Tips för vintertur

Hej, jag sitter och planerar en liten fjälltur till vintern i mars/april någon gång
Hur mycket fortare går det att ta sig fram på kalfjäll med skidor i jämförelse med snöskor?
Någon som provat att åka utför med snowboard med ett par snöskor på ryggen?
Är det en dum ide?
Känns som att det är större chans att man skadar sig med dom på ryggen. Men fäster man dom rätt kanske dom tom kan bli ett sorts skydd?
Funderar på att va ute i 5-6 dagar, och att lämna packningen några ggr för att göra toppturer och att åka snowboard nerför. Problemet är att jag vill ta snöskorna upp men åka snowboard ner och att få med mig snöskorna.
Inser att det skulle va mycket enklare att ta ett par skidor men jag är inte alls tillräckligt bra för att våga åka utför på ett par sådana.
Det måste ju finnas någon som gjort eller velat göra något liknande och kan ge mig lite tips.
Tack på förhand mvh Peter
 
Jag har gått nån topptur med snowboardåkare med snöskor och att spänna fast dom på ryggsäcken när man åker ner verkar inte vara nått större problem. Hur det det ut på platten vet jag inte riktigt, men uppför kan man ta snöskor rakt i fallriktningen för det mesta, medan på skidor får man ju skråa fram och tillbaks, vad som går snabbast beror lite på lutning och före men även kondition bland deltagarna, klart är iaf att uppför splittras dom på snöskor och dom på skidor upp, så det bör nog vara 2 av varje som går, för att gå ensam rekommenderas inte. :)

Edit: Och ska ni vara ute 5-6 dagar kommer ni ha en hel del packning och att lösa lägerfrågan tror jag är högsta prioritet.
Jag själv är mer en förespråkare för ett basläger och flera toppturer. :)

Såhär såg vår tur ut i våras, jag raggade tag i ytterligare 5 personer här från utsidan, vi utgick från Storulvån och spenderade en långhelg tillsammans i jämtlandsfjällen! http://aventyrilivet.blogspot.com/2011/03/en-otrolig-tur-i-bunnerfjallen.html
 
Jag kan inte ge dig någon absolut fartskillnad mellan snöskor och skidor, men fartskillnaden är markant!
Ju längre sträcka och ju flackare det blir desto större blir skillnaden.
Att topptura med snöskor/bräda funkar utmärkt men är betydligt jobbigare än med skidor. Dessutom blir ryggsäcken betydligt tyngre eftersom man hela tiden har utrustning på den. Tänk på att du behöver stavar också för att ta dig upp/fram på snöskorna och att även dom ska sitta på ryggan på vägen ner, så tredelade teleskopiska är nästan ett måste så att man kan skjuta ihop dom tillräckligt mycket.

Även jag gillar tanken med basläger på något ställe som ger möjlighet till flera toppturer.
Kanske kan ett "program" för 5 dagar vara 1 dag in, 3 topptursdagar och så en dag ut. Den 6e dagen blir reservdag om det är dåligt väder eller det dyker upp ett oförutsett åk på vägen hem som bara måste åkas... :)

Själv har jag gått en enda topptursdag på snöskor/bräda men i fortsättningen håller jag mig nog till telisarna och låter brädan vara ett verktyg för dagar när jag kan lura gravitationen på mekanisk väg. Respekten och hänsynen till tursällskap på snöskor/bräda är dock avsevärt större nu!
 
Låter som en bra ide med ett basläger och köra toppturer därifrån.
Tänkte kanske ta utrustningen på en pulka, tror ni det blir lättare om man använder ett par turskidor för att ta sig till baslägret och hem igen, men när det är dags för toppturer så lämnar man dom i lägret och tar snöskorna istället?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stormfrog Tips och råd för vintertur med hund i djup lössnö? Turskidåkning 1
vandrafjäll Lite tidigt kanske, men önskar tips på extrem vintertur Turskidåkning 19
avslutad tips på vintertur i skoooogen... Turskidåkning 1
stefan77p Tips SAREK vintertur Turskidåkning 20
loljonas Tips destination v 16-17 Turskidåkning 1
Apelsinjos Tips på dagstur från Stendalsstugan? Turskidåkning 4
Solstigen Tips på enkel tur nära Göteborg? Turskidåkning 2
Fjorr Tips på skidjacka byxa för turskidåkning Turskidåkning 2
vandrafjäll Mer tips än tur, Sarek 2022 Turskidåkning 11
kmsellin Tips på långa stighudar till Åsnes Amundsson Turskidåkning 3
Mrahvin Tips för påsktur Unna Allakas, Hunddalen m.m. Turskidåkning 13
Lovan Tips på boende i Grövelsjön längåkning Turskidåkning 4
Maalla Tips för smartare tågbokning till vinterfjällen efterlyses Turskidåkning 11
lawe Tips på bra längdåkningsställen i Norge Turskidåkning 1
Moga Dagstur Jokkmokk, tips? Turskidåkning 3
Herr A Tips på ny tur i vinter Turskidåkning 9
Almgren Fjällskidor, tips Turskidåkning 10
KimmyA Tips för första skidturen Turskidåkning 12
szvinto Tips på tur i södra Norge/Sverige Turskidåkning 5
silverjuggler Tips fjälltur en vecka mars? Turskidåkning 7
plupp27 Tips på topptursbindningar Turskidåkning 6
arvidl Era bästa tips för tälttur med hund Turskidåkning 9
Moga Tips på varma turskidpjäxor? Turskidåkning 8
Snowtigher Tips vid skavsår av pjäxor Turskidåkning 14
skogsmulle101 Köpa turskidor - tips? Turskidåkning 8
evinrude Ont i ögonen efter en dag på fjället - tips på glasögon mm Turskidåkning 19
vandrafjäll Önskar tips på 8-10 dagars tur i februari Turskidåkning 6
Glännman Tips på turskidetur mellan stugor påsken 2017 Turskidåkning 4
Niludde HJÄLP, behöver tips på bra skidskor (BC)... Turskidåkning 4
Jmhe Tips på 3-4 dagars tur Turskidåkning 0
magnus.janson_hp.com Tips på tur i Kebnekaisefjällen Turskidåkning 0
mosbricka Tips Rapadalen i påsk Turskidåkning 3
johza Önskar tips på tälttur med tonåringar i Jotunheimen Turskidåkning 1
Pertre Tips/hjälp för tur Abisko - Unna Allakasstugorna - Hunddalshytte - Beisfjord Turskidåkning 5
Newlin Skårki - Aktse om 2 vk tips? Turskidåkning 1
camlun Söker tips på tur Turskidåkning 24
lokatten Tips om bra turskida önskas Turskidåkning 13
AndersOleander Tips på barnvänliga skidturer i södra norge med markerade leder Turskidåkning 3
em.thelander Råd o tips inför skidköp Turskidåkning 7
camlun Önskar tips på stugtur i påsk Turskidåkning 18
jolut Skavsår av Alpina 1550, tips? Turskidåkning 12
annakari Skavsårs tips Turskidåkning 10
ricke Önskar tips på valningsfria turskidor med stålkant Turskidåkning 2
brigitte Tips på turer/böcker Turskidåkning 1
sofiah Tips önskas! Tur/längdskidor i närheten av E20 mellan Gbg och Laxå? Turskidåkning 2
niklaz Lite bredare skidor för jakt och turåkning i fjällen - tips tack Turskidåkning 5
fson Snöskor i låglandet - erfarenheter o tips? Turskidåkning 22
KarinElisabet Längdskidåkning Dolomiterna_ tips Turskidåkning 2
MartinR Tips på glaciärkurser i vinter Turskidåkning 0
peter1969 Behöver tips på ett bra område.... Turskidåkning 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.