärmt, upplyst och ventilerat utrymme, transporterad med lastbil och djupfryst i nån jättefrys. Sedan transporterad till butik, förvarad i frys där och så vidare. Lite svår matte att få ihop, eller hur?Kyckling och kassler har visst mindre påverkan än Äpplen.
Det handlar ju om en allmänläkare som sitter och räknar med kalkylatorn vid skrivbordet. Han är inte forskare och han kan ju inte ens hålla isär grundläggande begrepp. Han blandar hela tiden ihop "miljöbelastning" med "koldioxidutsläpp". Det är ju helt ointressant att räkna på en variabel i taget, typ "du kan dricka metanol för det finns inget som visar att man får covid-19 av det". Man måste ju se över hela spektrat och tänka hela vägen fram. Att skapa ett hållbart samhälle handlar inte om att sänka koldioxidutsläppen utan om väldigt mycket mer. Du måste lära dig att räkna själv, så du slipper vila hela ditt ställningstagande på enkla kalkyler från en kille som driver en bantningssajt.![]()
Vilken mat är värsta miljöboven? - Diet Doctor
Detta var lite intressant. Flera tidningar rapporterade igår att flaskvatten inte är någon större miljöbov (DN, SVD, Sydsvenskan). Detta efter en rapport från HUI som Svenska Bryggareföreningen stod bakom… Här kan man läsa en bra tolkning av det hela, från en smart kille jag känner rätt väl från...www.dietdoctor.com
Nej, varför skulle jag vilja göra det? Den är från 2003 och måste i sammanhanget betraktas som både uråldrig och oetisk. Andra har redan gjort det och jag har erbjudit mig att hitta länkar till det. Det jag vill bemöta är att du ifrågasatte Utemats läskunnighet när du själv så uppenbart inte är det. Dessutom refererade du till ditt eget inlägg som "löjligt". Jag använde aldrig ordet "högskolepoäng". Den som gräver en grop...Så du vill inte bemöta undersökningen i Afrika?
"Älskling, ska vi ha apelsinjuice eller oxfile till middag?"
Jag åt just ett äpple från min trädgård. Jag funderar på vilken miljöpåverkan det haft, jämfört med en slaktkyckling som fötts upp på importerat fiskmjöl och importerad soja, inhyst i ett med el uppvärmt, upplyst och ventilerat utrymme, transporterad med lastbil och djupfryst i nån jättefrys. Sedan transporterad till butik, förvarad i frys där och så vidare. Lite svår matte att få ihop, eller hur?
För den som inte känner till begreppet cherry påicking kan det vara värt att googla litet
Kul ämne dock, ska försöka lära mig lite mer fakta sen!
Är du lika noga med hur du citerar som med din övriga faktakoll? Jag har, hur som helst, inte skrivit det du anger vara ett citat av mig.Helt rätt inställning att inte bara åka med på tåget utan att först fundera över varför och vart det går bara för att det är så många andra som vill åka med.