Tips Vålådalen-Storulvån

Vi ska vandra Vålådalen- Stensdalen- tjallingen -Storulvån. Jag har tre barn 7-15 år och en hund med mig. En övernattning inomhus i Stensdalen och en tältnatt före tjallingen. Har någon bra tips på tältplats? Har någon varit där nyligen koll på vattenläget? Tacksam för tips.

Vandringen genomförd med två lärdomar. Efter rastskyddet i stähtja följ tjallingån på sydsidan. Bra tältplatser och när man kommer ner i dalen var det tung vandrat på norrsidan pga av tät vegetation och djupa raviner bildade av forsarna från västra bunnerstöten. På sydsidan mindre vegetation och inga raviner, pga av mindre vatten. Vid bron över handölan vid tjallingen korsa direkt även om vägen lockar. Vadet vid fd bron nedströms mycket utmanande och avstängt av länsstyrelsen på grund av fara. Står skylt när man passerat till Storulvån sidan, borde suttit skylt på andra sidan också.

Annars var Stensdalen och Tjallingdalen fantastiska med fina vyer in över bunnermassiven och sen också sylarna i fjärran.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Mycket dåligt att det inte satt någon skylt om det i Vålådalen. Jag såg en i Helags, Vålådalen känns ju ännu mer relevant…

Ännu mer anmärkningsvärt är att vi ringde dessutom från Stensdalen till Storulvån och frågade om det gick att vada, varpå receptionen i Storulvån säger att det kommit vandrare den vägen nyligen, de borde kanske upplyst om länsstyrelsens information.

Jag gick turen nedan i sommar. Lämpligare/enklare hade nog varit att gå via Gåsen till storforsen och därifrån vidare.

1722257679496.png

HasseQ

Temp. avstängd
Ännu mer anmärkningsvärt är att vi ringde dessutom från Stensdalen till Storulvån och frågade om det gick att vada, varpå receptionen i Storulvån säger att det kommit vandrare den vägen nyligen, de borde kanske upplyst om länsstyrelsens information.

Om det går att vada eller inte får man bedöma själv, beror på hur mkt vatten det är. Eget ansvar. Finns inga "avstängda" vad.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips