Tips vid förbättring av luva till skaljacka

Min Bergans-skaljacka var så sliten så i somras köpte jag en ny.
Jackan är bra men luvan är kass (varför tänkte jag inte på det i butiken?).
Den gamla luvan gick att anpassa med tre resårsnören/cordlocks+ståltråd i skärmen medan den nya saknar ståltråd och bara har ett snöre i sig.
Både den gamla och den nya luvan sitter fast med blixtlås (olika tyvärr).

Antingen byter jag blixtlås och flyttar över den gamla luvan, eller så modifierar jag den nya luvan. Lutar åt att jag moddar den nya..

Jag löser det här själv men är det någon som kan tipsa om någon bra sida att få idéer från? Något bra-att-ha som jag ska sy dit när jag ändå håller på?:)

Kan även sy en ny men det känns svårare och det brukar vara smidigare att modda något befintligt..

kika

Titta runt på jackor i butiker, hur deras lösningar och idéer ser ut. (Det gjorde jag en gång, gick runt och tittade på och undersökte alla dyra skaljackor och köpte en ryggsäck sedan. Tror han i butiken klämde och kände igenom ryggsäcken minst två gånger innan jag fick den tillbaka... )

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Det är egentligen lite konstigt att så många luvor är värdelösa. Jag hittade en gång en jacka (en fiskejacka från Rapala har jag för mig det var) där luvan i princip var konstruerad som en keps upptill. En hård skärm och ett "utvändigt" band som man spände runt huvudet.

Men övriga detaljer på jackan gillade jag inte så det blev inget köp. Men det är konstigt att så många jackor idag inte har mer än ett snöre som man kan snöra ihop öppningen med...

Gör några testluvor i halvskala så får du en känsla för proportioner. Tycker personligen att luvor är svåra att rita mönster på. Har aldrig blivit bra utan en massa provningar.

Du kan ju inte lägga till nåt, så risken är att du gör jobbet förgäves. Jag hade bytt dragkedjan bara. Dragkedjor är standardiserade så det är bara att hitta en matchande och sticka på den.

Jag tror att det blir bra att sy in några justeringssnören i luvan som jag har.

Att byta dragkedja och flytta över den gamla luvan är naturligtvis enklast men inte roligast :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips