Tips på utrustning

Hej
Jag ska köpa sovsäck, kök samt tält nu i vår.
Kommer att användas för max 2 personer, företrädesvis vår,sommar och höst.
Enmnans vandringar på mellan 1-2 veckor.
Köper hellre bra och dyrt än billigt och skapligt, samt har inga problem med att "gå med vikt".
Tar mkt tacksamt emot förslag på utrustning.
Har kollat på försvarets sovsäckssysystem, kan det vara något?
Har en Lundhags ryggsäck, modell v8/70 som jag trivs med.
Och, tack än en gång för konstruktiva förslag/kritik.
MVH
Tommy

2802; sa:
Köper hellre bra och dyrt än billigt och skapligt, samt har inga problem med att "gå med vikt".

Tommy

Då tycker jag att du ska satsa på ett tält som passar alla årstider. För om du gillar att campa kanske det blir vinterturer och då behöver du ju ett nytt tält igen.
Det här med prylar och så överlåter jag till prylmaffian här. =D

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
2802; sa:
Hej
Jag ska köpa sovsäck, kök samt tält nu i vår.
Kommer att användas för max 2 personer, företrädesvis vår,sommar och höst.
Enmnans vandringar på mellan 1-2 veckor.
Tar mkt tacksamt emot förslag på utrustning.
Har kollat på försvarets sovsäckssysystem, kan det vara något?

Det finns som du kanske insett vid det här laget en uppsjö av modeller och märken att välja mellan oavsett om det gäller tält, sovsäck eller kök.

Om vi börjar med sovsäckar så kommer du ner rejält i pris genom att välja en lite tyngre syntetsäck framför en renodlad dunsäck. Kika på märken som Marmot, Ajungilak och Mountain Equipment m.m

Vad gäller kök så bör du fråga dig själv vilken typ av bränsle du vill använda. Du kanske även vill ha möjlighet att använda flera olika bränslen och då är ett flerbränslekök klockrent.

Om vi avslutar med tält så skulle jag lägga mina pengar på ett tält från Hilleberg. Antingen ett Nammatj eller Keron. Bägge s.k tunneltält. De finns även i modeller med större absid (GT), vilket många föredrar (inklusive mig själv). Bra för matlagning, packning m.m

Hoppas att allt klarnade lite...

klarhet..

Hej.

Jag kanske inte är ute ur oklarhetens mörker än, men börjar kanske se lite bättre i mörkret...
Skämt åsido, börjar kolla dessa märken på en gång, och siktar då på ett året runt tält, som första inlägget tipsade om.
Tack.
Mvh
Tommy.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips