Tips på Wiresåg?

Med tanke på skränkning och slipning av sågar så känns det som en kunskap som håller på att försvinna. Jag fick lära mig det på bygg på 80-talet, men jag har inte sett många som har gjort det. Det köps hellre en ny såg än att ta hand om den man har.

Det är ett sånt högt byggtempo så det finns inte tidsutrymme för att en byggare ska fila på sin såg.
Den tiden är mer värd att användas till att forcera framåt med bygget.

Rent kostnadsmässigt finns det ingen arbetsgivare som vill betala en anställd en timme för att fila på sin såg när det blir billigare att köpa en ny, för det finns troligtvis ingen anställd byggare som filar på sin såg gratis på fritiden.

Lärdes sånt ut ända in på 80-talet?
Då är du den sista generationen som lärde sej sånt.

Dagens ungdomar vet ju ens knappt vad en fogsvans är för något och ännu mindre vad en bågsåg är. En såg som man sågar bågar med, tror dom....
Japansåg är en såg som samurajer och ninjor använde.....osv.

Det är ett sånt högt byggtempo så det finns inte tidsutrymme för att en byggare ska fila på sin såg.
Den tiden är mer värd att användas till att forcera framåt med bygget.

Rent kostnadsmässigt finns det ingen arbetsgivare som vill betala en anställd en timme för att fila på sin såg när det blir billigare att köpa en ny, för det finns troligtvis ingen anställd byggare som filar på sin såg gratis på fritiden.

Lärdes sånt ut ända in på 80-talet?
Då är du den sista generationen som lärde sej sånt.

Dagens ungdomar vet ju ens knappt vad en fogsvans är för något och ännu mindre vad en bågsåg är. En såg som man sågar bågar med, tror dom....
Japansåg är en såg som samurajer och ninjor använde.....osv.

Trots att jag inte är kvar i byggbranschen så vet jag att det inte är lönsamt att fila på sin såg. Men det är även så kunskapen dör ut.

Jo, vi fick lära oss det på skolan, dock vet jag inte om det ingick i skolplanen eller om vi hade en snäll lärare som vill visa oss hantverket.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Troligtvis hade du en lärare som var av den gamla stammen och var stolt över sitt yrkeskunnande, för jag kan inte tänka mej att det ingick i skolplanen på 80-talet att lära ut hur man slipar en såg.

Så du har troligtvis haft tur som lyckades få en riktigt kunnig och engagerad lärare som ville lära ut.
Såna lärare med dom egenskaperna har det alltid varit brist på!

Jag var ut och testade Laplandern och den tog sig fint igenom en liten björk. Och denna björk hade blåst ner så det var inte på något levande träd.
20230615_110339.jpg

Marrkved går oftast lätt att bryta kortare mellan två tätväxande träd, eller välj den latare vägen med en makeld.

go tur

Syftet är att kapa ved av relativt klen diameter, ex toppar och grenar av torrfura. Jag kan tyvärr ej använda bågsåg, fogsvans el dylikt som kräver tryckande rörelser, men jag klarar att "dra".

Då ska du satsa på en s.k. japansåg, som har "felvända" sågtänder. En fin Japansåg är t.ex. Bahco 396 JS, som är mycket bättre än Bahco Laplander, om du frågar mig.

Å anledningen är att sågblad med s.k. japan-tandning kan göras tunnare och lättare än motsvarande sågblad med traditionell tandning. Detta för att stål är mycket starkare vid utsträckning än vid kompression
/Niklas

Senast ändrad:
Då ska du satsa på en s.k. japansåg, som har "felvända" sågtänder. En fin Japansåg är t.ex. Bahco 396 JS, som är mycket bättre än Bahco Laplander, om du frågar mig.

Å anledningen är att sågblad med s.k. japan-tandning kan göras tunnare och lättare än motsvarande sågblad med traditionell tandning. Detta för att stål är mycket starkare vid utsträckning än vid kompression
/Niklas
Håller man den japanska sågen som en katana och det är den bakre handen som rör sig och den främre håller riktningen?

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips