Tips tack!

Medmänniskor, godafton.
Jag håller på och planerar min första vintertur. Jag tänkte åka till Sylarna och Helags och kanske avsluta i Vålådalen. Jag kommer att göra vinterturer i min omnejd, Gävle och Älvdalen innan ovan nämnda tur och på så sätt skaffa mig lite erfarenhet, men man funderar ju och vill ha snabba svar...

1. Jag kommer nog att mestadels bo i mitt Nammatj. Jag funderar på hur man t ex torkar sina kläder, skor etc. I vissa böcker står det att man MÅSTE stoppa ner sina pjäxor i SOVSÄCKEN... Är detta verkligen förnuftigt? Är det inte bättre att dra i gång brännaren?

2. Bör man införskaffa en dunjacka, eller klarar man kylan med fler underställ och fleece? (Jag är student= begränsad ekonomi).

3. Jag är förstås tacksam för övriga tips på hur man klarar kylan, matlagningen, hygienen etc.

/Daniel
 
Torkning

Jag skulle starkt avråda dig från att torka saker i sovsäcken. Visst har jag värmt ett par byxor minuterna innan jag tar på mig dem i sovsäcken men var lite försiktig med sådanna saker. Jag brukar tömma ryggsäcken och sedan stoppa in fotänden av sovsäcken. Sedan stoppar man en pjäxa på var sida om fotänden i sovsäcken. Detta är bra för om pjäxorna är stelfrusna är det svårt att arbeta och få upp värmen på morgonen när det är som kallast på dygnet.
Kläderna ska torkas på kroppen.
Jag skulle rekommendera dig att köpa en dunjacka. Den slänger man på så snabbt när man slutar arbeta tex vid lång och kort rast. Den är ju också säkerhet grej.

Det är också bra att ha ett par yllesockor i sovsäcken och en mössa som du endast sover i.
Mvh Per
 
Rota lite i arkivet

så hittar du många bra tips.

Det överlägset bästa sättet att torka kläder är att slippa! Ofta är det svetten som är boven och det undviks genom att anpassa klädseln. Ta av dig lite mer än du tror behövs när du startar skidturen. Du kommer bli varm rätt fort ändå med vinterpackning i bagaget. Vill du av någon anledning (tex vind) inte ta av dig mer plagg får du lugna ner tempot. Jag har för mig att blöta kläder kyler sådär 250 gånger fortare än torra, men det är ett par år sedan jag läste om det. Att torka med kroppsvärmen går utmärkt och är det riktigt kallt rekommenderar jag definitivt kängorna i sovsäcken. Att slösa bränsle på att torka kläder har ärligt talat aldrig fallit mig in.

Klara kylan? Ja, det är ju lager på lager som gäller. Glöm dock inte att ofta är det rätt varmt om det inte vore för vinden, så inte alltför varma vindtäta plagg är ofta guld värt. Vid raster behöver du något ordentligt varmt och då kommer en riktig dunjacka väl till pass (inte de där som skall se snygga ut till after-ski). Den skall ha mycket och bra dun och inga genomgående sömmar (tex Fjällräven Expedition). Ser du ut som Michelingubben i spegeln har du hittat rätt! En budgetlösning, förutom att leta efter en begagnad dunjacka, kan kanske vara att skaffa försvarets vindrock. Ytterligare ett knep att hålla sig varm vid raster är att skicka din adress till mig (christer.bratt@paroc.com), så skickar jag en bit (30x30x5 cm) rosa-lila plastisolering att stå på. Den värmer suveränt!

Hygien? Ärligt talat klarar du dig i månader utan en dusch (speciellt om du undviker att svettas). Fast du kommer att frysa mindre om du byter kalsonger och underställ ungefär en gång i veckan. Passa också på att tvätta av skrev och armhålor med ett par dagars mellanrum, så kommer du snart att upptäcka hur iskallt vatten piggar upp!
 
Hmm visst någon annan som hann svara när jag författade

Tjenare Per,

Jag är nyfiken på varför du inte gillar kängor i sovsäcken. Och lite bakom tanken att stoppa dem i ryggsäcken bredvid sovsäcken. Räcker värmen från fossingarna för att hålla dem hyggligt mjuka även vid rejäla minusgrader, trots att ryggsäcksväven är tunn?

Jag brukar lägga mina i sovsäckspåsen och ha dem nere vid fötterna i sovsäcken. (Självklart skakar jag bort snön ordentligt innan.) Då är de mjuka och lätta att få på även vid sådär -40. Dessutom håller de en temperatur i närheten av mina tår som inte får så mycket motion (=värme) medan jag lagar till frukosten.
 
svar

Hejsan Christer
Någon minut före.
Ryggsäcken ger lite extra värme åt fötterna och så förlänger det liggunderlaget. I igloo eller snöka så är det ju sällan mindre än -5 C. Visst ibland har jag en kängorna i sovsäcken men det är ju för att undvika onödig fukt i sovsäcken. Själv äter jag frukost med underkroppen kvar i sovsäcken. Man kanske kan ha pjäxorna i sovsäcksöverdraget utanför sovsäcken.
mvh Per
 
Sovsäcken? Aldrig!

Jag skulle aldrig i livet få för mig att stoppa ner mina stora, hårda, snöiga pjäxor i min sköna sovsäck! Där vill jag ligga och sova varmt och bekvämt, och det finns definitivt inte plats för ett par stora skidpjäxor. Jag har vintertältat i 15 år och aldrig haft pjäxorna i sovsäcken.

Peter
 
Om du vill spara lite pengar... köp en Marmot dunväst på Sportsnet. En dunväst räcker gott och väl, du sparar, plats samt vikt mot en stor jacka...

Testa och pruta på Sporsnet, det kan löna sig... ;-)

MVH
Jmlove

http://www.sportsnet.se
 
Pjäxorna i säcken

Först vill jag bara påpeka att Johan Söderström svarat på denna tråd (även om han missade att trycka på "svara detta inlägg")
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=9637

Inte heller jag brukar stoppa in kängorna i sovsäcken på vintern. Istället stoppar jag som Johan innersulorna och även skosnörena i sovsäcken. För mig är det en fråga om en natts irritation över kängorna i sovsäcken eller 15 minuters kalla kängor på morgonen. Kom ihåg att knyta om pjäxorna när de värmts upp.

Dock så var min medtältare på senaste turen mindre glad över att stoppa ner fötterna i iskalla kängor på morgonen. Han påstår att hans italienska läder blir hårt som sten. Så han körde med kängorna i sovsäcken och det fungerade bra. Men hans sovsäck är också rymligare än min.

Bara för att jag just läst en rolig bok tänkte jag citera hur Hillary och Tensig gjorde med sina kängor dagen innan de skulle bestiga Everest. Hillary är den som berättar:
"... Sedan överlagde jag med mig själv hur jag skulle göra med skorna. Under dagen hade fötterna blivit alldeles våta av svett, så jag tog på mig torra strumpor. Jag var inte säker på om jag skulle ha skorna på mig inne i sovsäcken och ha det obekvämt på natten och få varma skor på morgonen, eller om jag skulle ha det skönt på natten och få frusna skor. Köttet var svagt och jag beslöt mig för en skön natt. ..."

"... Jag undersökte mina skor. Som jag förutsett, var de alldeles stelfrusna och det var omöjligt att få dem på sig. Här måste man tydligen tillgripa radikala medel, så jag satte fotogenköket mellan knäna och började steka skorna vid den starka elden. Utan att blinka uthärdade jag lukten av svett, läder och gummi och höll på med denna kraftiga behandling tills jag slutligen fick ett par skor som visserligen var lite svedda med åtminstone tillräckligt mjuka för att lätt tas på. ..."

Lycka till,

/Jonas U
 
Kängor i sovsäcken

Jag har provat båda sorterna. I början hade jag kängorna i sovsäcken i hopp om att de skulle hållas torra. Det funkade sisodär, så på senare år brukar jag ha dem utanför. Det behövs mer än en sovsäck för att torka ett par kängor som är blöta av svett eller fuktig snö. Om jag bara hade en varmare sovsäck kanske jag skulle fundera på att få ner kängorna i säcken under riktigt kalla nätter, men då brukar jag proritera värmen om kroppen.

Profsen (skinnarmo etc) brukar undvika problemet genom att aldrig bli blöta. Utifrån blir polarkilllarna aldrig böta för det är så djävla kallat. Svetten är svårare och de brukar de lösa med en plastpåse i skon. Är et någon som har provat detta?? Vilken sorts påse använder de (fryspåsar kanske....)??

