Tips på vandringsryggsäck

Hej.
Det är dags att köpa en ny vandringsryggsäck. Den jag har idag är från stenåldern. (För er som har åldern inne så kan jag nämna att det är en Haglöfs Skarja med tillhörande packpåse. Tror att den landar på ca 90 liter.)

Det jag siktar på är en likvärdig säck i storlek. Tänker mig längre turer med några övernattningar...plats för tält, sovsäck, stormkök, mat...

Det jag gillar med min gamla säck är att den har ett antal fack som är lätta att komma åt (lock, 3 ytterfack, separat packpåse)
Stålramen kan jag dock vara utan...

Några tips och idéer?
Vad ska jag tänka på?

/Frippe

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Är du intresserad har jag en Fjällräven Gyro att sälja. Väldigt fint skick, men jag har två likadana och behöver bara en. Skicka ett meddelande om du är intresserad.

I övrigt är det svårt att ge några tips, finns ju en miljon olika modeller i olika prisklasser beroende på behov och önskemål.

Bilagor

• A3BA68ED-C05B-40EC-84DF-D4DB781F07CB.jpeg
    A3BA68ED-C05B-40EC-84DF-D4DB781F07CB.jpeg
    4.3 MB · Visningar: 131
  • AFA607B2-6884-4A20-8882-751731ECC4BC.jpeg
    AFA607B2-6884-4A20-8882-751731ECC4BC.jpeg
    3.4 MB · Visningar: 146
Vill du ha extern ram, så som på Skarjan, eller intern ram som på i princip alla moderna säckar?
Extern ram blir lite färre att välja på, Berghaus powerframe är väl en men den är stoooor.
Begagnade Haglöfs Alaska brykar dyka upp på Tradera eller Blocket då och då, kan vara ett alternativ, ram i aluminium i stället för stål.

Annars är det en djungel av säckar, jag har och gillar Fjällräven Kajka, men många tycker den är för tung i grundvikt.
Osprey har många trevliga med lägre vikt.
Ett annat märke som flyger lite under radarn i Europa är amerikanska Gregory, hade en sådan i många år innan jag bytte till Kajkan.
Lycka till i letandet!
//P

Jag har köpt en Halti rapid 55 som alt till Bergans 95 V5.
Gamla CT från 70-80 tal väger ca 1700 gr med säck på ca 80 L Bergans ca 2000 gr Halti 1250gr (ej 1450 som tillv ang)Men desto lättare desto sämre bärsystem och tunnare material och större risk för att säcken eller ramen går sönder,därav tex vljer jag bort Berans Helium serien som jag provat med rek last,då är det ej roligt när den svajar och ser ut att spricka och blixtlåsar sträcks.
Ev kan Sierra design vara värd att testa.

Savotta gör/gjorde bra säckar med ram. 906 väger 3 kg inklusive ramförlängare, volym ca 85-90 L i säcken, mer kan packas med förlängaren och bekvämt bärsystem. Fickorna är lite små, men talrika.

//J

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips