Snöskor i låglandet - erfarenheter o tips?

Har funderingar på att skaffa snöskor för att använda i skogen snörika vintrar här nere i Mälardalen. Tanken är att de ska ersätta skidorna när skogen för snårig och kuperad/blockrik.

Själv har rätt snålt med erfarenheter av snöskor, någon som har några tankar att delge eller tips på vettiga modeller? Helst vill jag förstås köpa nåt som finns i lager hos svenska återförsäljare, t.ex. Skogma, Addnature, Outnet eller Naturkompaniet.

Per
 
Lite OT, men hur är snöskor jämfört med ett par träskidor? (typ tegsnäsare) Har aldrig testat snöskor, men spontant gissar jag att snöskorna är bättre på följande punkter:

* Mindre att trassla in sig i diverse sly med
* Ännu mindre risk att hasa baklänges nerför nån brant (den är rätt liten på tegsnäsarna redan)
* Man behöver inte ha stavar

och sämre på följdande:
* Sämre bärighet (förmodligen *mycket* sämre bärighet med moderna "små" snöskor?)
* Jobbigare?
* Du kan inte hasa utför branter som går åt rätt håll heller ;).

Tacksam för kommentarer, lite nyfiken...
 
..spontant gissar jag att snöskorna är bättre på följande punkter:

* Mindre att trassla in sig i diverse sly med
* Ännu mindre risk att hasa baklänges nerför nån brant (den är rätt liten på tegsnäsarna redan)
* Man behöver inte ha stavar

Det är precis de fördelarna jag är ute efter - plus den att de blir lättare och smidigare att hantera när det inte går att ha dom på fötterna för att terrängen är för jävlig. (förstås också enklare att ta med snöskor i bilen)
 
Några erfarenheter från olika snöskor. Inte bara dåligt med hasegenskaperna neråt, vid växlande skare och drevsnö kan det vara svårt att komma uppåt oxså med vissa.
Otränad med snöskor upptäcker du speciellt dan efter en del små muskler du inte tränat på länge.
Lätta snöskor med stor area uppskattas. Små snöskor är ett skämt.
Plast och aluminumraar må se bra ut i affären och på heltäckningsmattan men hur lagar du dem ute i skogen?
I brist på vekar att knyta bindning av så gå till bandavdelningen i symaskinsaffären. Persiennlina köper du på bobin i skeppsboden eller hos persiennfabrikören.
Grangrenssnöskor är riktigt bra, billiga och lätta. DIY
 
Anneli Wester har skrivit en del på sin blogg om snöskor i bergsterräng. Kontentan är att skor med runda rör i ramen lätt börjar glida i backen pga dåligt fäste. Hon har själv ett par med stående metallprofil som fäster bättre i snön.
Har ett par billiga från Jula som jag testat, funkar hyfsat men förhållandena var också svåra - halvmeter pudersnö med dålig bärighet.
 
Jag går med ett par TSL och tycker det fungerar utmärkt. Har gått både till fjälls och i tätare skog och det är ett trevligt sätt att ta sig fram. Givetvis är det smidigare och mer energisnålt att åka skidor vid längre förflyttningar men jag har nog aldrig sett snöskor som en ersättning för skidor utan snarare som ytterligare ett medel för transport i snön.

De är smidiga att ta med sig och fixar lite annan terräng än ett par skidor.
 
Jag har ingen större erfarenhet utav olika snöskor men de som jag använder fungerar alldeles utmärkt. Perfekt när det är riktigt kuperat och i snårig skog typ Kolmården (hemmaplan)
Om vi nu skulle råka få en tredje "riktig" vinter så kommer jag att prova med att dra pulkan med rep istället för skackel i skogen, för att minska svängradien, vi får se.
Tyvärr så verkar de inte säljas längre och det var ju synd för mer snösko för pengen får man nog inte...

http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=2614&all=1

f820fc9636d5230abce0e1560b1293a8.jpg
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...