/Jakob
 
i95_lab; sa:
Profsen (skinnarmo etc) brukar undvika problemet genom att aldrig bli blöta. Utifrån blir polarkilllarna aldrig böta för det är så djävla kallat. Svetten är svårare och de brukar de lösa med en plastpåse i skon. Är et någon som har provat detta?? Vilken sorts påse använder de (fryspåsar kanske....)??

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=735

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=4937

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=6646
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niklaz Lite bredare skidor för jakt och turåkning i fjällen - tips tack Turskidåkning 5
loljonas Tips destination v 16-17 Turskidåkning 1
Apelsinjos Tips på dagstur från Stendalsstugan? Turskidåkning 4
stormfrog Tips och råd för vintertur med hund i djup lössnö? Turskidåkning 1
Solstigen Tips på enkel tur nära Göteborg? Turskidåkning 2
Fjorr Tips på skidjacka byxa för turskidåkning Turskidåkning 2
vandrafjäll Mer tips än tur, Sarek 2022 Turskidåkning 11
kmsellin Tips på långa stighudar till Åsnes Amundsson Turskidåkning 3
Mrahvin Tips för påsktur Unna Allakas, Hunddalen m.m. Turskidåkning 13
Lovan Tips på boende i Grövelsjön längåkning Turskidåkning 4
Maalla Tips för smartare tågbokning till vinterfjällen efterlyses Turskidåkning 11
lawe Tips på bra längdåkningsställen i Norge Turskidåkning 1
Moga Dagstur Jokkmokk, tips? Turskidåkning 3
Herr A Tips på ny tur i vinter Turskidåkning 9
Almgren Fjällskidor, tips Turskidåkning 10
KimmyA Tips för första skidturen Turskidåkning 12
vandrafjäll Lite tidigt kanske, men önskar tips på extrem vintertur Turskidåkning 19
szvinto Tips på tur i södra Norge/Sverige Turskidåkning 5
silverjuggler Tips fjälltur en vecka mars? Turskidåkning 7
plupp27 Tips på topptursbindningar Turskidåkning 6
arvidl Era bästa tips för tälttur med hund Turskidåkning 9
Moga Tips på varma turskidpjäxor? Turskidåkning 8
Snowtigher Tips vid skavsår av pjäxor Turskidåkning 14
skogsmulle101 Köpa turskidor - tips? Turskidåkning 8
evinrude Ont i ögonen efter en dag på fjället - tips på glasögon mm Turskidåkning 19
vandrafjäll Önskar tips på 8-10 dagars tur i februari Turskidåkning 6
Glännman Tips på turskidetur mellan stugor påsken 2017 Turskidåkning 4
Niludde HJÄLP, behöver tips på bra skidskor (BC)... Turskidåkning 4
Jmhe Tips på 3-4 dagars tur Turskidåkning 0
magnus.janson_hp.com Tips på tur i Kebnekaisefjällen Turskidåkning 0
mosbricka Tips Rapadalen i påsk Turskidåkning 3
johza Önskar tips på tälttur med tonåringar i Jotunheimen Turskidåkning 1
Pertre Tips/hjälp för tur Abisko - Unna Allakasstugorna - Hunddalshytte - Beisfjord Turskidåkning 5
Newlin Skårki - Aktse om 2 vk tips? Turskidåkning 1
camlun Söker tips på tur Turskidåkning 24
lokatten Tips om bra turskida önskas Turskidåkning 13
AndersOleander Tips på barnvänliga skidturer i södra norge med markerade leder Turskidåkning 3
em.thelander Råd o tips inför skidköp Turskidåkning 7
camlun Önskar tips på stugtur i påsk Turskidåkning 18
jolut Skavsår av Alpina 1550, tips? Turskidåkning 12
annakari Skavsårs tips Turskidåkning 10
ricke Önskar tips på valningsfria turskidor med stålkant Turskidåkning 2
brigitte Tips på turer/böcker Turskidåkning 1
sofiah Tips önskas! Tur/längdskidor i närheten av E20 mellan Gbg och Laxå? Turskidåkning 2
Rapps Tips för vintertur Turskidåkning 3
fson Snöskor i låglandet - erfarenheter o tips? Turskidåkning 22
KarinElisabet Längdskidåkning Dolomiterna_ tips Turskidåkning 2
MartinR Tips på glaciärkurser i vinter Turskidåkning 0
peter1969 Behöver tips på ett bra område.... Turskidåkning 0
Hemskis Tips på 8 mils skidtur i Vindelfjällen Turskidåkning 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.