Tjuvar på fjället?

Läste nyligen en turberättelse där personerna hade med sig hänglås och låste tältet när de gick på dagsturer. Personerna i fråga befann sig i Kebne-området. Detta gjorde mig helt bestört. Jag har hittills bara vandrat i Jämtlandsfjällen, där jag aldrig ens kommit på tanke att man skulle behöva låsa eller gömma sina saker om man skulle göra dagsturer el dyl.

I september skall vi upp till Kebne och vandra och nu måste jag få höra av Er som varit där uppe ifall det är vanligt att prylar stjäls när man är borta ett tag, ex vid toppturer. Är det någon som blivit av med saker? Hur är det runt Kebnekaise Fjällstation?

Varför skulle en tjuv åka ända upp till Kebnekaise på stöldturne och om någon nu skulle det så är det bara skära upp tältduken för att komma in. Ett hänglås på ett tält visar bara att man förvara något av värde i tältet. Ta med dig kamera eller andra värdeföremål när du är ute på din dagstur så behöver du nog inte vara orolig.

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
jepa; sa:
I september skall vi upp till Kebne och vandra och nu måste jag få höra av Er som varit där uppe ifall det är vanligt att prylar stjäls när man är borta ett tag, ex vid toppturer. Är det någon som blivit av med saker? Hur är det runt Kebnekaise Fjällstation?
Jag har aldrig varit med om det, varken i fjällen (Sarek, Padjelanta, Keb), Pyrenéerna eller någon annanstans i naturen och jag känner ingen annan som drabbats heller. Hänglås skulle jag aldrig använda för då riskerar man ju bara att få tältet sönderskuret om det verkligen skulle dyka upp någon idiot med "rymligt samvete".

Jag har varit i Kebne ett par gånger samt på andra ställen i svenska fjällen men har aldrig råkat ut för eller hört nån annan råkat ut för rån.

Vem vill bära på extra (stulna) kilon på fjället?

Tanken är nog bara bra att ha med det är nog en liten risk om man är uppe på fjället.

Jag brukar lämna kvar värdesaker om jag känner för det. Dessutom kostas mitt tält och sovsäck kosta över 10 lappar och de orkar jag inte släppa runt på. Man har ju dessutom en hemförsäkrning.

Det där med hänglås på ett tält är ju bara ovanligt korkat. Om jag var tjuv skulle det bara göra mig mer intresserad och hur svårt ät det på en skala att skära upp duken. Snacka om intalad falsk trygghet hos några nojiga personer. Men i och för sig, det håller ju bort nyfikna icke tjuvar. Det blir ju en liten tröskeleffekt som kanske funkar på svenssontjuven. Men om man nu vill titta in men inte skära upp duken så så är det ju bara att lyfta på tältduken.

Hmmmmm, nog med psykologisk hårklyveri.

Knappast troligt...

Nej, aldrig har jag hört om någon som fått något stulet på någon vandring. Det är inte troligt att någon skulle vilja ha mer att bära på. Antagligen skulle en och annan hellre lägga ifrån sig något...
Lämna du hänglåsen hemma!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips