• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Tips vid köp av vandringsryggsäck och sovsäck?

Marmot rockar!

Av de säckar som finns i butikerna i Göteborg så är Marmots de bästa, tätt följda av Mountain Equipment.
Någon av Marmots dammodeller borde passa dig utmärkt. Marmots sovsäcksmått är väl tilltagna - ett välkänt faktum - så en 165-säck borde räcka alldeles utmärkt. Jag har gott om plats i min Marmotsäck som officiellt är 183cm och då är jag ändå 185cm. :)
Personligen skulle jag rekommendera en dunsovsäck då du bl.a. får ner vikten en hel del samtidigt som en dunsovsäck är mycket skönare och håller längre. :)
Att provligga säckarna är en självklarhet! Se bara till att du inte somnar och att folk snubblar på dig... ;)

/Fredrik, med två Marmotsäckar och en ME-säck men som även har haft Haglöfs (dåliga erfarenheter) och tre Ajungilaksäckar.

[Ändrat av haskell 2005-07-20 kl 15:17]
 
Re: Marmot rockar!

haskell; sa:
Marmots sovsäcksmått är väl tilltagna - ett välkänt faktum - så en 165-säck borde räcka alldeles utmärkt. Jag har gott om plats i min Marmotsäck som officiellt är 183cm och då är jag ändå 185cm. :)

Upplevde samma sak när jag köpte en Marmot nu i sommras. Jag är 185 cm och beställde hem den längre. Den känns klart i största laget, dvs det blir mer volym att värma upp. Den mindre var på håret åt andra hållet dock. Nu blev det den större och jag känner mig nöjd med den. Kan ju vara bra med lite extra volym om man har turen att få ha med en liten hund som vill komma ner och tryna om det blir kallt. Säcken tycks än så länge hålla vad den lovar gällande temperatur.

/Andreas
 
Re: ryggsäck lätt, sovsäck svårt...

LottaD; sa:
Mckinley Dream. Står på sidan nedan att den är 203 cm men den var mycket kortare. 900 kr, 1490g, komftemp +3. Är denna av dålig kvalitet eller varför så billig? http://www.mckinley.se/

McKinley är Intersports egna märke och därför lite billigare än de "riktiga" märkena. Jag har en del grejer från McKinley, tält t.ex. som jag tycker funkar väldigt bra. Har tyvärr inte hunnit testa slitstyrkan hos det ännu eftersom jag köpte det så sent som förra året men hittills är jag nöjd med det. Inget har krånglat.


Mvh Daniel
 
Ojämn kvalitet

Billigt = dålig kvalitet?!

McKinley har ingen jämn kvalitet på sina grejer. Det finns skräckexempel där grejer har gått sönder när det inte får hända. Sen finns det även exempel där grejerna har hållt riktigt bra.

Min egna erfarenhet är att ett dyrare märke håller mycket längre. Detta beror ju självklart på hur mycket man är ute. Fast även om man bara är ute 1 vecka om året så är det kanske just då som produkten går sönder.

Detta är som sagt min bedömning. Kan tillägga att jag har jobbat med bl.a. reklamationer av friluftsprodukter i två år och har provat de flesta märken på denna marknad.

Mvh, Per Nyberg
 
Hej Lotta!

Jag är i din storlek och tjej! Jag håller med andra som kommenterat om volymen på ryggan. 55l är faktiskt bra och räcker långt att packa i. Det viktiga är att den sitten bra och bär av rätt på höfterna.
JAg har en himla go sovsäck Haglöfs outdoor zero stl small. Man behöver ingen större stl vid vår eminenta längd på 164cm. Denna räcker utmärkt om du inte ska ligga ute vid kallare temperaturer.
Som sagt, gå ner till Femmans sport! Dom kan sin sak och är hjälpsamma.

Lycka till!
Ingela
 
Hej!

Har inte läst igenom alla bra rekommendationer du har fått - så det är möjligt att jag slår in öppna dörrar och skriver sånt du redan vet. Men en sak noterade jag, det var inte många tjejer som svarat...

Jag brukar bära 20-23 kg när jag är ute 7-9 dagar, sen lättar det ju allteftersom dagarna går förstås - mycket är ju mat ;-)
Kortare turer på 4-5 dagar så brukar det hamnar runt -16-18 kg. Jag har ifos alltid gått med någon så vi har kunnat dela på gemensamma bördor typ tält, trangia etc.
Det är väldigt svårt att rekommendera en säck som är bra, det beror på hur du ser ut i kropp och rygg. Jag har provat två damsäckar, Lundhags V8 och Haglögs Sec 65 Q, och jag valde den senare när jag äntligen kom till skott och köpte (tröttna på att låna och klabba) för den satt helt enkelt bäst även om båda var dam. Jag hade lång rygg och svank som gjorde att den ena satt bättre (är 169 och väger 56 kg).
Det är helt rätt, som nån sa tidigare, att Femmans låter dig ha säcken i typ fjorton dagar på öppet köp, men då får du bara bära inomhus nästan - eller i allafall så den inte blir smutsig. Det är bra, fyll säcken och knalla runt hemma i lägenheten. Dom är grymt duktiga på säckar tycker jag, och otroligt service-minded. Jag har haft 4 säckar - en för varje år, och alla utom en (Haglöfsen) är ratade - de har hängt snett, hängt på rumpan, tyckt på axlarna och inte varit tighta nog att spänna runt höfterna. Ingen säck har förstört vandringen, men haft en viss inverkan på humöret när det varit motigt...Men jag har aldrig råkat ha en säck som gör fjällvandringen olidlig, många säckar går ju att justera ganska bra så det är bara å försöka ställa in dom lite i ryggen, remma om dom, lägga en handduk i midjan, gå som en fällkniv...vila en stund, ja...det funkar helt enkelt, det är värre med skoskav eller att ha ramlat i ett vad!! ;-)

Sovsäckar har jag en (mao ingen erfarenhet alls!!), den är helt ok. Haglöfs -5, kommer inte ihåg exakt vad den heter, men den är syntet och värmer hyggligt ner till 0 grader, sen börjar det bli dags för brytvärmare och mera whisky ;-)

Hör gärna av dig, jag delar gärna med mig av tips om jag kan!!

Ha det bra!!!
//Linda
 
Mer Marmot

Hej!
Du är inne på rätt spår vad gäller sovsäck - Marmot! Jag har en Angelfire och sambon en Sawtooth, och vi är supernöjda båda två! Själv tycker jag dun är skönare, och säcken kostade mig bara 1300 ändå (i USA), så då kan jag leva med att ge den lite extra omtanke ;)
Jag valde den långa modellen, enligt marmot räcker den för 178 cm, och jag är 176. Den känns alldeles lagom för mig, så jag tror säkert att en woman regular (upp till 168 cm enl marmot) räcker bra för din del!
När jag letade sovsäck gick gränsen för vad den fick väga runt 1300 gram. Trestles och Maverick är väl annars i stort sett samma säck, fast Maverick är lite mer påkostad med lättare/effektivare fyllning och lättare/tåligare yttertyg. Det är 200 gram mot 700 spänn helt enkelt!
Jag hade iaf helt klart valt någon av marmotsäckarna framför haglöfarna. Tycker definitivt du ska satsa på en lite varmare säck. Att frysa är inte roligt! Visst _kan_ det bli för varmt, men det är lättare att reglera åt det hållet. Hade min Angelfire med ut i Arizonaöknen, då fick hon stanna i packpåsen om natten, och jag sov så gott så... ;)
Jag gillar Marmot, sovsäckarna verkar vara av bra kvalitet, inga dragkedjor som fastnar (som på alla znooz-säckar jag känner...), skönt innertyg (inte lika "sliskigt" som på tex znooz), och alla längder finns som höger och vänster. Vi har ett Marmot-tält också, även det känns genomtänkt och bra kvalitet.

Kikar lite på ryggsäckar jag också. har hittat en del tänkbara modeller, men ingenstans där jag kan prova dem. Blir antagligen götteborgare om en månad, så jag får väl ta en runda i de butiker ni pratat om. Var hade de bäst ryggsäcksutbud?

Hoppas du blev liiite klokare, om du inte redan investerat!


/Josefin
 
Re: Mer Marmot

sussilo; sa:
Hej!
Du är inne på rätt spår vad gäller sovsäck - Marmot! Jag har en Angelfire och sambon en Sawtooth, och vi är supernöjda båda två! Själv tycker jag dun är skönare, och säcken kostade mig bara 1300 ändå (i USA), så då kan jag leva med att ge den lite extra omtanke ;)
Jag valde den långa modellen, enligt marmot räcker den för 178 cm, och jag är 176. Den känns alldeles lagom för mig, så jag tror säkert att en woman regular (upp till 168 cm enl marmot) räcker bra för din del!
När jag letade sovsäck gick gränsen för vad den fick väga runt 1300 gram. Trestles och Maverick är väl annars i stort sett samma säck, fast Maverick är lite mer påkostad med lättare/effektivare fyllning och lättare/tåligare yttertyg. Det är 200 gram mot 700 spänn helt enkelt!
Jag hade iaf helt klart valt någon av marmotsäckarna framför haglöfarna. Tycker definitivt du ska satsa på en lite varmare säck. Att frysa är inte roligt! Visst _kan_ det bli för varmt, men det är lättare att reglera åt det hållet. Hade min Angelfire med ut i Arizonaöknen, då fick hon stanna i packpåsen om natten, och jag sov så gott så... ;)
/Josefin


Jo det blev faktiskt en exakt likadan säck som du har, fast kortare då. Dock fick jag betala betydligt mer. Kanska hade man kunnat hitta billigare på nätet eller så men det hade jag varken tid eller ork med. Har bara testat den i soffan än så länge men där är den superskön :). Vad är det för "extra omtanke" du ger den? Vad har man det lilla facket i botten till?
/Lotta
 
Re: Re: Mer Marmot

LottaD; sa:
Jo det blev faktiskt en exakt likadan säck som du har, fast kortare då. Dock fick jag betala betydligt mer. Kanska hade man kunnat hitta billigare på nätet eller så men det hade jag varken tid eller ork med. Har bara testat den i soffan än så länge men där är den superskön :). Vad är det för "extra omtanke" du ger den? Vad har man det lilla facket i botten till?
/Lotta


Nämen va skoj! Jag har bara använt min på en längre "tur" hittills, en månadslång resa i USA. Där blev det allt från 30-gradiga nätter i öknen till någon plusgrad vid snögränsen. Sov lika gott varje natt ;) Här hemma har det bara blivit korta turer hittills. Hoppas du blir nöjd!

Jo, eftersom dun är lite känsligare för fukt så ser jag helt enkelt till att undvika väta så gott det går, och vädra ur säcken ordentligt så ofta jag kan. För att öka livslängden på säckarna har vi oftast ett sovsäckslakan inuti. Och så förvarar jag dem alltid torrt och luftigt, packpåsen används enbart vid transport...
Det var väl mest det!

I den lilla fickan ska du ha Rolexen så klart! ;)

Förresten, var komforttempen -4,9 på den också, enligt nya systemet?
 
Re: Re: Re: Mer Marmot

sussilo; sa:
Jo, eftersom dun är lite känsligare för fukt så ser jag helt enkelt till att undvika väta så gott det går, och vädra ur säcken ordentligt så ofta jag kan. För att öka livslängden på säckarna har vi oftast ett sovsäckslakan inuti. Och så förvarar jag dem alltid torrt och luftigt, packpåsen används enbart vid transport...
Det var väl mest det!
Så ska man sköta alla sovsäckar, oavsett fyllning! :)

Vad gäller den nya temperaturgraderingsstandarden, EN13537, så har många utomeuropeiska märken inte hunnit anpassa sig än. Hittills pekar dock allting på att Marmot m.fl. amerikanska märken klarar sig bra.
Exakt vilka säckar man hunnit testa vet jag dock inte.
 
Re: Re: Re: Mer Marmot

[/QUOTE]
Jo, eftersom dun är lite känsligare för fukt så ser jag helt enkelt till att undvika väta så gott det går, och vädra ur säcken ordentligt så ofta jag kan. För att öka livslängden på säckarna har vi oftast ett sovsäckslakan inuti. Och så förvarar jag dem alltid torrt och luftigt, packpåsen används enbart vid transport...
Det var väl mest det!

I den lilla fickan ska du ha Rolexen så klart! ;)

Förresten, var komforttempen -4,9 på den också, enligt nya systemet?
[/QUOTE]
Har du den i en plastpåse också när den är i ryggsäcken?

Jahaa... det var för rolexen, borde jag ju kunnat lista ut :)

Har för mig att de sa att komforttemp. (kvinnor) var -3.7 enligt nya systemet. -9 med gamla.
 
Re: Re: Re: Re: Mer Marmot

LottaD; sa:
Har du den i en plastpåse också när den är i ryggsäcken?
Jag kan rekommendera en vattentät packpåse eftersom de håller bättre och är lättare att få helt täta. :)
Tatonka och Outdoor Designs har packpåsar som är relativt tunna och lätta samtidigt som de är hyfsat enkla att hitta i svenska butiker. Naturligtvis finns det sådana som är ännu lättare, t.ex. Integral Designs, men då får man beställa från något annat land...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.