Titan+öppen eld=?

Kanske inte är rätt att bryta in i den här tråden men jag jagar efter någonting snarlikt.
En 2.5liters lätt kastrull som passar kring trangias stora kastrull till 25 köken.

Det blir lätt om jag kan tänka mig att ha ALU i det större kärlet men jag letar görna lite till först, några tipps?
 
Problemet är att utbudet av titankärl som är särskilt lämpade för använding över öppen eld är ännu mindre än det nästan obefintliga utbudet av genomtänkta kokkärl av aluminium eller rostfritt för samma ändamål. Jag hittade något som såg halvhyfsat ut men det hade nån non stick-beläggning så det gick bort direkt. Var finns en lätt stark gryta på ca 2.5 liter med rätt dimensioner, rundade bottenkanter, genomtänkt lock, osv? Oavsett material så verkar dylika kokkärl inte existera annat än i min fantasi. Hur svårt kan det vara att tillverka ett vettigt kokkärl?

Tatonka har grymma kärl i rostfritt, locket dubblerar som stekpanna. Zebra har också bra kokkärl i rostfritt, se min och sajberjohans recension. Tatonkas finns i större volymer än zebras. Annars är det ett hett tips att gå till second hand butik och köpa valfri gryta i rostfritt, borra hål för en hänkel och byta ut knoppen i locket mot något mer eldfast (de brukar vara gjorda i hårdplast). Total kostnad, typ 50 spänn.
 
Annars är det ett hett tips att gå till second hand butik och köpa valfri gryta i rostfritt, borra hål för en hänkel och byta ut knoppen i locket mot något mer eldfast (de brukar vara gjorda i hårdplast). Total kostnad, typ 50 spänn.

Visst är det så,indoor/outdoor är sällan hugget i sten liksom mycket annat...att det sen inte ser särskilt krigiskt ut betyder inte att det inte funkar för friluftsliv.


peter
 
Tatonka har grymma kärl i rostfritt, locket dubblerar som stekpanna. Zebra har också bra kokkärl i rostfritt, se min och sajberjohans recension. (klipp).

Söker också efter bra utdörr-lösningar, men har aldrig sett Tatonka eller Zebra irl...finns de ngnstans i sverige alt i ngn nätaffär där man kan se på bra bilder..?

//J
 
Söker också efter bra utdörr-lösningar, men har aldrig sett Tatonka eller Zebra irl...finns de ngnstans i sverige alt i ngn nätaffär där man kan se på bra bilder..?

//J

Zebra säljs närmast i danmark om inte minnet sviker mig (mellan 160-298 dkk beroende på storlek), men det blir nog billigare att beställa från england. Ray Mears säljer bland annat dem. Tatonkas grejer borde terräng kunna ta in, de är ju stora på tatonka. Är du på västkusten nån gång kan du få kika på min zebra. Bästa bilden på zebra är från zebra själva tror jag, här

Har du någon bekant som har vägarna förbi thailand så säljs zebra i de flesta supermarkets (lurigt utanför större städer), men liknande finns nästan överallt i asien. Vanligast är s.k. tiffin pots, men de är rätt kassa att laga mat i. De har de typ som lunchlådor och sånt, de säljs i webbbutiker under catering/storage, förutom i friluftswebbaffärer då. Tyvärr är zebra ett märke i thailand så det är inte så mkt billigare än här, typ 120 spänn (vilket säkert gör att zebra är thailands svar på skeppshult).

Billigast blir naturligtvis gör det själv eller snuskburk.

Jag kan lägga upp lite seriösa bilder på zebran i mitt album senare idag.
 
Senast ändrad:
Söker också efter bra utdörr-lösningar, men har aldrig sett Tatonka eller Zebra irl...finns de ngnstans i sverige alt i ngn nätaffär där man kan se på bra bilder..?

//J

Som utlovat, lite bilder:

zebra003.jpg

uppefrån, inuti ser man den lilla skålen kärlet levereras med

zebra004.jpg

uppefrån utan skålen, så man ser djupet

zebra006.jpg

hela kittet samlat

Stort tack till sajberjohan som skänkte mig detta. Jag gick sen loss på den med stålull för att få bort allt sot. Det gamla sotet ersatte jag med mitt egna!
 
Kanske inte är rätt att bryta in i den här tråden men jag jagar efter någonting snarlikt.
En 2.5liters lätt kastrull som passar kring trangias stora kastrull till 25 köken.

Det blir lätt om jag kan tänka mig att ha ALU i det större kärlet men jag letar görna lite till först, några tipps?


Jo, bryt in i tråden, ju fler vi blir som letar efter ungefär samma sak desto större chans att vi till slut kanske hittar det!
 
Tatonka har grymma kärl i rostfritt, locket dubblerar som stekpanna. Zebra har också bra kokkärl i rostfritt, se min och sajberjohans recension. Tatonkas finns i större volymer än zebras. Annars är det ett hett tips att gå till second hand butik och köpa valfri gryta i rostfritt, borra hål för en hänkel och byta ut knoppen i locket mot något mer eldfast (de brukar vara gjorda i hårdplast). Total kostnad, typ 50 spänn.

Jag har sett dessa märken och båda är åt rätt håll, men framförallt zebra är väl rejält tunga? Dylika kärl passar jättebra om man är mer stationär och håller på med överlevnadsövning (eller "bushcraft" kanske man bör kalla det...), paddlar eller i andra sammanhang där några hekto hit eller dit inte spelar någon roll. Det lustiga är att jag har ett nästan idealiskt kärl på 2.5 liter med hänkel, lagom dimensioner vad gäller höjd/bredd (inte för vid och grund, inte för djup och smal, utan ganska precis lagom!), hänkeln snäpper fast i upprätt läge och har ett jack i mitten av bågen så att den hänger perfekt. Locket går att spänna fast i grytan med två hakar som snäpper fast, vilket är bra om man tänker sig att man skall transportera färdig mat i grytan, och det kan vara bra för en del andra syften. Den är också väldigt lätt och är gjord i tunn aluminium, lite för tunn kanske eftersom det genom korrosion eller på annat sätt har uppstått ett litet men enerverenade hål i sidan på grytan.
 
I grytan som beskrivs ovan passar en 2-liters trangialiknande gryta av okänt märke perfekt, och i den passar en större kaffekanna från trangia perfekt. Jag köpte för övrigt grytan på second hand för 10:- i början av 90-talet. Nu behöver jag en ny känner jag men vill ha en som är minst lika bra och genomtänkt och helst ännu bättre natruligtvis. Jag vill ha den heliga ultimata grytan helt enkelt. Varför gör ingen en sån en gryta? Om man hade en grytfabrik vore det ju enkelt att göra en helt vanlig lätt men robust kvalitetsgryta med hänkel och vettigt lock menar jag. Kan inte kineserna eller indierna slänga ihop en av titan? Ständigt dessa frågor...
 
Senast ändrad:
estetdrägg;338637 sa:
Kanske inte är rätt att bryta in i den här tråden men jag jagar efter någonting snarlikt.
En 2.5liters lätt kastrull som passar kring trangias stora kastrull till 25 köken.

Det blir lätt om jag kan tänka mig att ha ALU i det större kärlet men jag letar görna lite till först, några tipps?


Nu ville du i och för sig kanske inte ha aluminium, men annars kanske det här kunnat funka?

http://www.trekking-troll.de/shop/product_info.php/info/p300_Trangia-Campingset-24.html

Trangia 2.5 liters campinggryta, stora från 25:an passar i, kaffekanna och stekpanna passar också i. Jag efterlyser något liknande fast ännu bättre. Aningen smalare och högre 2.5 liters gryta, gärna en 2-liters, eller ännu lite större kastrull som passar i, stor kaffekanna som passar i den och ett lock som funkar som en hyfsad stekpanna och samtidigt sluter tätt och går att låsa fast i grytan. Extra stekpanna kan vara bra ändå, men om ett lock kan vara stekpanna utan besvär så skall det vara det, alltid gärna två eller fler funktioner från varje pinal! Sen måste det ju också ha goda matlagningsegenskaper och vara lätt och starkt, och helst inte aluminium. Om det kniper får man kanske svälja stoltheten och köpa ett sånt här set, men än har jag inte gett upp...

Lite lustigt att denna campingkombo från Trangia nästan bara verkar finnas på tyska hemsidor. Söker man på "Trangia campingset 24" som det verkar heta så blir det nästan bara tyska träffar.

P.S.

OK, missade i ditt inlägg att det blir lätt om du kör alu, är lite trött nu...
 
Senast ändrad:
Jag har sett dessa märken och båda är åt rätt håll, men framförallt zebra är väl rejält tunga?

Mitt zebrakärl väger väl runt 300 gram tror jag. Dessutom kan man ju förvara saker i det när det inte används. Har haft det på en 5 dagars vandring som längst (som enda kokkärl). Tyckte inte det var så tungt. Snittade då väl på kanske 20 km per dag.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
magnus.osterberg Stekpanna för både gas + öppen eld? Kök och brännare 13
Kårsavagge Omni lite TI - svårt få eld på gas, munstycken fel? Kök och brännare 6
Hans_Wretfors Mackjärn över öppen eld Kök och brännare 40
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
VaratOchStigen Stekpanna och kittel för öppen eld Kök och brännare 16
Carolinitza Kan detta användas över eld? Kök och brännare 21
Nehrert Perkulator över eld Kök och brännare 14
såg Kokkärl för både eld och gaskök Kök och brännare 15
såg Rostfrittgryta med bygel för eld Kök och brännare 15
såg Letar efter ett kombikök för dels kunna ha med på fjället och i skogen över öppen eld Kök och brännare 17
omnes Hink över öppen eld? Kök och brännare 26
Mangee Trangia non-stick över eld? Kök och brännare 4
såg hur många lagar mat över eld Kök och brännare 30
vagabond83 över öppen eld Kök och brännare 11
angerheim triangaga grytor och öppen eld Kök och brännare 5
hobbit kastrull för eld och kök Kök och brännare 21
KLAGER ”Eld. Flammor och glöd – samisk eldkonst” Kök och brännare 6
partelow Grilla hamburgare över eld (amatörfråga...) Kök och brännare 7
kenkar Trangiakärl direkt över öppen eld? Kök och brännare 15
da_flower Trangia på eld .. Kök och brännare 5
Email kaffekokare + öppen eld Kök och brännare 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.