Tips till nybörjare?

Hejsan! Niklas heter jag och är ny på Utsidan. Jag skapade en användare här i syfte att få inspiration till klättring och utvecklas som friluftsmänniska. Jag älskar natur och äventyr men har dessvärre inte aktiverat mig på flera år då arbete, studier, flyttar m.m. har tagit över en stor del av min tid.

Nu är jag dock sugen på att vända på detta och frigöra mer tid för nyttiga och roliga aktiviteter. Spontant känner jag att jag vill bli en mer seriös klättrare. Jag har provat på klättring vid ett antal tillfällen och det tycks vara min hemmaplan. Jag älskar adrenalinet vid höjder, tycker det är kul att lära mig kroppskontroll och jag föredrar träning med fokus på funktion och uthållighet.

Att ge sig an en ny sport kan dock kännas överväldigande och därför vänder jag mig till er vana klättrare som hänger på Utsidan. Vilka tips kan ni ge mig som underlättar min framfart nu i början och som verkligen stärker min motivation? Jag tänker mig att min fråga inte blir mer specifik än så eftersom jag är så pass ovan och inte har några preferenser än så länge. Sedan är det kul att låta ordet bli fritt. Kanske kan ni reflektera över er egen början och säga vad som var bra och vad som kunde varit bättre med den? :)
 
Välkommen hit, Niklas!

Mina fem öre:

  • Att känna att man utvecklas och lär sig saker brukar göra gott för motivationen. Det bästa sättet att lära sig grunderna är att gå en kurs. Om du siktar på att börja inomhus så rekommenderar jag att så snabbt som möjligt komma ut och klättra på riktig sten - det är då det blir roligt på riktigt.
(Själv började jag klättra när jag säsongade i Chamonix. Började inomhus mitt i vintern för att ha något att göra på vilodagarna, men så fort snön smälte i dalen började vi klättra ute. Blev upplärda av diverse, mer eller mindre onyktra, fransmän som klättrade tämligen stenhårt. På de tolv åren som gått sedan dess har jag gjort ganska få replängder inomhus.)


  • Rutiner brukar alltid hjälpa till. Pallra dig ut och klättra med jämna mellanrum så att du vänjer dig vid att du ska klättra si eller så ofta.
(Själv klättrar jag extremt regelbundet. Från mars till oktober, sedan viloperiod. Vissa hävdar att det är lite väl långa intervall, men det är ganska praktiskt att bli klen under vintern och börja klättra på samma grad varje vår - jag behöver ju aldrig hitta nya leder!)


  • Commita! Köp på dig prylar du inte behärskar (för att du då blir tvungen att lära dig det) och planera in klätterroadtripen i god tid. Har man något att se fram emot så blir det så mycket roligare att förbereda sig för det.
(Hmm... själv har jag alltid en klätterresa inplanerad men inte tusan börjar jag klättra inomhus för det. Nåja.

Lycka till! Och kom ihåg - riktigt, riktigt roligt blir det när du börjar lägga kil.
 
Välkommen hit, Niklas!

Mina fem öre:

  • Att känna att man utvecklas och lär sig saker brukar göra gott för motivationen. Det bästa sättet att lära sig grunderna är att gå en kurs. Om du siktar på att börja inomhus så rekommenderar jag att så snabbt som möjligt komma ut och klättra på riktig sten - det är då det blir roligt på riktigt.
(Själv började jag klättra när jag säsongade i Chamonix. Började inomhus mitt i vintern för att ha något att göra på vilodagarna, men så fort snön smälte i dalen började vi klättra ute. Blev upplärda av diverse, mer eller mindre onyktra, fransmän som klättrade tämligen stenhårt. På de tolv åren som gått sedan dess har jag gjort ganska få replängder inomhus.)


  • Rutiner brukar alltid hjälpa till. Pallra dig ut och klättra med jämna mellanrum så att du vänjer dig vid att du ska klättra si eller så ofta.
(Själv klättrar jag extremt regelbundet. Från mars till oktober, sedan viloperiod. Vissa hävdar att det är lite väl långa intervall, men det är ganska praktiskt att bli klen under vintern och börja klättra på samma grad varje vår - jag behöver ju aldrig hitta nya leder!)


  • Commita! Köp på dig prylar du inte behärskar (för att du då blir tvungen att lära dig det) och planera in klätterroadtripen i god tid. Har man något att se fram emot så blir det så mycket roligare att förbereda sig för det.
(Hmm... själv har jag alltid en klätterresa inplanerad men inte tusan börjar jag klättra inomhus för det. Nåja.

Lycka till! Och kom ihåg - riktigt, riktigt roligt blir det när du börjar lägga kil.

Många inspirerande och bra tips. Tack Oscar!

Jag är bosatt i Umeå och tänkte till att börja med gå till IKSU (känd sporthall) och klättra. Ryktet säger att det är lätt att bekanta sig med nya klättrare där och det känner jag är en förutsättning för att lära mig nya saker. Kanske att jag går en kurs inledningsvis, precis som du tipsar om. Där är ju också chansen stor att man träffar människor på samma nivå.

När det gäller prylar att köpa så känns kanske skor mest aktuellt i dagsläget? Såvida jag inte väljer att låna då. Men det är ju alltid mer motiverande att äga sina egna prylar. Vad beträffar klädsel så fungerar väl det mesta? Det tycks finnas något överskridande "klättringsmode" när jag tittar på bilder på vana klättrare. Jag kan inte sätta fingret på vad det är för klädsel exakt, men den känns alltid igen på något sätt. Har också sett allt fler som klättrar i sexiga tights. Vet inte om jag vågar ta det steget riktigt ännu dock. ;)

I övrigt håller jag med dig om utomhus. Jag har inte klättrat många gånger ute i det fria, men de gånger jag har gjort det så har det varit väldigt minnesvärda upplevelser. Särskilt då vi har gjort upp någon eld och lagat god mat samtidigt.
 
Jag började själv för några månader sedan och följande har fungerat bra för mig:

- Klättra så mycket som möjligt
- Klättra med så många olika människor som möjligt
- Prova bouldering och replklättring, se vad som känns roligast
- Var inte rädd för att köra helt själv (främst bouldering). Underlättar enormt om man kan dra precis när man känner för det så får folk följa med om de vill istället för att behöva planera i förväg. De flesta klätterställen är väldigt sociala om man nu får för sig att man vill prata med någon.

Vad gäller utrustning är ett par skor det absolut viktigaste. Beroende på hur svettig du blir om händerna kan krita vara ganska viktigt det med (tror man tenderar att använda mer än man behöver egentligen).
 
Du har ju "Umeå klätter- och högfjällsklubb" som är en väldigt aktiv klubb.


https://www.facebook.com/groups/385703788222/

Den kände jag inte alls till. Tack för tipset!

Jag började själv för några månader sedan och följande har fungerat bra för mig:

- Klättra så mycket som möjligt
- Klättra med så många olika människor som möjligt
- Prova bouldering och replklättring, se vad som känns roligast
- Var inte rädd för att köra helt själv (främst bouldering). Underlättar enormt om man kan dra precis när man känner för det så får folk följa med om de vill istället för att behöva planera i förväg. De flesta klätterställen är väldigt sociala om man nu får för sig att man vill prata med någon.

Vad gäller utrustning är ett par skor det absolut viktigaste. Beroende på hur svettig du blir om händerna kan krita vara ganska viktigt det med (tror man tenderar att använda mer än man behöver egentligen).

Kul med någon som också är relativt ny. Hur gick du till väga för att hitta rätt skor? Lånade du från något lokalt klätterställe och kände dig fram? I dagsläget känner jag mig inte alls säker på vad jag borde köpa.
 
Kul med någon som också är relativt ny. Hur gick du till väga för att hitta rätt skor? Lånade du från något lokalt klätterställe och kände dig fram? I dagsläget känner jag mig inte alls säker på vad jag borde köpa.

Jag gick till lokal butik (Addnature på Birger Jarlsgatan i Stockholm). De har ganska stort utbud och några klättergrepp på en vägg så man kan pröva hur de sitter, rep i taket för att testa selar etc. Innan jag gick dit hade jag läst en massa på nätet, både på forum och recensioner.

Men i slutändan provade jag 4-5 par och tog de som kändes bäst. 2 modeller var jag nyfiken på, de andra var tips från butikspersonal. Har inte ångrat mig.

Överlag tror jag det absolut bästa är att bara ta sig till en lokal butik, pröva lite olika och så köra på något. Kan inte säga att min tidigare research egentligen gav någonting, det handlar ju mest om vad som råkar sitta bra på just din fot.
 
Jag gick till lokal butik (Addnature på Birger Jarlsgatan i Stockholm). De har ganska stort utbud och några klättergrepp på en vägg så man kan pröva hur de sitter, rep i taket för att testa selar etc. Innan jag gick dit hade jag läst en massa på nätet, både på forum och recensioner.

Men i slutändan provade jag 4-5 par och tog de som kändes bäst. 2 modeller var jag nyfiken på, de andra var tips från butikspersonal. Har inte ångrat mig.

Överlag tror jag det absolut bästa är att bara ta sig till en lokal butik, pröva lite olika och så köra på något. Kan inte säga att min tidigare research egentligen gav någonting, det handlar ju mest om vad som råkar sitta bra på just din fot.

Då ska jag bege mig ut och leta lite då. Men jag antar att man hittar bäst priser på nätet?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Denkan Nyflyttad till Hbg söker klätterkamrat, tips på bouldering i Hbg? Klättring allmänt 0
wberg2 Tips om rep och sele till grymt ringrostig! Klättring allmänt 3
GranenGran Tips present klättring Klättring allmänt 2
Yagami Tips på nybörjarskor som passar mina fötter Klättring allmänt 3
plupp27 Tips på sportklättring mellan Stockholm och Åre? Klättring allmänt 3
busnicke Tips på klättring Klättring allmänt 2
NaturBoel Tips på bra klätterbyxor Klättring allmänt 13
gnobit Köpa klättersele - tips? Klättring allmänt 5
stattin82 Tips på Norge Klättring allmänt 4
qwert Erfarenhet /Tips av tradklättring på kalksten Klättring allmänt 8
simonrudberg Tips på klättring Spanien Klättring allmänt 2
cake Söker tips på klätterweekendresmål Klättring allmänt 4
gahne Råd och tips om Ailefroide Klättring allmänt 7
Surbjörn Tips på klippa Bålsta/Enköpingstrakten. Klättring allmänt 0
Ternblad Tips på rep? Klättring allmänt 1
Viktor Gyllenberg Klättring Norge, tips. Klättring allmänt 7
Lull Tips på klättring i Soca - Slovenien? Klättring allmänt 0
fridaelinor Klättring i Barcelona - tips önskas! Klättring allmänt 1
jomeon02 Tips på bultade multipitch i Norge. Klättring allmänt 20
SMR Tips på klippklättringskurser Klättring allmänt 9
Jonas__E TV-tips Klättring allmänt 53
johnliungman Tips på länkar om forskning kring säkerhet sökes Klättring allmänt 11
Iotef_kc Klättringsresa tips Klättring allmänt 2
G.S WEBTV-tips, Norges bästa klättrare Klättring allmänt 1
Mike C Söker specifika tips på leder och klippor runt Sthlm. Klättring allmänt 16
Smultronfagre Tips inför klättringsroadtrip USA Klättring allmänt 5
Iggle Tips önskas, repbroms för topprep Klättring allmänt 24
zardoz Tips för USA resa. Klättring allmänt 6
johnliungman Tips på klättercamp i Dolomiterna? Klättring allmänt 3
fredrik.markussen Tips om sele Klättring allmänt 11
Charli28 Tips på klättring i södra Norge Klättring allmänt 9
davcel Tips på klättring i fjällen för nybörjare Klättring allmänt 5
Charli28 Tips på klättring i norra europa (ej norden) Klättring allmänt 7
magwo Tips på skor? Klättring allmänt 14
johnliungman Tips på långa tradturer i alperna? Klättring allmänt 6
Mike C Tips på fina välsäkrade trad 6 och 6+ i eller i närheten av Sthlm? Klättring allmänt 8
desmo79 Vad menar Beal? Tips på rep? Klättring allmänt 41
Visenten Några tips för utepremiär i Stockholmstrakten? Klättring allmänt 20
Charli28 Tips om bra bok om teknikövningar Klättring allmänt 8
Mike C Tips ang borttagning av bultar Klättring allmänt 10
Ebd Tips på klättersemester för nybörjare? Klättring allmänt 4
desmo79 Tips på långa och enkla leder i USA (västkust) Klättring allmänt 11
utemänniska Tips på bra klippor i Sverige för engelsmän Klättring allmänt 5
ctve8n Köpa lite prylar - ge mig tips på butiker Klättring allmänt 15
mariap Chiang Mai och Krabi?? tips?? Klättring allmänt 2
michaelsson Tips på en varm vinter-klätterresa Klättring allmänt 0
svebur Någon med tips om Ponte Brolla? Klättring allmänt 3
adventure_transport DOLOMITERNA-via ferratta tips! Klättring allmänt 7
Vittra Söker tips på klättring i Asien Klättring allmänt 1
Pialin Tips på klippklätterkurs Klättring allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.