Tips på vandringsleder - skaraborg, västragötaland

Knalleleden var rätt så mycket skog, även om det i södra Sverige är omöjligt att gå 5 mil utan att se hus och asfalt tyvärr. Även vildmarksleden håller hög kvalitet.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
:cool:

Hej! Intressant det där med Kinnekulleleden och Tiveden! Jag ha själv funderat på gå just Kinnekulleleden, men jag blev lite tveksam nu. Men jag undrar om ni känner till någon bra vandringsled i området södra västragötaland vid ex Alingsås, Borås, Trollhättan, Tranemo, Ulricehamn o.s.v. Mvh VAGABOND40

Vid sjövik som ligger mellan Alingsås och gråbo finns en vandringsled som heter risvedsleden och är på typ 18 km. Dock är det mycket grusvägar. Men det finns fina utsiktsplatser och dalar!!

Mer om leden

Knalleleden var rätt så mycket skog, även om det i södra Sverige är omöjligt att gå 5 mil utan att se hus och asfalt tyvärr. Även vildmarksleden håller hög kvalitet.

Jag försökte gå Knalleleden strax efter stormen Gudrun men fick vända då jag tappade markeringarna. Var det markerat hela vägen när du gick den? Har de rensat efter stormen?
Tänkte gå den kommande lördag.

Jag har gått Sjuhäradesleden många gånger.
Skulle ha gått Bergslagsleden för någon vecka sedan men bröt efter 6 mil.

Hälsningar

Ida

Bergslagsleden

Jag tror du kommer bli nöjd med Tiveden. Har inte själv vandrat där ännu men tänkte åka dit i helgen. Det finns flera leder och Bergslagsleden går ju också förbi där. Regionförbundet Örebro har gjort ett jättearbete med att dokumentera lederna och skriva tips och råd för varje sträckning.

Klicka på Natur & friluftsliv
http://www.regionorebro.se/
Tiveden och tivedskartan
http://www.tiveden.net/

Mvh, Kjell

Jag har gått många mil på Bergslagsleden men tycker det är synd att man inte håller efter banan.
Det är totalt igenvuxet på stora delar och nästan oframkomligt på sina håll. Spängerna är många gånger så gamla att det är lösa eller ligger under vatten. Trots att jag var fullt påklädd fick jag 4 fästingbett. Gräset är så högt att man måste hålla armarna rakt upp och helst springa fort, fort.
Det är en fantastiskt bra markerad led men mycket svår att vandra på.

Hälsningar

Ida

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips