Tips på upplevelser runt Kungsleden

Ska upp till Abisko och gå kungsleden ner till Nikkaloukta i nästa vecka. Vi har 8 dagar på oss att gå sträckan. Är det någon som har några tips på vad man kan uppleva längs sträckan? Dagsturer eller sidospår och sevärdheter?
 
Hej

Jag vandrade Abisko - Nikka förra sommaren och kan verkligen rekommendera sträckan Alesjaure - Vistas - Nallo - Sälka. Naturen är fantastisk, kommer liksom närmare inpå.
Sträckan är något mer krävande än Kungsleden eftersom den bara är rösad och det blir väl nån mil mer än om man bara följer Kungsleden. Rätt mycket vad också. Sträckan Vistas - Nallo är rätt påfrestande för fötterna eftersom terrängen består av sten i alla möjliga storlekar så det kan vara en bra idé att linda dem innan. Jag fick grymt ont i hälsenorna trots bra skor. Stödförband gjorde susen.

Hur som helst, kan varmt rekommendera denna sträcka, men det kan vara bra att ha sällskap. Vi mötte inte en själ på vägen, även om vi hade en eller två några timmar efter oss.

I övrigt kan jag rekommendera att ta en titt i stugornas böcker. Där brukar stå om lämpliga dagsturer. Bla besökte jag ett gammalt värn från 2:a världskriget i Abiskojaure...

I år bär det av från Saltaloukta till Keb för min del...

Trevlig tur!
 
Instämmer helt med Cecilia. Nästan så man borde rekommendera alla som går norra Kungsleden att ta den vägen istället, så får vi mer att prata om och mera spridning på karavanerna längs den ledsträckan :)
Om man prompt vill se utsikten norrut från Tjäktjapasset, som vissa tycker mycket om, så kan man gå den lilla omvägen när man kommer ned på Kungsleden igen efter Nallobesöket. Man sneddar över fjällhedarna nordost om Sälkastugorna så man kommer in i Tjäktjadalen, sedan upp till passet och ned igen. Absolut inte ett måste, men många gillar utsikten från det passet. Själv föredrar jag definitivt Nallo-passagen. Tämligen lättgången sträcka, sprang där för några år sedan i ösregnet.
 
fjällsmultron

bertilstenfeldt; sa:
Läs Göran Fagerströms fjällsmultron
Bertil

Ja, jag har i den boken bl a skrivit om sevärdheter fjällsmultron i närheten av Abiskojaurestugorna, dalgången heter Ballinvaggi (ev ny stavning på senaste kartversionen) och där kan man göra flera spännande dagsutflykter.

Jag har bla skrivit om topptur på Tjåmuhus och kamvandring runt Ballinriehppiglaciären.

Man avviker från Kungsleden ca 4 km söder om Abisko och går mot tällägret (finns skylt).

MVH Mats
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Struensee Tips på bekväm fjällresa med 10-månaders barn Fjällvandring 9
Lunkan90 Tips på förstavandring Fjällvandring 7
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
Claes_H Tips på fyrdagarstur runt Fulufjället? Fjällvandring 2
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
Christoffer_123 Tips på 4-5 dgr laponia Fjällvandring 3
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
Helena Bergman Tips på rutt Åre - Gäddede m FÅ VÄGAR Fjällvandring 6
tinyvaldemar Tips på fint hus för vandring Fjällvandring 3
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
Essexblue Tips på tältplatser Anarisfjällen Fjällvandring 0
veni Tips på en Rundtur i Rondane NP Fjällvandring 9
Jocke434 Tips på turer runt rapadalen i Sarek Fjällvandring 3
Sällan Tips på vandring i Finse och skor Fjällvandring 2
sellanboy Tips på rundvandring i Sarek Fjällvandring 1
TNFlimejuice Sarek - Tips på rutt? Fjällvandring 1
Andieb Tips på tältplats i Sogndal och Jotunheimen Fjällvandring 0
malhoi Tips på vandringsturer för nybörjare sökes Fjällvandring 4
kötte Tips på rundtur Abisko Fjällvandring 6
mewaan Tips på turer Fjällvandring 4
Lunkan90 Tips på vandringssträcka Västerbotten/Norrbotten Fjällvandring 5
ntnhln Tips på snabbtillgängligt högfjäll/topp Åre/Bydalen? Fjällvandring 6
oscarthegrey Tips/synpunkter på vandringstur i Kebnekaisefjällen! Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.