Tjocklek på is för pimpling?

Tjenare.

Hur tjock måste egentligen isen vara för att man ska kunna gå på den relativt säkert? Vill inte plurra men pimplingssuget börjar bli enormt.

Peppe

Några cm

Skulle nog vilja framhålla, att isens friskhet är viktigare än hur tjock den är.
Alltså har det varit +grader och regnat ett tag, kan relativt tjock is vara riskabel.

Har gått på heldags fisketurer, på extremt tunn is (gungade under mig), men då har vädret varit stabilt och -grader, utan att känna allt för stor oro.

Däremot tjocka, men sjuka isar (mycket mörka fält), har jag stor respekt för.
Det blir till att kryssa fram och vara beredd.

Och är man flera tillsammans (vilket man bör vara), som är ute på tveksam is, kan det vara vettigt att gå på kolonn, med hyggligt mellanrum.

Kanske inga nyheter för dig Peppe, men i alla fall som information här.

/Björn

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Vid normalt isläge...

...brukar man säga att på söt/bräckvatten så är 4 cm gångbart och dryga decimetern kan du köra en bil på. För saltvatten är det 6 cm som gäller, hur tjock för bilkörning vet jag inte ;)

Men om man ska trippa ut på såna här isar så gäller det att man har en del iskunskap och utrustning med sig... Fast nu ligger ju de flesta isar så det ska nog inte va nåt problem nu inte.

Skitfiske!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips