Tips tack!

Medmänniskor, godafton.
Jag håller på och planerar min första vintertur. Jag tänkte åka till Sylarna och Helags och kanske avsluta i Vålådalen. Jag kommer att göra vinterturer i min omnejd, Gävle och Älvdalen innan ovan nämnda tur och på så sätt skaffa mig lite erfarenhet, men man funderar ju och vill ha snabba svar...

1. Jag kommer nog att mestadels bo i mitt Nammatj. Jag funderar på hur man t ex torkar sina kläder, skor etc. I vissa böcker står det att man MÅSTE stoppa ner sina pjäxor i SOVSÄCKEN... Är detta verkligen förnuftigt? Är det inte bättre att dra i gång brännaren?

2. Bör man införskaffa en dunjacka, eller klarar man kylan med fler underställ och fleece? (Jag är student= begränsad ekonomi).

3. Jag är förstås tacksam för övriga tips på hur man klarar kylan, matlagningen, hygienen etc.

/Daniel
 
Torkning

Jag skulle starkt avråda dig från att torka saker i sovsäcken. Visst har jag värmt ett par byxor minuterna innan jag tar på mig dem i sovsäcken men var lite försiktig med sådanna saker. Jag brukar tömma ryggsäcken och sedan stoppa in fotänden av sovsäcken. Sedan stoppar man en pjäxa på var sida om fotänden i sovsäcken. Detta är bra för om pjäxorna är stelfrusna är det svårt att arbeta och få upp värmen på morgonen när det är som kallast på dygnet.
Kläderna ska torkas på kroppen.
Jag skulle rekommendera dig att köpa en dunjacka. Den slänger man på så snabbt när man slutar arbeta tex vid lång och kort rast. Den är ju också säkerhet grej.

Det är också bra att ha ett par yllesockor i sovsäcken och en mössa som du endast sover i.
Mvh Per
 
Rota lite i arkivet

så hittar du många bra tips.