Skavsårs tips

HJÄLP!!!
Jag har varje år fått skavsår på olika ställen på fötterna när jag åker skidor på tur.
Jag har testat det mesta, Tejpa innan, skavsårsplåster innan/samma dag, tejpa upppå benet och in under foten men det hela slutar med att tejpen sakta kavlar neråt eller att den blottnar upp och lossnar. Så sker också med skavsårsplåstret.
Har också provat olika strump och sock varianter. Så som 2 strumpor med inner socka av ull, nylondamstrumpa och en tunn eller tjock socka utanpå. Givetvis har jag testat med bara en socka.
Största problemet är nog att jag blir våtvarm om fötterna o det gör att inget sitter kvar.

Jag undrar om någon har någon annan lösning på problemet???:cool:
 
Du kanske redan testat detta, men mitt universaltips är:
Låt fötterna bygga på hud sakta. Nya skor/säsongsskor är ju "främlingar" för foten, och de nöter där huden är tunn och känslig.
Detta gör man genom att ta en kortare sväng när säsongen börjar. Löjligt kort, kanske 10 minuter. Håll hårt på detta och sluta även fast det känns bra.

Upprepa detta varje dag under en vecka, varpå huden sakta byggs på.
Sen kan man öka och köra litet hårdare.
 
Kan fuktspärr vara lösningen?
Nylonstrumpa närmast foten, plastpåse och sedan skidsockan ytterst. På så sätt slipper du den fuktiga sockan som skaver på foten.
Foten är plaskvåt när man kommer fram, men pjäxa och strumpor är torra så det är bara att ta påse och nylonstrumpa, torka foten och stoppa ner i torr och varm pjäxa.
 
Andra pjäxor...

kanske har du testat andra fabrikat ?
Men annars är det ju med pjäxor som med kängor, vissa fabrikat passar vissa fötter bättre osv.
Jag var tvungen byta från Alpina till Crispi t.ex.
 
Tejpa kvällen innan

Det finns en elastisk bred tejp på apoteket, jag började använda denna i lumpen (för massor av år sedan) och använder den fortfarande. Trots sjöblöt om fötterna, barfota genom jokk, tvådagars bergsmarathon etc. så sitter tejpen kvar (kom ihåg att raka benen före...). Oftast har jag klarat mig med samma tejp under hela turen, sedan gör det ont när den ska bort, MEN den sitter och gör sitt jobb.

Jag brukar tejpa under foten, precis där tårna börjar och upp på baksidan upp till halva vaden, därefter tejpar jag även under tramptynan "nästan" hela vägen runt så att utrymme finns för att foten kan svälla under vandring. Vid riktig hård påfrästning brukar jag även tejpa stortån.

De gånger jag är utan brukar jag närmast använda en strumpa som är tovad i underdel (typ försvarsmakten gråa eller Craft "vinterskidsocka"). Vintertid brukar jag på denna använda systemets påse (tål mycket) som fuktspärr och slippa få ut fukten i tjocksockan.

Lycka till!
 
Skor brukar vara hårdare än fötterna. Passar inte grejorna så blir resten inte bättre.
Tejper som andas och sitter fast finns. Med fryspåsar runt fot med tejp och ankelsock i nylon håller sig sockarna, en tunnare och en tjockare torra. Friktionen vid fotrörelserna blir mellan sockorna.
Ombytes nylonsockar och nya fryspåsar fyller ringa.
go tur
 
Sandpapper

HJÄLP!!!
Jag har varje år fått skavsår på olika ställen på fötterna när jag åker skidor på tur.
Jag har testat det mesta, Tejpa innan, skavsårsplåster innan/samma dag, tejpa upppå benet och in under foten men det hela slutar med att tejpen sakta kavlar neråt eller att den blottnar upp och lossnar. Så sker också med skavsårsplåstret.
Har också provat olika strump och sock varianter. Så som 2 strumpor med inner socka av ull, nylondamstrumpa och en tunn eller tjock socka utanpå. Givetvis har jag testat med bara en socka.
Största problemet är nog att jag blir våtvarm om fötterna o det gör att inget sitter kvar.

Jag undrar om någon har någon annan lösning på problemet???:cool:

Mitt tips är att ett tag innan man ska iväg använda slipsvamp ett antal gånger innan avfärd. Själv har jag bara problem på sommaren. Sandaler osv utan häl och sedan ned i kängor inte konstigt man får skavsår.

Ex.
http://www.clasohlson.com/se/Flexibel-slipsvamp/Pr407519000
 
Mitt tips är att ett tag innan man ska iväg använda slipsvamp ett antal gånger innan avfärd. Själv har jag bara problem på sommaren. Sandaler osv utan häl och sedan ned i kängor inte konstigt man får skavsår.

Ex.
http://www.clasohlson.com/se/Flexibel-slipsvamp/Pr407519000

Låter misstänkt lik en fotfil
http://www.apoteket.se/privatpersoner/common/search.aspx?q=fotfil

Är fotens skinn hårt bör man fila lite direkt efter dusch/bad då huven är uppmjukad/uppluckrad.

/Patrik, som undvikt skav mha leukoplast
http://www.apoteket.se/privatpersoner/common/search.aspx?q=leukoplast
Röd rulle förr i metal - nu i plast: vanlig brun plåstertejp även om vissa årgångar av tejpen har sämre klister som man trampar genom bruna väven och istället återfinner i strumpan efter någon/några dagar men väven brukar sitta kvar ändå - glöm inte klippa bort överskottet av häfta vid konvexa utbuktningar t ex hälen
Men mina fötter svettas inte floder och jag använder bara fuktspärr (1 kr per fot från systembolaget) efter skridskoplurr
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
loljonas Tips destination v 16-17 Turskidåkning 1
Apelsinjos Tips på dagstur från Stendalsstugan? Turskidåkning 4
stormfrog Tips och råd för vintertur med hund i djup lössnö? Turskidåkning 1
Solstigen Tips på enkel tur nära Göteborg? Turskidåkning 2
Fjorr Tips på skidjacka byxa för turskidåkning Turskidåkning 2
vandrafjäll Mer tips än tur, Sarek 2022 Turskidåkning 11
kmsellin Tips på långa stighudar till Åsnes Amundsson Turskidåkning 3
Mrahvin Tips för påsktur Unna Allakas, Hunddalen m.m. Turskidåkning 13
Lovan Tips på boende i Grövelsjön längåkning Turskidåkning 4
Maalla Tips för smartare tågbokning till vinterfjällen efterlyses Turskidåkning 11
lawe Tips på bra längdåkningsställen i Norge Turskidåkning 1
Moga Dagstur Jokkmokk, tips? Turskidåkning 3
Herr A Tips på ny tur i vinter Turskidåkning 9
Almgren Fjällskidor, tips Turskidåkning 10
KimmyA Tips för första skidturen Turskidåkning 12
vandrafjäll Lite tidigt kanske, men önskar tips på extrem vintertur Turskidåkning 19
szvinto Tips på tur i södra Norge/Sverige Turskidåkning 5
silverjuggler Tips fjälltur en vecka mars? Turskidåkning 7
plupp27 Tips på topptursbindningar Turskidåkning 6
arvidl Era bästa tips för tälttur med hund Turskidåkning 9
Moga Tips på varma turskidpjäxor? Turskidåkning 8
Snowtigher Tips vid skavsår av pjäxor Turskidåkning 14
skogsmulle101 Köpa turskidor - tips? Turskidåkning 8
evinrude Ont i ögonen efter en dag på fjället - tips på glasögon mm Turskidåkning 19
vandrafjäll Önskar tips på 8-10 dagars tur i februari Turskidåkning 6
Glännman Tips på turskidetur mellan stugor påsken 2017 Turskidåkning 4
Niludde HJÄLP, behöver tips på bra skidskor (BC)... Turskidåkning 4
Jmhe Tips på 3-4 dagars tur Turskidåkning 0
magnus.janson_hp.com Tips på tur i Kebnekaisefjällen Turskidåkning 0
mosbricka Tips Rapadalen i påsk Turskidåkning 3
johza Önskar tips på tälttur med tonåringar i Jotunheimen Turskidåkning 1
Pertre Tips/hjälp för tur Abisko - Unna Allakasstugorna - Hunddalshytte - Beisfjord Turskidåkning 5
Newlin Skårki - Aktse om 2 vk tips? Turskidåkning 1
camlun Söker tips på tur Turskidåkning 24
lokatten Tips om bra turskida önskas Turskidåkning 13
AndersOleander Tips på barnvänliga skidturer i södra norge med markerade leder Turskidåkning 3
em.thelander Råd o tips inför skidköp Turskidåkning 7
camlun Önskar tips på stugtur i påsk Turskidåkning 18
jolut Skavsår av Alpina 1550, tips? Turskidåkning 12
ricke Önskar tips på valningsfria turskidor med stålkant Turskidåkning 2
brigitte Tips på turer/böcker Turskidåkning 1
sofiah Tips önskas! Tur/längdskidor i närheten av E20 mellan Gbg och Laxå? Turskidåkning 2
niklaz Lite bredare skidor för jakt och turåkning i fjällen - tips tack Turskidåkning 5
Rapps Tips för vintertur Turskidåkning 3
fson Snöskor i låglandet - erfarenheter o tips? Turskidåkning 22
KarinElisabet Längdskidåkning Dolomiterna_ tips Turskidåkning 2
MartinR Tips på glaciärkurser i vinter Turskidåkning 0
peter1969 Behöver tips på ett bra område.... Turskidåkning 0
Hemskis Tips på 8 mils skidtur i Vindelfjällen Turskidåkning 4
svebur Tips på fina skidturer Turskidåkning 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.